محل تبلیغات شما

<--306px-->
نمی‏‌خواهم بی‎هویت زندگی کنم نمی‏‌خواهم بی‎هویت زندگی کنم

نمی‏‌خواهم بی‎هویت زندگی کنم

نمی‏‌خواهم بی‎هویت زندگی کنم

(متن سخنرانی محترم خانم صالحه سنجر، مسئول امور فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در کشور شاهی هالند)

اشاره: مجله اورال، در آستانه هشتادوپنجمین سال‌یاد درگذشت علامه فیض محمد کاتب هزاره، موفق شد که «ویژه‌نامه فیض محمد کاتب» را منتشر نماید. بدون شک، تاریخ معاصر افغانستان مدیون زحمات و تلاش‌های بی‌بدیل علامه کاتب است. شناخت افغانستان بدون مراجعه به آثار کاتب، بسی دشوار و حتا ناممکن است. افغانستانی که تاریخ‌اش در حول فرد می‌چرخید و با آن‌که تلاش برای فردی سازی تاریخ جریان دارد اما کاتب آن را از دایره‌ی فرد بیرون ساخت و توانست که تاریخ را در این سرزمین «مردمی» بسازد. اما کاتب و آثار کاتب، تا هنوز در میان ما ناشناخته مانده است. «ویژه‌نامه کاتب» کوشیده است که به زعم خود معرف شخصیت، خط فکری و آثار علامه کاتب باشد. اداره مجله اورال بادرک اهمیت این مسئله و رسالت آگهی رسانی خویش، مطالب این ویژه‌نامه را به‌صورت آنلاین باز نشر می‌کند و در خدمت خوانندگان عزیز قرار می‌دهد.

(اداره مجله اورال)

با سلام و درود خدمت هم‌وطنان عزیز خواهران، برادران و حضار نهایت گرامی!

خرسندم که امروز در کنار جمعی از بزرگان، فرهیختگان، اندیشمندان و اصحاب فرهنگیِ کشور قرار دارم. در قدم نخست، درود و دعا می‌فرستم به روح جمله شهدا و آن عده از هم‌وطنان ما که در چند روز اخیر، در اثر حوادث تروریستی و آفات طبیعی جان‌های شیرین خویش را از دست داده‌اند. هم‌چنان به خانواده‌های این عزیزان و کافه ملت متدین افغانستان، تسلیت عرض می‌نمایم. روح شان شاد، یاد شان ماندگار و بهشت برین نصیب شان باد. آمین!

اجازه دهید تا از بانیان این محفل که سبب حضور عزیزان قلم به دست از نقاط مختلف اروپا شدند، تشکری و تقدیر به عمل آورم. ضمن عرض سلام، تبریکات و تهنیات ویژۀ جلالتمآب پوهاند دکتور عبیدالله عبید سفیر جمهوری اسلامی افغانستان را در رابطه به ایجاد مرکز فرهنگی کاتب که درآستانۀ بیست‌و‌مین سال‌گشت شهادت رهبر شهید عبدالعلی مزاری(ره) صورت گرفته، خدمت تکتک هم‌وطنان عزیز، این ممثلین واقعی فرهنگ و تمدن والای کشور در بیرون از مرزها، به عرض می‏رسانم.

هم‌وطنان عزیز و فرهنگیان گرامی! تأسیس نهادهای اجتماعی و فرهنگی، خصوصاً تحت نام شخصیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، خود درخور ستایش و اهمیت خاص است. مرکز امروزی که مسمی بر شخصیت چند بعُدی کشور، ملا فیض محمد کاتب، از چهرههای برجسته، تابناک و پرآوازۀ تاریخ است، او نه تنها تاریخ نگار بلکه مردی مبارز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در تاریخ معاصر افغانستان است.

زندگی کاتب و پایان عمر او، هم‏‎چنین آثار گران بهایش و آن خط شیوای او، همۀ اینها در ابعاد مختلف، خود قابل ستایش و پژوهش اند. در طول تاریخ جهان، در کنار جایگاه خوبِ سایر ابزارهای پیشرفت یک کشور، یکی هم داشتن سرمایههای معنوی علما و روحانیون دینی، شخصیت‌های تاثیرگذار سیاسی، دانشمندان، نویسندگان و شاعران یک سرزمین می‌باشد. اینها در ادوار مختلف تاریخ بشریت، برای تحقق و تطبیق قانون و ارزش های ملی و فرهنگی شان، نقش مؤثرایفا نموده اند؛ حتا در این راه جان‌های شیرین خویش را منحیث مبارزان راستین، قربانی نموده اند.

در هر مقطعی از تاریخ، وجود انسان‌های قلم به دست و دانشمند برای تطبیق و زنده نگهداشتن ارزش‌های فرهنگی و جلوگیری از استبداد و خشونت، در جامعه ضرور پنداشته می‌شود. چنانچه تاریخ کشور مان در همچو موارد، گواه انسان‌های افتخار آفرین می‌باشد.

دست اندرکاران بخش فرهنگ و توسعۀ فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در هالند، ایجاد نهادهای اجتماعی، فرهنگی، پرورشی و آموزشی را یکی از نیازهای موجود در جامعه می داند. باید باور داشت که عوامل گوناگون در توسعه فرهنگی نقش دارد. جامعه حریم عمومی است و در این حریم عمومی باید مناسبات انسانی رعایت شود. در غیر آن، جامعه از حد تعادل خارج خواهد شد. مسئولیت، صداقت و راستی در کار است تا از شکافهای اجتماعی (زدوبندهای گروهی، قومی، سمتی و منطقه‌ای) جلوگیری شود. پرهیز از رفتار های غیر اخلاقی، تعهد، مهربانی و پایبندی در شغل را، عمده ترین عناوین در حریم عمومی دانسته اند که رفتار و مناسبات زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را تنظیم میکند.
طبیعی است که فرهنگ والا، ناشی از درک بالاست. کشورها زمانی به پیشرفت و تکامل میرسند که فرهنگ تحمل و هم‌دیگر پذیری، هم‌کاری و تسامح را میان حلقات مختلف اجتماعی و فرهنگی در فعالیت های روزمرۀ شان، ایجاد و ترویج نمایند.

 با وجودی که نسل امروز، نسل خشونت، جنگ و ویرانی است؛ امانگذاشته اند که فرهنگ شان به فراموشی سپرده شود. این نسل، با ایجاد اجتماعات و نهاد های مدنی، فرهنگی و اجتماعی در داخل و خارج از کشور، احیای هویت فرهنگی شان را رسالت خویش دانسته و توانسته اند که فعالیتهای سازندهای را در این راستا انجام دهند. من اینها را جایی بسا مسرت و خوشی می‌دانم.

هموطن خوبم و پارۀ تنم!

ما در شرایطی از نویسنده، مورخ و سیاستمدار کشور خویش قدردانی میکنیم که بر اساس مهاجرتهای اجباری در بطن فرهنگ بیگانه زندگی می‌کنیم و با گذشت هر روز، فرهنگ اصیل افغانی که میراث گران‌بهای نیاکان ما است، کم‌رنگ میشود.

افتتاح مراکز فرهنگی از جمله مرکز فرهنگی کاتب، ما را معتقد می‌سازد که ما پاسدار خوب فرهنگ، غیرت و عزت بلند افغانی هستیم. جنگها همه چیز ما را حتا پارههای تن ما، جگر گوشههای ما و عزیزان ما را بلعیده و نابود کرد؛ اما آنچه که برای ما و نسل‌های بعدی ما ماندگار خواهد بود، فرهنگ ما است که یقیناً در موجودیت شخصیتهای بزرگ فرهیخته و دانشمند چون دست اندرکاران این برنامه ماندگار خواهد شد.

تاریخ ما هویت ما است. فرهنگ ما، معرّف شخصیت، غرور و بزرگی ملت افغان است. وطنم را دوست دارم، فرق نمی‌کند در کجای این گیتی پهناور قرار دارم. فرهنگم را دوست دارم، چون نمیخواهم بی هویت زندگی کنم.

من و تو متعلق به فرهنگ غنی و تاریخ پر افتخار هستیم. بزرگانی چون، مولانا، رودکی، خوشحال خان ختک، فیض محمد کاتب و هزاران شخصیت دیگر، سالها زحمت کشیدند تا میراث بزرگ تاریخی و فرهنگی را برای ما به امانت بسپارند و برای نسلهای بعدیِ گذشته، حال و آیندۀ ما آن را به تصویر کشیدند و ما بکوشیم آن را به شیوۀ خوب به معرفی گیریم.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان از طریق نمایندگی‎های سیاسی و دیپلماسی‎اش در تمامی سطوح، خود را متعهد و مقید به تأمین ارزش‎های حق شهروندی هر تبعۀافغان مقیم در کشورهای جهان می‌داند. تشویق افغان‌های مقیم در خارجبخصوص نسل جوانرا جهت حفظ ارزش‎های فرهنگ اسلامی و ملی کشور از وجیبۀ ملی نمایندگی‎های سیاسی افغانستان در خارج از کشور می‏باشد.

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان خانه مشترک همۀ افغان‎های مقیم در کشور شاهی هالند، تلاش می‎کند تا در تمامی عرصه‎ها و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پرورشی، مطابق به اصول و قوانین نافذه کشور در راستای همکاری همه جانبه با هم‌وطنان مهاجر و دور از وطن آماده هرنوع هم‌کاری بوده و در معرفی فرهنگ، تمدن و شناخت ظرفیت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی، پیشرو و هم‎کار باشد.

امیدوارم با همت و عزم استوار هم‌وطنان وجوانان با استعداد و عزیز افغانستان در هر گوشه‌ای از جهان که هستند، هم‌واره شاهد موفقیت‌های بیش از پیش در تمامی عرصه‌ها و میادین بین‌المللی باشیم. از خداوند منان برای هر یک از شما عزیزان توفیق همکاری در حوزه های مختلف استد عا دارم. 

با حرمت و سپاس فراوان

صالحه سنجر

مسئول بخش امور فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان ــ هالند

 

مطالب بیشتری در این بخش