محل تبلیغات شما

<--306px-->
بیش از ۱۶٠ نفر، بر اثر سرمای هوا در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند؛ بیش از ۱۶٠ نفر، بر اثر سرمای هوا در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند؛

بیش از ۱۶٠ نفر، بر اثر سرمای هوا در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند؛

مقامات طالبان روز پنج‌شنبه گفتند که در این ماه، بیش از ۱۶٠ نفر، به اثر سرما جان خود را از دست داده‌اند. 
مقامات طالبان، زمستان سال جاری را، از نگاه سختی و سرمای هوا، در ۲٠ سال گذشته، بی‌پشینه گفته‌اند.

از سوی دیگر، مردم می‌گویند که قادر به تهیه‌ی سوخت، برای گرم کردن خانه‌های‌شان در دمای زیر صفر نیستند.

شفیع الله رحیمی، سخن‌گوی وزیر مبارزه با حوادث طبیعی گفت: "از تاریخ ۱٠ جنوری تا اکنون به تعداد ۱۶۲ نفر به دلیل سردی هوا جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۸۴ مورد از مرگ و میرها در هفته‌ی گذشته رخ داده است."

 زمستان سال جاری، در ۲٠ سال اخیر، از نگاه سردی هوا بی‌پشینه گفته شده است که دمای آن تا 34- درجه سانتی‌گراد (29.2- درجه فارنهایت) کاهش یافته است. این وضعیت، افغانستان را در میان یک بحران شدید اقتصادی درگیر کرده است.

از سوی دیگر، بسیاری از گروه‌های امدادرسانی، در هفته‌های اخیر فعالیت‌های خود را تا حدی به حالت تعلیق درآورده‌اند. دلیل عدم فعالیت این گروه‌ها، حکم اداره گروه طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی است و این امر باعث شده آژانس‌ها قادر به اجرای بسیاری از برنامه‌ها در این کشور محافظه‌کار نباشند.

کودکانی در غرب کابل، که دنبال زباله‌ها برای سوخت می‌گردند می‌گویند: "خانواده‌های ما، قادر به خرید چوب یا زغال‌سنگ نیستند، ما زباله‌ها را جمع می‌کنیم تا به خانواده‌های‌ خود کمک کنیم."

 عاشورعلی، ۳٠ سال سن دارد و در غرب کابل، دکانداری می‌کند. او با خانواده‌اش، در زیرزمین سیمانی زندگی می‌کند، جایی که پنج فرزندش از سرما می‌لرزند.

او می‌گوید: "امسال هوا به شدت سرد است و ما نتوانستیم برای خود زغال بخریم. بچه‌ها از شدت سرما بیدار می‌شوند و شب تا صبح گریه می‌کنند، همه‌ی‌شان مریض هستند، تاکنون هیچ کمکی به ما نشده است. ما اکثر اوقات نان کافی برای خوردن نداریم."

مارتین گریفیث، مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد در این هفته در سفری به کابل گفت که سازمان جهانی غذا، به دنبال معافیت از ممنوعیت امدادگران زن است.

گریفیث به رویترز گفت: "زمستان افغانستان؛ همان‌طور که همه مردم افغانستان می‌دانند؛ پیام‌آور عذاب برای بسیاری از خانواده ها در این کشور است، ما برخی از عواقب را در از دست دادن زندگی می‌بینیم."

مطالب بیشتری در این بخش