محل تبلیغات شما

<--306px-->
دومین دور آموزش حرفه ی خیاطی در بنیاد آگاه به پایان رسید دومین دور آموزش حرفه ی خیاطی در بنیاد آگاه به پایان رسید

دومین دور آموزش حرفه ی خیاطی در بنیاد آگاه به پایان رسید

دومین گروه از بانوان کار آموز حرفه ی خیاطی در بنیاد آگاه، روز دوشنبه 13 دلو، فراغت شان را جشن گرفته و تصدیقنامه ی کار آموزی خویش را به دست آوردند.

در این دوره آموزشی 50 تن از زنان اشتراک داشتند که 42 تن از آنها موفق به دریافت تصدیقنامه کار آموزی شدند.

در محفلی که به همین مناسب برگزار شده بود، محمد حسین حکیمی فعال اجتماعی و مدیر آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه در دشت برچی کابل، ضمن تبریک گفتن فراغت کار آموزان از جانب خود و حاجی عنایت علی زاده؛ فعال اجتماعی و بنیان گذاربنیاد خیریه ی آگاه، در مورد اهمیت آموزش حرفه و هنر صحبت کرد.

 او گفت:"آموزش هنر در دوبخش از اهمیت والایی برخوردار است، بخش فردی و بخش اجتماعی".

 به باور آقای حکیمی اهمیت آموزش هنر در بخش فردی این است که برای فرد اعتماد به نفس خلق می کند و از وابستگی نجات می دهد،به خصوص برای بانوان که در جامعه ی ما (افغانستان) از استقلال اقتصادی برخوردار نیستند و از نگاه اقتصادی همیشه وابسته به مردان خانواده هستند.

او افزود، خانم هایی که هنر می آموزند و از این هنر خود استفاده ی بهینه می نمایند برای بهبود و پیشرفت اقتصاد خانواده ها کمک بزرگی می کنند.

 آقای حکیمی با اشاره به اهمیت اجتماعی آموزش هنر چنین گفت:"اهمیت آموزش هنر در اجتماع این است که جامعه را از وابستگی به بیرون نجات می دهد و هزینه ی بزرگی را از دوش جامعه بر می دارد، به گونه ی نمونه وقتی ما تکه و رخت را از بیرون وارد می کنیم و خود ما آن را لباس می دوزیم، در حقیقت هزینه دوخت آن را به خارجی ها نمی پردازیم بلکه خود ما از آن استفاده می کنیم. این باعث می شود که هم اقتصاد ما خوب شود وهم در جامعه ی خود کاریابی داشته باشیم، در نتیجه، چرخه ی اقتصادی ما به دوران می افتد و خود تامین کننده ی نیازمندی های خود می باشیم".

 آقای حکیمی در ادامه سخنان خویش پیام حاجی عنایت علی زاده، بنیانگذار بنیادآگاه را نیز برای کار آموزان باز گو کرد.

 او به نقل از آقای علی زاده گفت که وی در قسمت آموزش مهارت های تخنیکی و اشتغال زایی تاکید دارد و در این زمینه وعده ی هرنوع همکاری را داده است.

 در پایان، او از راه اندازیکلاس آگهی دهی از مفاهیم حقوق بشری در آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه در دشت برچی خبر داد.

بانو سمیرا استاد در بخش آموزش خیاطی بنیاد آگاه گفت:"با وجودی که ما خانم ها در شرایط سختی قرارداریم، بازهم خدا را شکر می کنیم که این زمینه برای ما فراهم شده است تا به اسانی بتوانیم به فعالیت های اجتماعی دسترسی داشته باشیم".

او افزود که  این نشان دهنده ی همت خانم ها است که با قبول تمام مشکلات، آمده اند تا خیاطی بیاموزند.

 او ابراز امیدواری کرد که کار آموزان فارغ شده بتوانند با علاقه مندی به کارشان ادامه دهند.

از سوی دیگر نادیه و سیمین دو تن از کار آموزان حرفه خیاطی در بنیاد آگاه با ابراز خرسندی از فراغت شان، از تلاش های بنیاد آگاه و استاد این دوره آموزشی که به گفته آنان زمینه آموختن حرفه خیاطی را برای آنان فراهم کرده اند، قدردانی کردند.

سیمین می گوید، از زمانی که در بنیاد آگاه به آموختن خیاطی مصروف شده است به توانایی هایش باور بیشتری پیدا کرده و معتقد است که می تواند کارهای بزرگتری انجام دهد.

بانو سمیرا نیز می گوید که دومین دور آموزش خیاطی در بنیاد آگاه، بدلیل علاقه مندی کار آموزان این حرفه با موفقیت بیشتری همراه بوده است.

بخش آموزشی بنیاد آگاه با هدف اشتغال زایی و حرفه ای سازی بازار کار ایجاد شده است.

در این بخش در کنار خیاطی، مهارت های دیگری چون تخنیک برق، لوله کشی ساختمان و برنامه های کمپیوتری نیز آموزش داده می شود.

هم اکنون نزدیک به 600 کار آموز در بخش های یاد شده به آموختن حرفه مشغول هستند.

قرار است این بنیاد در آینده نزدیک صنف هایی را برای آگاهی دهی در مورد مفاهیم و ارزش های حقوق بشری نیز برگزار کند.

 

مطالب بیشتری در این بخش