محل تبلیغات شما

<--306px-->
پمپئو، در کتاب خود اشرف غنی را کلاه‌بردار خوانده است؛ پمپئو، در کتاب خود اشرف غنی را کلاه‌بردار خوانده است؛

پمپئو، در کتاب خود اشرف غنی را کلاه‌بردار خوانده است؛

مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده امریکا، در کتاب خود تحت عنوان"هرگز کوتاه نیا" به نشر رسیده است؛ اشرف غنی،رئیس‌جمهور سابق افغانستان را، کلاه‌بردار تمام عیار خوانده است.

پمپئو، ادعا می‌کند که اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی سابق افغانستان در بالاترین سطوح فساد دست داشتند؛ آن‌ها توانایی ایالات متحده را برای خروج موفقیت‌آمیز از جنگ محدود کردند که در نتیجه در اگست ۲٠۲۱ کشور از ازهم‌پاشید.

نویسنده‌ی این کتاب نوشته است: "با سرعت گرفتن مذاکرات، غنی همیشه یک مشکل بود. من با تعداد زیادی از رهبران جهان ملاقات کردم و او(اشرف غنی) تنها کسی بود که من علاقمندش نبودم. 

پمپئو، اشرف غنی را یک کلاه‌بردار تمام عیار خوانده و گفته است که حالم از او بهم می‌خورد و افزوده است که او زندگی آمریکایی‌ها را تلف کرده است زیرا، تنها بر این می‌اندیشید که چگونه قدرت را نگهدارد.

او در این کتاب نوشته است که هیچ‌گاه احساس نکردم که او(غنی) آماده است تا برای کشورش، خطری را بپذیرد که ممکن است قدرت او را به خطر بیندازد.

پمپئو مدعی است که غنی به دلیل تقلب گسترده‌ی انتخاباتی، در انتخابات مجدد خود پیروز شد.

او گفته است: "براساس آمار نهایی،اشرف غنی، عبدالله عبدالله را شکست داده بود اما، حقیقت این بود که غنی بیش‌تر از سایر نامزدها به رای دهندگان و شمارنده‌های آرا رشوه داده بود."

در این کتاب آمده است که اشرف غنی و عبدالله عبدالله، کارتل‌هایی را رهبری می‌کردند که میلیون‌ها دلار کمک مالی از ایالات متحده را به سرقت بردند؛ این فساد در بالاترین سطوح، توانایی ما را برای خروج موفقیت‌آمیز محدود کرد.

اشرف غنی قبلاً گرفتن "میلیون‌ها دالر متعلق به مردم افغانستان" را رد کرده و دلایل فرار خود از کابل به دوبی را نیز توضیح داده بود.

او در بیانیه‌ی که در سپتامبر ۲۰۲۱ در توییتر به اشتراک گذاشت، گفت: "ترک کابل سخت‌ترین تصمیم زندگی‌ام بود، اما من معتقد بودم که این تنها راه برای ساکت نگه‌داشتن اسلحه‌ها، نجات کابل و ۶ میلیون شهروندش بود."

غنی در این بیانیه افزوده بود: "اکنون باید به ادعاهای بی‌اساس بپردازم که در هنگام خروج از کابل، میلیون‌ها دالر متعلق به مردم افغانستان را با خود بردم. این اتهامات کاملاً دروغ است."

او در مورد مبارزه با فساد گفته بود: "فساد آفتی است که کشور ما را برای دهه‌ها فلج کرده است و مبارزه با فساد، محور اصلی تلاش‌های من به عنوان رئیس جمهور بوده است. من هیولایی را به ارث برده‌ام که به راحتی یا به سرعت نمی‌توان آن را شکست داد." 

پمپئو، در کتاب خود می‌نویسد که غنی، با همه شیوایی و جذابیتش، رهبر یک کشور جنگ‌زده و عمیقاً متفرق که به دنبال ایجاد نهادهای سیاسی مورد نیاز باشد؛ نبود.

پومپئو گفته است: "او اعتبار چندانی در میان رهبران افغانستان نداشت، زیرا تقریباً همه‌ی آن‌ها در طول زندگی بزرگ‌سالی خود در این جنگ، می‌جنگیدند.

او مدعی است که سال‌ها حضور غنی در غرب، او را در بازی با قانون‌گزاران آمریکایی و سازمان‌های غیرانتفاعی، استاد کرده بود.

او گفته است:" من بدون اغراق می‌گویم که غنی در داخل ولسوالی کلمبیا، دوستان بیش‌تری نسبت به افغانستان داشت.

 پمپئو نوشته است: "وقتی برای اولین‌بار در دوران سیا با او ملاقات کردم، مستقیماً به او گفتم که شما در خیابان K و کاپیتول‌هیل وقت خود را تلف می‌کنید؛ در حالی که باید در هرات و مزارشریف به دنبال متحدین باشید"

غنی که از زمان تسلط طالبان بر کابل، در ۱۵ اگست ۲٠۲۱ در امارات به سر می‌برد؛ به شدت از اقدام خود برای فرار از کشور جنگ‌زده دفاع کرده و گفته بود که برای توقف دادن به "خون‌ریزی" این کشور را ترک کرده است. 

مطالب بیشتری در این بخش