محل تبلیغات شما

<--306px-->
آیا اشرف غنی واقعا خاین ملی نیست؟ آیا اشرف غنی واقعا خاین ملی نیست؟

آیا اشرف غنی واقعا خاین ملی نیست؟

در این روزها که به یک‌سالگی سقوط نظام جمهوری افغانستان به دست گروه طالبان نزدیک می‌شویم، یک بار دیگر روایت‌ها و قضاوت‌ها فردی و جمعی در این مورد شدت گرفته‌ است. رسانه‌های آزاد – که عمدتا بیرون از کشور فعالیت دارند – تلاش می‌کند زوایای پنهان این رویداد تاریخی را با استفاده از تحلیل و مصاحبه با افراد ذیدخل و صاحب‌نظران بررسی کنند. اما در این میان، مصاحبه تازه یک‌ونیم ساعته اشرف غنی بیشتر با یک رسانه تازه ایجاد شده، از همه جالب توجه است.
آقای غنی در این مصاحبه اتهام خیانت ملی را در مورد خود مردود دانسته است و خود را یک فرد صادق و وطندوست دانسته است. او تاکید کرد که دستش از هر گونه خون‌ریزی، فساد و خیانت پاک است. وی به صورت غیرمستقیم آقای عبدالله عبدالله را خاین ملی خطاب کرده است و تقصیر سقوط کشور را بر گردن دیگران انداخته است. با وجود تأکید اشرف غنی بر بی‌گناهی، آیا او خاین ملی است؟
اگر به گذشته‌ی چگونگی به قدرت رسیدن اشرف غنی نگاه کنیم، وی در هر دو انتخابات با تقلب به کرسی ریاست جمهوری تکیه زد. تقلب با رأی مردم خود خیانت در برابر اراده مردم است. آقای غنی پس از به قدرت رسیدن تا که توان داشت دست به تصفیه قومی زد و در جهت اخراج افراد غیرپشتون در سطوح مختلف و به بهانه‌های مختلف از ادارات کشور اقدام کرد. در زمان ریاست جمهوری آقای غنی ده‌ّها هزار سرباز کشته شد. آقای غنی در سال ۱۳۹۷ در یک مصاحبه با سی‌ان‌ان از کشته شدن ۴۵ هزار نیروی امنیتی اعتراف کرد. یکی از دلایل این مقدار تلفات نیروهای امنیتی - که به مراتب آمار بلندتر از آن است، بر اثر سیاست مماشات آقای غنی در برابر طالبان و تروریستان بوده است.
افغانستان در طی دو دهه گذشته به دست‌آوردهای ارزشمندی دست یافت بود. این ارزش‌ها و دست‌آوردها شامل امور سیاسی،‌ اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی بوده است. در بخش سیاسی، افغانستان صاحب قانون اساسی مترقی و مدرن و یک نظام مردم سالار شده بود و در سح جهان دارای آدرس و نمایندگی‌های سیاسی معتبر گردیده بود. در بخش‌های اجتماعی، کشور دست‌خوش تحولات شگرف مثتبی گردیده بود. تحرکات و دست‌آوردهای خوب اقتصادی سبب عاید و رفاه نسبی و زمینه ساخت و ساز کشور شده بود. نهادهای نظامی کشور به پیشرفت خوبی دست یافته بود و سرانجام در بخش فرهنگی و آموزشی و آزادی بیان تغییرات خوبی در کشور رونما شده بود. تمام این دست‌آوردها با خیره‌سری اشرف غنی در زمانیکه قدرت را بدست داشت و در نهایت با فرارش با خاک یک‌سان شد و از هم پاشید. با از هم پاشیدن نظام، کشور به ده‌ّها سال به عقب برگشت. با فرار اشرف غنی میلیون‌ها شهروند افغانستان در چنگ گروه افراطی طالبان افتاد و تمام آزادی‌ها و حقوق شهروندی خود را از دست دادند؛ صدها هزار شهروند افغانستان مجبور به پذیرفتن تحقیر و توهین مهاجرت و ناگزیر به ترک کشور شدند. اشرف غنی که ادعای ریاست جمهوری کشور را داشت و به عنوان فرد درجه اول حافظ و پاسبان ارزش‌های ملی، حیات، عزت و دارایی شهروندان سوگند یاد کرده بود و در این قبال مسوولیت داشت، با بی‌تدبیری، پیش گرفتن سیاست‌های قومی و تیمی، به اوج رسانیدن فساد و در نهایت فرار از کشور تمام رشته‌های کشور و شهروندان را به سادگی پنبه کرد، خود و خانواده خود را نجات داد و میلیون‌ها شهروند را در زیر شلاق و تفنگ طالبان تنها گذاشت. آیا آنانیکه هنوز اشرف غنی را بدون تقصیر و به نحوی قهرمان می‌دانند، این همه مواردی که برشمرده شد، برای اتهام خیانت ملی اشرف غنی کافی نیست.

مطالب بیشتری در این بخش