محل تبلیغات شما

<--306px-->
مقام سازمان ملل: مقام سازمان ملل:

مقام سازمان ملل: "گروه‌های امدادرسانی، طالبان را در مورد ممنوعیت کار زنان، تحت فشار قرار می‌دهند؛

رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل، روز چهارشنبه گفت که سران گروه‌های کمک‌رسان بزرگ، طالبان را تحت فشار قرار می‌دهند تا از تصمیم خود برای منع کار زنان افغانستانی برای گروه‌های غیردولتی و بین‌المللی منصرف شود.

 اقدام طالبان در ماه گذشته برای ممنوعیت زنان از کار غیردولتی باعث شد؛ آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی، بخش عمده‌ی از فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورند.

متوقف شدن فعالیت نهادهای امدادرسانی، باعث شد که میلیون‌ها نفر از خدمات حیاتی محروم شوند. حدود ۲۸ میلیون افغانستانی یا بیش از نیمی جمعیت کشور به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

مارتین گریفیث، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، رؤسای برنامه‌های بین‌المللی مراقبت و یونیسف، این هفته در افغانستان به سر می‌برند.

 این نهادها، پس از دیدار یک هیئت بلندپایه سازمان ملل در هفته گذشته که به دنبال متقاعد کردن طالبان برای پایان دادن سرکوب زنان بود، در افغانستان حضور دارند.

گریفیث که از کابل صحبت می‌کرد، گفت که تمرکز گفتگوی ما این بود تا گروه طالبان بفهمند که راه اندازی عملیات‌های کمک‌رسانی و اجازه دادن زنان برای کار، برای ما بسیار مهم است.

 او گفت: "آن‌چه از همه کسانی که ملاقات کردم شنیدم، این بود که آن‌ها نیاز و هم‌چنین حق زنان افغانستانی برای کار را درک کردند، آن‌ها روی مجموعه‌ی از دستورالعمل‌ها کار خواهند کرد که ما در زمان مناسب شاهد صدور آن خواهیم بود."

گریفیث و هیأت‌های دیگر، به قندهار، زادگاه جنبش طالبان و جایی که این ممنوعیت به دستور هیبت الله آخندزاده، رهبر منزوی طالبان صادر شد، سفر نکردند. 

گریفیث به مقام بالای آخندزاده اذعان کرد اما، گفت که صداهای مهم زیادی در میان مقامات طالبان از سراسر کشور وجود دارد.

او گفت: "فکر نمی‌کنم صرفاً از یک شخص بخواهیم که مسئولیت را بپذیرد و حکمی را تغییر دهد، این کار ساده‌ی نیست، این فرمان یک مسئولیت جمعی دارد و امیدوارم ما اراده‌ای جمعی ایجاد کنیم."

 جانتی سوریپتو، که بخشی از هیأت بازدیدکننده است، گفت که در دو روز، با هشت وزارت‌خانه جلساتی برگزار شد و برخی از طالبان،  نیاز لغو ممنوعیت را، بهتر از دیگران درک کردند. 

مطالب بیشتری در این بخش