محل تبلیغات شما

<--306px-->
آیا ساجیت پرماداسا رهبر بعدی سریلانکا خواهد بود؟ آیا ساجیت پرماداسا رهبر بعدی سریلانکا خواهد بود؟

آیا ساجیت پرماداسا رهبر بعدی سریلانکا خواهد بود؟

رویترز گزارش می‌دهد  که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سریلانکا اواخر روز پنجشنبه استعفا‌نامه خود را از طریق ایمیل به رئیس پارلمان این کشور ارسال کرده است.
با استعفای رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا، سریلانکا به زودی رئیس جمهور جدیدی خواهد داشت. آیا ساجیت پرماداسا رهبر بعدی سریلانکا خواهد بود؟

سریلانکا در حال فروپاشی است و به نظر نمی رسد راه حلی برای بحران سیاسی و مالی فوری در دسترس باشد. مشکل مالی این کشور تنها زمانی قابل حل است که آشفتگی سیاسی تحت کنترل باشد. عدم اعتماد به رهبری قبلی از موج اعتراضات در خیابان های کلمبو علیه راجاپاکساس ها، رانیل ویکرمسینگه و رئیس مجلس مشهود است. اما با وجود این مشکلات، دستگاه قانونگذاری به طور کامل از بین نرفت.

طبق روال، پس از استعفای رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا، نخست وزیر تا زمانی که پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید رای می دهد، به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب می شود.

در این کشور سه نامزد برای تصدی پست نخست وزیری بعدی در رقابت هستند:
رانیل ویکرمسینگه، که سرپرست رئیس جمهور خواهد بود، پس از استعفای ماهیندا راجاپاکسا و فرار از کلمبو به دلیل بحران مالی، به عنوان نخست وزیر بازگشت.

اما Dullas Daham Kumara Alahapperuma انتخاب مطلوب برای  ائتلاف حاکم است. یکی از نمایندگان منطقه ماتارا و وزیر اطلاعات در دولت ماهیندا راجاپاکسا، به عنوان نزدیک به خانواده راجاپاکسا شناخته می شود. ائتلاف حاکم همچنان بالاترین تعداد را دارد، اگرچه آنها در نیمه راه 113 در مجلس 225 نرسیده اند.

آنها همچنان 103 نماینده (از جمله راجاپاکساس) خواهند داشت، زیرا 43 نماینده اکنون یک فراکسیون جدایی از "نمایندگان مستقل" را تشکیل می دهند.

ساجیت پرماداسا از اتحاد SJB دارای 53 نماینده مجلس است. اگر او بتواند حمایت 43 نماینده جدا شده از پارلمان، 3 از JVB و 10 از ائتلاف ملی تامیل (TNA) را به دست آورد، در این صورت شانس تبدیل شدن به رهبر بعدی کشور آشفته را خواهد داشت.

رأی گیری پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور بعدی احتمالاً در 20 جون برگزار می شود ممکن است رای گیری متقابل گسترده وجود داشته باشد.

ساجیت پرماداسا کیست؟
ساجیت پرماداسا، یکی از اعضای سابق UNP ویکرمزینگه و اکنون رئیس اتحاد ساماگی جانا بالاوگایا (SJB) کلاه خود را در رینگ انداخته است. او در مصاحبه ای با یک شبکه رسانه ای در سریلانکا گفته بود  که تنها پس از استعفای گوتابایا برای ریاست جمهوری مطرح خواهد شد.

او پسر راناسینگه پرماداسا است که از سال 1978 تا 1988 به عنوان نخست وزیر و از سال 1989 تا 1993 به عنوان رئیس جمهور سریلانکا خدمت کرد. راناسینگه در 1 می 1993 توسط LTTE ترور شد.

ساجیت پرماداسا شروعی زودهنگام در سیاست داشت. او که به یک خانواده سیاسی تعلق داشت، رهبر حزب ملی متحد از هامبانتوتا بود و برای اولین بار در سال 2000 نماینده مجلس شد.

او تنها رهبري است كه به حكومت گذشته آلوده نشده و با مواضع سياسي جسورانه عمل كرده است. ساجیت یکی از اولین رهبرانی بود که خواستار لغو شکل ریاست جمهوری شد. او همچنین مدافع سیاست فراگیر بوده است. او در برابر نژادپرستی و بیگانگی و تبعیض با اقلیت ها ایستادگی کرده است.

در واقع، او در گذشته گفته بود که چالش اصلی امنیت کشور ناشی از تبعیض و بیگانگی با  اقلیت هاست. این موقعیت او می تواند حمایت مورد نیاز تامیل را در حین رای گیری به دست آورد.

در طی ماه های گذشته معترضان خشمگین از قطعی برق، کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت‌ها مدت‌ها بود که خواستار کناره‌گیری راجاپاکسا شده‌ بودند، اما این افسر نظامی بازنشسته ماه‌ها در برابر این خواسته‌ها مقاومت کرده و در تلاش برای حفظ کنترل، از اختیارات اضطراری استفاده کرده بود. اما در روزهای اخیر، معترضان با ورود به کاخ ریاست جمهوری، اقامتگاه نخست وزیر را به آتش کشیدند و رئیس جمهور راجاپاکسا را مجبور به فرار از کشور کردند.

بحرانی که این کشور جزیره‌ای را فراگرفته در آغاز مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول (IMF) بر سر طرح نجات و همچنین پیشنهادهایی برای تجدید ساختار بدهی‌های دولتی آن رخ می‌دهد که هر دو ممکن است به هم بخورند.

لذاست که مشکلات سریلانکا را  اجتماعی تعریف باید کرد که در بستر تبعیض قومی و   افرایش فساد اداری گسترش یافته است.

مطالب بیشتری در این بخش