محل تبلیغات شما

<--306px-->
آژانس غذای سازمان ملل متحد: نرخ سوء تغذیه در افغانستان به رکورد بالایی رسید؛ آژانس غذای سازمان ملل متحد: نرخ سوء تغذیه در افغانستان به رکورد بالایی رسید؛

آژانس غذای سازمان ملل متحد: نرخ سوء تغذیه در افغانستان به رکورد بالایی رسید؛

سخن‌گوی برنامه جهانی غذا، روز پنج‌شنبه گفت که آمار سوء تغذیه در افغانستان به بالاترین حد خود رسیده است و نیمی ازنفوذ کشور، در طول سال گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند.

تسلط طالبان در اگست ۲٠۲۱ پس از توقف یک شبه‌ی کمک‌های خارجی، میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی کشاند.

 تحریم حاکمان طالبان، توقف نقل و انتقالات بانکی و مسدود شدن میلیاردها ذخایر ارزی افغانستان، دسترسی افغانستان به مؤسسات جهانی و پول خارجی را محدود کرد.

فیلیپ کروپف، سخن‌گوی آژانس غذای سازمان ملل در کابل گفت: "نیمی از جمعیت افغانستان بدون توجه به فصل، در طول سال گرسنگی شدید را تحمل کرده‌اند و آمار سوء تغذیه در افغانستان به رکورد بالایی رسیده است."

در کشوری با جمعیت ۴٠ میلیون، ۷ میلیون کودک (زیر ۵ سال) و مادران مبتلا به سوء تغذیه هستند. او گفت که افغانستانی‌ها از گرسنگی نمی‌میرند اما، هیچ منبعی برای جلوگیری از بحران انسانی ندارند.

آژانس‌های امدادی، به افغانستانی‌ها کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت‌های صحی از جمله:" گرمایش، پول نقد برای سوخت و لباس گرم" ارائه می‌کنند اما، روند توزیع امداد، به شدت تحت تأثیر فرمان طالبان، مبنی بر ممنوعیت کار زنان در گروه‌های غیردولتی و بین المللی قرار گرفته است.

کروپف گفت: "این ممنوعیت در بدترین لحظه‌ی ممکن رخ داده است، خانواده‌ها و جوامع نمی‌دانند که وعده‌ی غذایی بعدی‌شان از کجا می‌آید."

 WFP تحویل و توزیع کمک‌های خود را در انتظار زمستان سخت، قبل از شروع ممنوعیت افزایش داد و برنامه ریزی کرد تا کمک‌های غذایی اضطراری و حمایت‌های تغذیه‌ی در این ماه به ۱۵ میلیون نفر برسد.

 در حالی که ۱۹ مورد تحت تأثیر این ممنوعیت قرار نمی‌گیرند؛ شرکای غیردولتی در پی فرمان ۲۴ دسامبر فعالیت خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.

ممنوعیت سازمان‌های غیردولتی برای کار زنان باعث تعلیق ۱۱۵ کلینیک از ۴۳۷ کلینیک بهداشتی سیار شده است که این رقم، بالای ۸۲٠٠٠ کودک و زنان باردار و شیرده، تأثیر گذاشته است.

 تعلیق یک پروژه‌ی آموزشی به ۳۹۳٠٠ نفر که اکثراً زنان هستند آسیب وارد کرده است و این درحالی است که توقف یک برنامه‌ی میان وعده در مدرسه به ۶۱۶٠٠٠ دانش‌آموز آسیب رسانده است.

انیسه صمدی پرستار ۳۲ ساله در یک کلینیک تغذیه در کابل گفت که اکثر کودکان و مادران، بدون حمایت آژانس‌های مانند:" WFP و سازمان بهداشت جهانی" خواهند مرد.

او روز پنج‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت که اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک آن‌ها نیاز است.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش افزود: "در پنج ماه گذشته، شاهد افزایش تعداد بیماران بودم. سه ماه قبل ۴۸ بیمار داشتیم. ماه گذشته ۷۶ و این ماه ۶۹ یا ۷٠ تا بیمار داریم؛ بیش‌تر بیماران،  دوقلوهایی هستند که خیلی ضعیف و ناتوان‌اند. این درحالی است که مادران‌شان نیز ضعیف هستند."

او گفت که کم‌بود دارو در کنار فقر و نبود غذا به این معنی است که حتی یک بیماریی کوچک می‌تواند برای بسیاری از افغانستانی‌ها، به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

هم‌کار او، شبا حسین زاده، که مشاور تغذیه است گفت: " کودکان در این کلینیک، غذای درمانی دریافت می‌کنند اما، بچه‌ها با ذات‌الریه برمی‌گردند و باعث کاهش وزن می‌شوند.

حسین زاده افزود: "مادرها می‌گویند که در خانه هیچ چیزی برای گرم نگه‌داشتن فرزندان‌شان ندارند. آن‌ها غذای کافی برای تغذیه کودکان‌شان ندارند."

قرار گفته‌های این مشاور تغذیه: "اولین بار، مادر فرشته، به دلیل نداشتن شیر کافی برای تغذیه‌ی فرزندش به کلینیک مراجعه کرد. او ۲۴ سال سن داشت و شوهرش پس از تسلط طالبان، مطلق بی‌کار شده است."

مادری که فرزندش تحت مراقبت پزشکان قرار دارد می‌گوید: "از زمانی که طالبان آمده ‌اند؛ وضعیت اقتصادی بسیار بد شده است و مردم غذا برای خوردن ندارند.

این مادر جوان می‌افزاید: "اگر چنین مرکزی برای حمایت از ما وجود نداشت، ممکن بود فرزندم را از دست بدهم."

 ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، به دنبال مجموعه‌ی از اقدامات محدود کننده‌ی حقوق و آزادی‌های زنان و دختران در افغانستان است که با محکومیت‌هاط بین المللی و هفته‌ها مبارزات انتخاباتی مواجه شده است.

امینه محمد، بالاترین مقام سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت که در دیدار با وزرای طالبان در افغانستان از همه چیز در جعبه ابزار خود استفاده کرده است تا سرکوب زنان و دختران را معکوس کند و از کشورهای مسلمان خواست تا به طالبان کمک کنند که از این وضعیت خارج شوند. 

روز پنج‌شنبه، استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل متحد، خواستار واکنش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نسبت به افزایش آمار سوء تغذیه در افغانستان شد و گفت: "این نشانه‌ی دیگری از بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در افغانستان است که در بحبوحه‌ی شرایط سخت زمستانی، شاهد آن هستیم. "

مطالب بیشتری در این بخش