محل تبلیغات شما

<--306px-->
محدودیت‌های بیشتر بر ورزشکاران محدودیت‌های بیشتر بر ورزشکاران

محدودیت‌های بیشتر بر ورزشکاران

مربیان ورزشی  از ولایت هرات در گفتگو با برخی رسانه ها تایید کرده اند که گروه طالبان به کلپ های بدن سازی دستور داده‌اند که اجازه ندهند مردان با نوجوان‌های زیر ۱۸ همزمان ورزش کنند "زیرا تحریک خواهند شد." به گفته این منابع طالبان پخش موسیقی و نصب عکس ورزشکاران در کلپ ها را نیز ممنوع کرده‌اند.
بنابر گزارش افغانستان انترنیشنل و به نقل از  رادیو نوروز اداره امر به معروف و نهی از منکر هرات به باشگاه‌های بدنسازی این ولایت هشدار داده است که اگر باشگاه‌های خود را مطابق با شریعت اسلامی هماهنگ نسازند، "مربی باشگاه دستگیر شده و به مجازات محکوم خواهد شد.

‎در پی تسلط طالبان برافغانستان  اغلب باشگاه های ورزشی از رونق افتاده است و بیشتر از  ۹۰ درصد باشگاه های ورزشی بانوان در سراسر کشور  مسدود شده است. محدودیت های وضع شده از سوی طالبان، ممانعت خانواده ها و ترس ازجمله عوامل مسدود شدن باشگاه های ورزشی زنان در در سراسر افغانستان  عنوان شده اند.
 شماری از ورزشکاران زن در مصاحبه با رسانه ها می گویند که پس از سقوط جمهوریت؛ فاتحه دست آوردهای دو دهه اخیر شان خوانده شده است.
‎فریبا نام مستعار یکتن از مربیان رشته ورزش رزمی فول کانتکت است. باشگاه او در دشت برچی موقعیت داشت و در آن جا شاگردان خودش را آموزش می داده است. وی میگوید: « در سال های جمهوریت خودش و شاگردانش مدال های ملی و بین المللی کسب نمودنده اند. وی می گوید که ورزشکاران دختر با شوق و علاقه ی فروان ورزش می کردند تا ضمن سلامتی افتخاراتی برای کشور کمایی کنند. اما با آمدن طالبان همه این آرزوها نقش بر آب شد.  از سوی دیگر خانم های ورزشکار در در نقاط مختلف افغانستان می گویند شرایط زنده گی روز به روز بر آنها تنگ تر شده و حالا فقط نفس می کشند.
‎رقیه یکتن از این بانوان ورزشکار در شهرام هرات در طی مصاحبه با یکی از رسانه ها می گوید. در طی سلطه ی طالبان ورزشکاران زن در وضعیت روحی و روانی خوبی قرار ندارند. « متاسفانه محدودیت ها  از سوی طالبان بر خانم ها بیشتر می شود؛ زمانی که  دانشگاه ها و مکتب ها بسته شوند؛ آن وقت نباید توقع باز بودن باشگاه های ورزشی را داشت؛ باشگاه ها برای خانم ها مفید بود چون زنان نیاز به ورزش دارند و رشد می کردند؛ کم کم اگر به همین شکل پیش برود خانم ها باید در چهاردیواری های خانه اسیر شوند و فقط نفس بکشند.»

مطالب بیشتری در این بخش