محل تبلیغات شما

<--306px-->
منع زنان از تحصیلات دانش‌گاهی در افغانستان توسط طالبان؛ منع زنان از تحصیلات دانش‌گاهی در افغانستان توسط طالبان؛

منع زنان از تحصیلات دانش‌گاهی در افغانستان توسط طالبان؛

سخن‌گوی دولت طالبان روز سه‌شنبه ۲۰ دسمبر، در آخرین فرمانی که حقوق و آزادی‌های زنان را سرکوب می‌کند، گفت که دانش‌جویان دختر از ورود به دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی در افغانستان بلافاصله و تا اطلاع ثانوی ممنوع شده‌اند.

طالبان برخلاف اینکه در ابتدا وعده‌ی حکومت معتدل‌تری برای احترام به حقوق زنان و اقلیت ها داده بود، به طور گسترده تفسیر سخت‌گیرانه خود را از قوانین اسلامی یا شریعت اجرا کردند.

آن‌ها دختران را از آموزش در مکاتب منع کرده‌اند، فعالیت زنان را در اکثر مشاغل محدود کرده‌اند و به آن‌ها دستور داده‌اند که لباس‌های سر تا پا در اماکن عمومی بپوشند. حضور زنان در پارک ها و سالن‌های ورزشی نیز ممنوع است.

طالبان در سال 2001 توسط ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده به دلیل پناه دادن به "اسامه بن لادن" رهبر القاعده سرنگون شدند و پس از خروج نیروهای آمریکا در سال گذشته به قدرت بازگشتند.

این تصمیم(مسدود شدن دانش‌گاه‌ها و مراکز آموزشی به روی دختران) پس از جلسه دولت اعلام شد. ضیاءالله هاشمی، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی در نامه‌ی به پوهنتون‌های خصوصی و دولتی گفته است که این ممنوعیت را در اسرع وقت اجرا کنند و پس از اعمال این ممنوعیت به این وزارت اطلاع دهند.

هاشمی این نامه را توییت کرد و محتوای آن را در پیامی به آسوشیتدپرس بدون ارائه جزئیات بیش‌تر تأیید کرد.

این تصمیم مطمئناً به تلاش‌های طالبان برای به رسمیت شناختن کمک‌کنندگان بالقوه بین‌المللی در زمانی که کشور در یک بحران انسانی بدتر غرق است، لطمه خواهد زد. جامعه جهانی از رهبران طالبان خواسته است تا مکاتب را بازگشایی کنند و به زنان حق حضور در فضای عمومی را بدهند.

 ممنوعیت از دانش‌گاه، چند هفته پس از شرکت دختران افغانستانی در امتحانات فارغ التحصیلی از مکاتب صورت می‌گیرد، هرچند از سال گذشته که طالبان کشور را تحت  تسلط خویش قرار دادند، دختران از حضور در صنف‌های درسی منع شده‌ بودند.

یک دانش‌جوی سال سوم روزنامه‌نگاری و ارتباطات در دانش‌گاه ننگرهار گفت: "من نمی‌توانم رویاها و امیدهایم را برآورده کنم. همه چیز از جلوی چشمان من ناپدید می‌شود و من نمی‌توانم کاری در مورد آن انجام دهم. آیا دختر بودن جرم است؟ اگر اینطور است، ای کاش دختر نبودم. پدرم برای من آرزوهایی داشت که دخترش در آینده یک روزنامه‌نگار با استعداد شود، که اکنون ویران شده است. بنابراین، شما به من بگویید، یک فرد در این شرایط چه احساسی خواهد داشت؟" او اضافه کرد که هنوز امیدش را از دست نداده است.

او گفت: "انشاالله به هر طریقی تحصیلاتم را ادامه می‌دهم. در حال شروع تحصیل به صورت آنلاین هستم. و اگر نتیجه ندهد باید کشور را ترک کنم و به کشور دیگری بروم."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، این تصمیم را محکوم کرد و آن را "شکستن وعده" از سوی طالبان و اقدامی "بسیار نگران کننده" خواند.

گوترش گفت: "تصور اینکه چگونه یک کشور می‌تواند توسعه یابد، می‌تواند با تمام چالش‌هایی که دارد، بدون مشارکت فعال زنان و آموزش مقابله کند، دشوار است."

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت که طالبان نمی‌توانند انتظار داشته باشند که عضو قانونی جامعه بین المللی باشند تا زمانی که به حقوق همه‌ی افغانستانی‌ها احترام بگذارند.

با وجود درخواست طالبان برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل که اخیراً مجدداً به تعویق افتاد، کرسی سازمان ملل متحد افغانستان همچنان در اختیار دولت قبلی به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهور سابق این کشور است.

نصیر احمد فائق، کاردار افغانستان در سازمان ملل گفت که این اعلامیه " نقض جدیدی در نقض اساسی‌ترین و جهانی‌ترین حقوق بشر برای کل بشریت است.

مطالب بیشتری در این بخش