محل تبلیغات شما

<--306px-->
هشدار طالبان: هشدار طالبان:

هشدار طالبان: "زنان افغانستانی نمی‌توانند در امتحانات ورودی دانش‌گاه‌ها شرکت کنند."

به گفته‌ی یک سخن‌گوی طالبان، وزارت تحصیلات عالی، ممنوعیت تحصیل زنان را دوچندان کرد. این وزارت، در پیامی به دانش‌گاه‌های خصوصی تأکید کرد که زنان افغانستانی از شرکت در امتحانات ورودی دانش‌گاه منع شده‌اند.

این فرمان طالبان، برخلاف هفته‌ها محکومیت و لابی‌گری جامعه بین‌المللی برای لغو اقدامات محدودکننده آزادی زنان، از جمله دو دیدار متوالی در این ماه توسط چندین مقام ارشد سازمان ملل صادر شده است.

طالبان، ماه گذشته زنان را از ورود به دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی منع کردند.

 ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، تأکید کرده است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت‌ها در دانش‌گاه‌ها ضروری است. 

ندا محمد ندیم معتقد است؛ برخی از دروس که در دانش‌گاه‌ها تدریس می‌شوند، اصول اسلامی را نقض می‌کنند.

او در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی گفته بود که کار برای رفع این مشکلات در حال انجام است و پس از رفع مشکلات، دانش‌گاه‌ها برای زنان بازگشایی خواهند شد.

طالبان وعده‌های مشابه‌ی در مورد دسترسی دختران به مکاتب داده است و گفته است که پس از حل "مسائل فنی" در مورد لباس، حمل و نقل و صنف‌های درسی، پروسه‌ی آموزشی برای آن‌ها از سر گرفته می‌شود.

ضیاءالله هاشمی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی، روز شنبه گفت: "نامه‌ی به پوهنتون‌های خصوصی ارسال شده و تذکر داده شده است که به زنان اجازه‌ی شرکت در امتحانات کانکور را ندهند." وی جزئیات بیش‌تری ارائه نکرد.

نسخه‌ی از این نامه که با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شده است، هشدار می‌دهد که زنان نمی‌توانند در "آزمون ورودی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا" شرکت کنند و هر دانش‌گاهی از این فرمان سرپیچی کند، علیه آن برخورد قانونی خواهد شد. این نامه با امضای محمد سلیم افغانی، مقام دولتی ناظر بر امور محصلین، در دانش‌گاه‌های خصوصی رسیده است.

امتحانات ورودی، در برخی ولایات از روز یک‌شنبه و در سایر نقاط افغانستان از ۲۷ فبروری آغاز می‌شود. دانش‌گاه‌ها در سراسر افغانستان، به دلیل تفاوت‌های فصلی، از جدول زمانی متفاوتی پیروی می‌کنند.

محمد کریم نصاری، سخن‌گوی اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی، گفت که این مؤسسات از تحول اخیر نگران و ناراحت هستند.

او بهAp گفت: "تنها امیدی که داشتیم این بود که ممکن است پیش‌رفتی حاصل شود اما، متأسفانه پس از دریافت نامه متوجه شدیم که هیچ نشانه‌ی از پیش‌رفت وجود ندارد."

نصاری گفت که دانش‌گاه‌های خصوصی از مقامات می‌خواهند که از مالیات زمین برای دانش‌گاه‌های ساخته شده در اموال دولتی چشم‌پوشی کنند، زیرا آن‌ها متحمل خسارات مالی هنگفتی می‌شوند.

افغانستان دارای ۱۴٠ دانش‌گاه خصوصی در ۲۴ ولایت است که حدود ۲٠٠٠٠٠ دانش‌جو دارد. از این تعداد، حدود ۶٠٠٠٠ تا ۷٠٠٠٠ دانش‌جویان دختر هستند. این مجموعه دانش‌گاه‌ها حدود ۲۵٠٠٠ کارمند دارند.

اوایل این هفته، مارتین گریفیث، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و رهبران دو سازمان بزرگ کمک‌رسانی بین‌المللی، هیئتی به سرپرستی معاون دبیر کل سازمان ملل، آمینه محمد(عالی‌رتبه‌ترین زن سازمان ملل) از افغانستان دیدن کردند.

مطالب بیشتری در این بخش