محل تبلیغات شما

<--306px-->
بانوان ورزشکار درکابل: زمینه ورزش را برای زنان و دختران فراهم کنید! بانوان ورزشکار درکابل: زمینه ورزش را برای زنان و دختران فراهم کنید!

بانوان ورزشکار درکابل: زمینه ورزش را برای زنان و دختران فراهم کنید!

 بر اساس نتايجي كه از تحقيقات گوناگون در سراسر جهان به دست آمده است ، ورزش باعث سلامت جسم ، نشاط و شادابي انسان مي شود .در جريان فعاليتهاي ورزشي شديد، ميزان ترشح اندروفين افزايش مي يابد و به همين دليل ورزشكاران پس از انجام تمرينات احساس لذت و آرامش خاص مي كنند.فعاليتهاي جسماني خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش داده و ضمن افزایش دادن گردشگر در بدن ، از لخته شدن آن جلوگيري مي كند. همچنان ورزش مي تواند راهي مناسب جهت مقابله با افسردگي باشد. با در نظر داشت آنچه در مورد ورزش گفته شد ،خواستيم نگاهي به يكي از باشگاههاي بانوان در شهر كابل انداخته و از وضعيت آنان با خبر شويم.

 خانم فخريه سليمي آموزگار كلپ ورزشي و پرورش اندام " اكسيجن " مي گويد :"من حدود پنج سال مي شود كه در اين عرصه كار مي كنم. از زماني كه اقدام به اين كار نموده ام مشكلات زيادي را متقبل شده ام. شما مي دانيد كه اكثر خانواده ها از رفتن دختران شان به باشگاهها ممانعت مي كنند ، اما من و همكارانم با تلاشهاي شبانه روزي و پشتكار توانستيم تعداد قابل توجهي از دختران و زنان را در اين باشگاه جذب نماييم".

او با لبخندي كه بر لب داشت گفت:" خانم ها و دختراني كه به باشگاه ما مراجعه مي كنند را مي شود به دو گروه تقسيم كرد: گروه اول شامل كساني مي شوند كه از ابتلا به بيماريهاي گوناگونی چون چاقي ، فشارخون بالا ، ديابت ، مشكلات گوارشي و غيره رنج مي برند و مي خواهند از طريق ورزش كردن وضعيت صحي شان را كنترل نمايند و گروه دوم، آن عده از بانواني هستند كه به خاطر علاقه اي كه نسبت به اين رشته دارند ثبت نام مي كنند".

او افزود که از ديد گروه دوم، ورزش ما را در رسيدن به صلح در سطح جهان كمك مي كند.

او می گوید، به عنوان یک خانم ورزشکار، سه سال است که به دنبال فضای مناسبی بوده تا بتواند در آن تعدادی دیگر از بانوان را دور هم جمع کند تا به انجام فعالیت های جسمانی بپردازند اما در این راستا با مشکلات گوناگونی مواجه شده است و سرانجام این باشگاه را برای دنبال کردن اهدافش ایجاد کرده است.

خانم سلیمه در ادامه سخنانش اضافه کرد:"فرصتها و امكاناتي را كه در جامعه ما در عرصه ورزش وجود دارد به صورت نابرابر بين خانم ها و آقايان تقسيم مي كنند و حتي انرژي و انگيزه اي كه در وجود يك دختر خانم نهفته است از طريق خانواده و اجتماع سركوب مي شود".

این بانوی ورزشکار، پايين بودن ميزان آگاهي مردم از فوايد ورزش ، نبود فضاي امن و امكانات لازم را از مشكلات اساسي بانوان ورزشکار در کابل خوانده است.

به باور او؛ همان طوري كه زنان در ديگر عرصه ها مبارزه كردند و با تلاش و پشتكار توانستند نقش برجسته اي داشته باشند، در عرصه ورزش نيز به مبارزات خود ادامه مي دهند و با توجه به توانايي هايي كه در وجود آنان ديده مي شود، آينده درخشان و پر دستاوردي خواهند داشت و افتخارات بزرگی برای کشور کسب خواهند کرد.

زهرا رضایی از دیگر بانوان ورزشکار در این باشگاه، در حالي كه وزنه ها را بالا و پايين مي برد گفت:"من به عنوان ورزشكار ، وضعيت ورزش در افغانستان را خوب نمي دانم. زماني كه يك دختر به هدف رفتن به باشگاه از خانه بيرون مي شود افراد جامعه او را به ديد بد مي نگرند و حتي بد اخلاق مي خوانند".

خانم رضایی می گوید، تا زماني كه مردم ما از ورزش و فوايد آن آگاه نشوند كمتر خانواده اي حاضر خواهد شد تا دخترش را به كلپ روان كند و از همین رو، زنان و دختران با كمبود افراد مسلكي و با تجربه در زمینه ورزش رو به رو می شوند.

آرزو كه با اشتياق حاضر به مصاحبه شده است نیز می گوید:"من از سن ١٨ سالگي شروع به انجام فعالیت های ورزشی کردم و حالا كه به اين مرحله رسيده ام از فاميل عزيزم تشكر مي كنم كه مرا تشویق کردند. وضعيت ورزش در كشور نسبت به دوران طالبان رو به بهبود است، زماني كه طالبان حكومت مي كردند و زنان مانند مجسمه اي در خانه نگهداري مي شدند، كمتر دختري خيال رفتن به باشگاه را در سر داشت .اما طي سالهاي اخير و پس از سقوط حكومت طالبان، حضور زنان در اين عرصه بسيار پر رنگ شده است و ما امروز بانوان ورزشكار قهرمان در سطح ملي و بين المللي داريم". او تاکید کرد، انسان براي اینکه بتواند به اهداف خود دست يابد، بايد موانعي كه سد راهش می شوند را بردارد و با آنها مقابله کند.

 آرزو از تمام دختراني كه علاقه مند به ورزش هستند خواست تا بيايند و با ديگر بانوان در راستای توسعه و تقويت ورزش در افغانستان همگام و هم قدم شوند.

او ابراز امیدواری کرد که بتواند در آینده یکی از مدال آوران کشور و نیز یک مربی با تجربه در زمینه ورزش باشد.

بانوی ورزشكار ديگري كه نخواست نامش ذكر شود با ابراز تاسف از اینکه امروز در جامعه ما ورزش را بویژه در بخش بانوان با نگاه منفي مي بينند گفت که كمبود امكانات و فضاي راحت و آرام از مشكلاتيست كه علاقه مندان ورزش با آن دست و پنجه نرم مي كنند.

او از حکومت افغانستان خواست تا در زمينه ورزش بانوان بگونه جدی توجه کند و زمينه ها و فرصتهاي بيشتري را در اختيار بانوان قرار دهد تا  آنان نیز بتوانند در آينده نه چندان دور از جمله قهرمانان و مدال آوران كشورمان در مسابقات ملی و بین المللی باشند.

مطالب بیشتری در این بخش