محل تبلیغات شما

<--306px-->
یک‌هفته پس از جان‌ باختن مهسا‌ امینی، اعتراضات در اغلب شهرهای ایران جریان دارد یک‌هفته پس از جان‌ باختن مهسا‌ امینی، اعتراضات در اغلب شهرهای ایران جریان دارد

یک‌هفته پس از جان‌ باختن مهسا‌ امینی، اعتراضات در اغلب شهرهای ایران جریان دارد

امروز جمعه نیز شهروندان معترض برای هفتمین روز در تهران و شهرهای دیگر  در این کشور به خیابان‌ها آمدند. به دنبال قتل مهسا امینی به دست «گشت ارشاد»  که باعث اعتراضات سراسری و گسترده در ایران گردیده است. اینک بروز اختلال سراسری در اینترنت ایران، باعث محدودیت در  اطلاع‌رسانی گردیده است. اما با وجود 
محدودیت های انترنیتی کاربران شبکه‌های اجتماعی از شهرهای مختلف ایران گزارش ، و تصاویری از حضور مردم معترض منتشر می کنند.

مهسا (ژینا) امینی دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی بود که در ۲۲ ماه جاری  ۱۴۰۱ پس از دستگیری توسط  گشت ارشاد در اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی در جمهوری اسلامی ایران دچار شکستگی جمجمه و مرگ مغزی  شد.

مهسا امینی سه روز بعد، در ۲۵ ماه جاری ۱۴۰۱، بر اثر شدت جرحات ناشی از ضربات وارده در بیمارستان کسری تهران درگذشت و درگذشت او موجب بروز واکنش‌ها و اعتراضات ایرانیان در نقاط مختلف ایران و جهان شد. واکنش‌ها به کشته شدن او در شهرهای ایران و  شبکه های اجتماعی سبب شد که هشتک فارسی #مهسا_امینی با گذر از مرز پنجاه میلیون تویت ری‌توییت ترند جهانی شود. قتل مهسا امینی همچنین زمینه‌ساز اعتراضات گسترده گردید که از هفت روز بدینوسو همچنان در نقاط مختلف ایران و برخی شهرها در جهان جریان دارد. 

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد هفتمین روز خود شده که تظاهرات‌های خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اینستاگرام و واتس‌آپ شب گذشته و امشب نیز ادامه یافت.

همزمان سپاه پاسداران اعتراض‌ها را «توطئه دشمن» دانسته و از لزوم برخورد قوه قضائیه با «عوامل و گردانندگان» تظاهرات‌های خیابانی خبر داده است. منابع مختلف داخلی تاکنون بازداشت ده‌ها شهروند از جمله چندین فعال و خبرنگار را تائید کرده اند. سازمان غیردولتی بین المللی از کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران خبر داده است.
واکنش‌های بین‌المللی به مرگ مهسا امینی گسترده بوده و همچنان ادامه دارد؛ در آخرین موارد رهبران ایالات متحده و کانادا ضمن ابراز حمایت از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز خواستار توقف خشونت‌‌های دولتی علیه زنان ایرانی شده‌اند. در همین حال ابراهیم رئیسی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا رفته بود، نیویورک را به‌مقصد تهران ترک کرده است. تهران پیش‌تر از واکنش «مداخله‌جویانه» آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها به مرگ مهسا امینی انتقاد کرده است.

مطالب بیشتری در این بخش