محل تبلیغات شما

<--306px-->
حمله مسلحانه بر اقامت‌گاه چینایی‌ها در کابل؛ حکایت‌گر وخامت و پیچیدگی وضعیت آینده؛ حمله مسلحانه بر اقامت‌گاه چینایی‌ها در کابل؛ حکایت‌گر وخامت و پیچیدگی وضعیت آینده؛

حمله مسلحانه بر اقامت‌گاه چینایی‌ها در کابل؛ حکایت‌گر وخامت و پیچیدگی وضعیت آینده؛

دیروز  ساختمان مجللی در قلب شهر کابل که در آن عمدتاً تاجران و شهروندان چینی اقامت داشتند با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین مورد حمله قرار گرفت.

برخلاف این‌که طالبان همیشه رویدادهای امنیتی را انکار و تکذیب می‌کردند، این خبر به سرعت از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی با نشر عکس دود و باروت بر فراز این ساختمان رسانه‌ی شد.

چندی قبل حمله‌ی مشابهی اما، در مقیاس ضعیف‌تر نسبت به این حمله، بر سفارت پاکستان در کابل صورت گرفت. پیش از این گواه حمله‌ی بر سفارت روسیه در کابل نیز بوده‌ایم که این حمله باعث شد، سفارت این کشور مسدود و عرضه خدمات قونسلی آن متوقف شود.

طالبان که ادعای تأمین امنیت صد در صدی در افغانستان را یکی از دست‌آوردهای مهم خود پس از سقوط نظام جمهوری می‌دانند، حمله بر نقاط حساس در پایتخت آن هم بر اماکن دیپلوماتیک و شهروندان خارجی چه معنا و پیامی دارد.

تا کنون این حملات در زیر حاکمیت طالبان بر منافع کشورهایی صورت گرفته است که به نحوی در جبهه مقابل کشورهای غربی و ایالات متحده امریکا قرار دارد.

 به نظر می‌رسد این حملات طوری طراحی شده است که در وضعیت خاصی انجام شود تا از نزدیک شدن این کشورها با طالبان و جلوگیری از توسعه حضور آنان در افغانستان صورت گرفته باشد.

با توجه به این‌که گروه‌های تروریستی زیادی در افغانستان وجود دارند، طراحی و انجام چنین حملات هدفمند کار ساده‌‌ی است. گرچه حملات یاد شده را داعش به عهده گرفته‌اند اما، حضور این گروه در افغانستان و چگونگی تمویل شدن آن‌ها سوال بزرگی‌است.

تداوم چنین حملات در پایتخت این کشور جنگ‌‌زده، تداعی‌کننده‌ی جنگ‌های استخباراتی و نیابتی قدرت‌های بزرگ کشورهای دنیا می‌باشد.

 بدون شک کشورهایی که از این تاکتیک‌های تروریستی در این اواخر متضرر شده‌اند، با روش مشابه یا متفاوت‌تر دست به عمل متقابل خواهند زد. این دایره باطل سبب سیه‌روزی و ‌آینده تاریک و نامعلوم این کشور و مردم خواهد شد

مطالب بیشتری در این بخش