محل تبلیغات شما

<--306px-->
تشدید تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان؛ تشدید تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان؛

تشدید تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان؛

مقامات پاکستانی اعلام کردند که بر اثر پرتاب خمپاره‌‌ی نیروهای طالبان افغانستانی به سوی غیرنظامیان در نزدیکی گذرگاه مرزی چمن، دست‌کم یک نفر کشته و 20 تن دیگر از جمله زنان و کودکان زخمی شدند که نشان دهنده افزایش تنش بین کشورهای همسایه است.

خشونت اخیر به دنبال مجموعه‌ی از حوادث مرگ‌بار و حملاتی رخ می‌دهد که در ماه‌های اخیر روابط بین حاکمان پاکستان و طالبان افغانستان را تیره کرده است.

این حمله چند روز پس از آن صورت گرفت که هفت غیرنظامی پاکستانی و یک جنگ‌جوی طالبان افغانستانی در گلوله باران دیگر برون مرزی توسط نیروهای طالبان کشته شدند. هیچ سخن‌گوی نظامی فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود.

مقامات امنیتی محلی در چمن، طالبان افغانستانی را مسئول آغاز آتش‌سوزی دانستند و گفتند که آن‌ها سربازان پاکستانی را که در حال تعمیر بخشی از حصار مرزی آسیب دیده بودند، هدف قرار دادند. ساکنان، اواخر پنجشنبه گفتند که هنوز تبادل آتش متناوب در نزدیکی گذرگاه چمن معروف به دروازه دوستی شنیده می‌شود.

گذرگاه بعد از ظهر پنج‌شنبه بسته شد.

عنایت الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع گروه طالبان، پاکستان را مسئول این آتش سوزی دانست و گفت: "امارت اسلامی گفت‌وگو را راهی معقول برای حل هرمشکلی می‌داند."

هنوز مشخص نیست که آیا در سمت افغانستان تلفاتی وجود داشته است یا خیر.

اخترمحمد، پزشک یکی از شفاخانه‌های چمن، گفته است که در پی این درگیری‌ها ۲۱ زخمی دریافت کرده‌اند. قرار گفته‌های این پزشک، یکی از این زخمی‌ها بعدا جان باخته است. او گفت که وضعیت برخی از مجروحان وخیم است.

 هفت زن و کودک نیز شامل مجروحان می‌شوند که بر اثر اصابت گلوله‌های خمپاره به خانه‌های‌شان، زخم برداشته‌اند.

عبدالحمید زهری، یکی از مدیران دولتی در شهر چمن پاکستان در جنوب غربی ولایت بلوچستان نیز تلفات این حادثه را تأیید کرد.

 مقامات امنیتی گفتند که ارتش پاکستان به آتش افغانستان پاسخ داد، اما جزئیات بی،شتری ارائه نکردند.

مقامات پاکستانی هم‌چنین می‌گویند که گلوله‌های خمپاره‌ی که طالبان شلیک کرده بود، به یک موتر در نزدیکی چمن اصابت کرد. آن‌ها نیروهای طالبان افغانستان را به هدف قرار دادن عمدی مردم غیرنظامی متهم کردند.

بعداً، مقامات گفتند که آتش فروکش کرده است و مقامات پاکستانی برای جلوگیری از تشدید بیش‌تر با حاکمان طالبان افغانستان در تماس هستند.

طالبان در اگست 2021 قدرت را در افغانستان به دست گرفتند و به کابل رفتند و بقیه کشور را در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از 20 سال جنگ در آخرین هفته‌های خروج از افغانستان بودند، تصرف کردند.

از آن زمان، این دو همسایه عمدتاً به دلیل اختلافات طولانی در مورد ساخت حصار در امتداد مرز توسط پاکستان با یک‌دیگر تبادل نظر کردند. حملات ستیزه‌جویان به نیروهای امنیتی پاکستان نیز از زمانی که "جنرال عاصم منیر" فرمانده جدید ارتش پاکستان در 29 نوامبر به جای" قمر جاوید باجوا" مسئولیت را بر عهده گرفت، افزایش یافته است.

بر اساس بیانیه‌ی ارتش، روز پنج‌شنبه، جنرال اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، از پاکستان بازدید کرد و با منیر در شهر پادگان راولپندی دیدار کرد. دو طرف درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله ثبات منطقه‌ی و هم‌کاری امنیتی گفت‌وگو کردند. در این بیانیه آمده است که فرمانده "سنتکام" نیز از شهر مرزی تورخم در شمال غربی پاکستان در نزدیکی افغانستان بازدید کرد.

در اوایل ماه جاری، سفارت پاکستان در کابل در حمله‌ی که بعداً گروه دولت اسلامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت، هدف گلوله قرار گرفت.

 مقامات پاکستانی در آن زمان این حادثه را حمله به فرستاده خود در آنجا خوانده بودند. اسلام آباد هم‌چنان گفته است که حاکمان طالبان افغانستان به شبه نظامیانی که حملات مرگ‌باری را در خاک پاکستان انجام می‌دهند، پناه داده‌اند 

مطالب بیشتری در این بخش