محل تبلیغات شما

<--306px-->
جوانان بامیان برای مبارزه با مواد مخدر دویدند جوانان بامیان برای مبارزه با مواد مخدر دویدند

جوانان بامیان برای مبارزه با مواد مخدر دویدند

دهها جوان بامیانی پس از چاشت روز گذشته برای نه گفتن به اعتیاد و مواد مخدر، در یک مسابقه دوش در مرکز این ولایت اشتراک کردند.

این مسابقه از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان با همکاری دفتر بنیاد انکشافی آغاخان در این ولایت راه اندازی شده بود.

اشتراک کنندگان این مسابقه دوش می گویند که اعتیاد به مواد مخدر به یکی از پدیده های خطرناک در افغانستان تبدیل شده و سالانه دامنگیر هزاران جوان می شود.

به گفته آنان؛ تنها از طریق رشد ورزش می توان بر علیه مواد مخدر به مبارزه پرداخت و از رو آوردن جوانان به اعتیاد جلوگیری کرد.

محمدحسین جوان ورزشکاری که با طی کردن فاصله 4 کیلومتر در 20 دقیقه مقام اول این مسابقه دوش را به خود اختصاص داد به مجله اورال گفت:"با هدف تشویق جوانان به ورزش، نه گفتن به مواد مواد مخدر و مبارزه با اعتیاد به آن، در این مسابقه دوش اشتراک کردم".

او افزود که جوانان باید برای حفظ سلامتی بدنشان به بازی های ورزشی رو آورند.

بی توجهی دولت به ورزش

بامیان در مرکز کشور از ولایت هایی است در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر رشته های ورزشی مختلف و اشتراک گسترده جوانان در فعالیت های ورزشی بوده است.

دولت افغانستان تا کنون در زمینه رشد ورزش در بامیان و فراهم آوری امکانات ورزشی در این ولایت، هیچگونه توجهی نداشته است.

استدیوم ورزشی شهید مزاری در مرکز بامیان، تنها مکانی است که جوانان این ولایت در آن به تمرینات ورزشی می پردازند.

زمین این استدیوم اما تا کنون بصورت خامه باقی مانده و کاری در زمینه معیاری سازی آن  صورت نگرفته است.

با آنکه بامیان از کمترین امکانات ورزشی برخوردار نیست، جوانان این ولایت به گونه روز افزونی به ورزش رو می آورند.

علاقه مندی جوانان این ولایت به ورزش و تمرینات خستگی ناپذیر آنان باعث شده است که این جوانان بتوانند در مسابقات ورزشی مختلف در سطح ملی و بین المللی اشتراک کرده و در بسیاری از آنها، به مقام های قهرمانی و نائب قهرمانی دست یابند.

 با این حال جوانان بامیانی نیز دولت افغانستان را متهم کرده اند که هیچگاهی به رشد ورزش در این ولایت توجه نکرده است.

آنان از حکومت خواسته اند که برای تشویق جوانان به ورزش، امکانات لازم در این زمینه را فراهم کند.

بیشتر از پنجاه هزار معتاد

بامیان از ولایت هایی است که کشت و قاچاق مواد مخدر در آن به صفر رسیده و از همین رو اعتیاد به مواد مخدر در میان جوانان این ولایت اندک و نادر است.

با این وجود، مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر در بامیان، آمار افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت را بیشتر از پنجاه هزار نفر خوانده اند.

مهدی حسینزاده مدیر بخش معیشت ریاست مبارزه با مواد مخدر بامیان به مجله اورال گفت که شمار قابل ملاحظه ای از افراد معتاد به مواد مخدر در این ولایت، جوانان هستند.

حسینزاده می گوید:"براساس تحقیقی که چند سال قبل صورت گرفته بود، آمار افراد معتاد به مواد مخدر در بامیان، بیشتر از پنجاه هزار نفر تخمین زده شده بود".

او اما افزود که با گذشت هر روز، شمار افراد معتاد در سراسر افغانستان به صورت فزاینده ای در حال افزایش است و به همین دلیل ممکن است آمار افراد معتاد به مواد مخدر در بامیان نیز افزایش یافته باشد.

از سوی دیگر مسئولان بنیاد انکشافی آغاخان در بامیان گفته اند که این موسسه برای رشد ورزش و راه اندازی مسابقات ورزشی در این ولایت، اقدام به اعمار میدان های ورزشی می کند.

جوانان بامیانی با استقبال از این طرح بنیاد آغاخان گفته اند که اعمار میدان ورزشی در این ولایت، باعث خواهد شد که جوانان بیشتر از گذشته به سرگرمی های سالم ورزشی بپردازند و احتمال اعتیاد آنان به مواد مخدر کاهش یابد.

مطالب بیشتری در این بخش