محل تبلیغات شما

<--306px-->
‎انفجار دیگری در کارته پروان گورودواره را هدف قرار داد ‎انفجار دیگری در کارته پروان گورودواره را هدف قرار داد

‎انفجار دیگری در کارته پروان گورودواره را هدف قرار داد

یک انفجار امروز چهارشنبه در داخل یک مغازه در نزدیکی کارته پروان گورودواره در شهر کابل پایتخت افغانستان گزارش شده است. به گفته منابع شبکه رسانه ای جمهوری، مغازه محل انفجار متعلق به یکی از اعضای جامعه سیک است که اقلیت اندک در کشور تحت حاکمیت طالبان را تشکیل می دهند. در حالی که جزئیات بیشتر در مورد انفجار در دست نیست، تایید شده است که اعضای جامعه هندو و سیک در سلامت هستند.

‎این حمله تنها یک روز پس از آن صورت می گیرد که ملا عبدالواسع، مدیر کل دفتر وزیر امور خارجه طالبان، از سیک ها و هندوها خواست به افغانستان بازگردند. در دیدار با اعضای شورای هندوها و سیک ها، عبدالواسع این درخواست را مطرح کرد و مدعی شد که "امنیت در کشور برقرار شده است". پیش از تسلط طالبان بر افغانستان در سال 2021، تعداد اقلیت‌های سیک و هندو تقریباً 600 نفر بود که گمان می‌رود کاهش بیشتری داشته باشد.

‎دومین حمله بمب در یک ماه
‎در مورد حمله اخیر، باید دید کدام سازمان تروریستی مسئولیت آن را بر عهده می گیرد. قابل ذکر است، این دومین مورد انفجار بمب در گورودوارا در یک ماه بود. پیش از این در 18 جولای، کارته پروان گورودوارا توسط یک انفجار به لرزه در آمد که حدود 50 کشته داشت. یک روز بعد، داعش-خراسان مسئولیت حمله را به دوش گرفت.

‎ تروریست ها از طیف وسیعی از مهمات شامل مسلسل، نارنجک دستی، چهار بمب دست ساز و یک موتر بمب گذاری شده برای انجام این حمله استفاده کرده بود. پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشتار رهبری این اقلیت ها  BJP Manjinder Singh Sirsa این اقدام بزدلانه را محکوم کرد و اظهار داشت که داعش خراسان به دلیل حمله به اقلیت و تهدید آنها برای گرویدن به « اسلام » یک گروهی بدنام است.

‎با این حال، طالبان یک خود یک گروهی متشکل از گروهک های تروریستی و افراطی، تک مذهبی، تک جنسیتی و تک نژادی هستند، پس از این حمله ادعا کردند که جامعه سیک از تلاش‌های آنها برای کمک به مدیریت بحران و جلوگیری از آسیب‌های بیشتر قدردانی می‌کنند. قابل ذکر است، کارته پروان گورودوارا بارها هدف تروریست ها قرار گرفته است، در اکتبر 2021، گروهی از تروریست ها وارد محوطه شدند و نگهبانان را بستند.

در عین حال درحالیکه اقلیت های قومی و‌مذهبی در زیر حاکمیت  طالبان با چالش های شدید گوناگون روبر هستند اما ملا عبدالواسع،رییس عمومی دفتر کابینه طالبان در دیدار با شماری از‌اعضای‌شورای‌هندوها‌و‌سیک‌ها در أفغانستان دیدار‌کرده و‌از آنان خواسته است تا در کشور بمانند.
عبدالواسع گفته است افغانستان خانه مشترک همه افغانستانی ها است و سیک ها و هندوها نیز بخشی از این ملت هستند و ما برای رسیدگی به مشکلات آنان از جمله تأمین امنیت عبادتگاه‌ها و به ویژه حل مسأله تصرف املاک آنان از هیچ‌ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. 
عبدالواسع همچنین از همه هندوها و سیک‌های افغانستان که به دلیل مشکلات امنیتی، از افغانستان به هند رفته‌اند خواست تا برای ادامه زندگی به کشور شان‌بمانند.
پس از حمله مرگبار گروه‌ داعش برعبادتگاه‌  هندوها در کابل تعداد زیادی از‌این اقلیت های مذهبی در یک پرواز ویژه به هندوستان رفتند.

رقابت های هند و پاکستان 
زمان پیدایش دو کشور هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ در منطقه جنوب آسیا ما همواره شاهد منازعه و تنش در روابط این دو کشور بوده‌ایم که نتیجه آن شکل‌گیری سیاست رقابتی بوده است که در بسا موارد به برهم خوردن موازنه قدرت میان این دو کشور منجر شده و به تبع آن افغانستان نیز از این معادله قدرت در جنوب آسیا بی‌تاثیر نمانده است.

معضل فرقه گرایی در هند 
همواره رشد منازعات مذهبی و دینی در هندوستان  باعث مشکلات و وقایعی بوده است که نتیجه ای جز افزایش اختلافات و درگیری ها و تضعیف اقتصادی و هژمونی منطقوی و جهانی هند را در پی نداشته است. لذاست کشتار هندوها و سیک ها و همچنان تخریب مجسمه باعث صدمه روانی در بین مردم هندو بوده است که بلاخره تنش فرقه ای در هندوستان را افزایش خواهد داد.

رابطه استراتیژیک بین پاکستان و طالبان 
همه میدانند که پاکستان، عمده ترین حامی گروه طالبان است. اغلب رهبران و جنگجویان این گروه در مدارس دینی پاکستان تربیه شده اند. 

پس از حملات ۱۱ سپتامبر که در افغانستان برنامه ریزی شده بود، پاکستان خود را به عنوان متحد ایالات متحده در "جنگ علیه تروریسم" معرفی کرد.
اما در عین حال، نهاد نظامی و استخباراتی این کشور با گروه‌های تروریستی زیر مجموعه و بدنه اصلی  طالبان ارتباط مستحکم دارند. با این ارتباطات، گفته می‌شود که این پیوندها زمانی به پشتیبانی مهم مادی و لجستیکی نیز تبدیل شدند.
اعتقاد تحلیلگران این است  که پاکستان خواهان سهمی بزرگ در افغانستان است تا اطمینان حاصل کند که این کشور دارای حاکمیت طرفدار اسلام آباد باشند. 

بحران اخیر در کشمیر پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند از سوی مقامات این کشور، تنش در این منطقه مورد منازعه بین هند و پاکستان را وارد فصل تازه و در عین حال خطرناکی کرده است که بالقوه می‌تواند بر روابط بین هند و پاکستان از یک سو و تحولات منطقه‌ای از جمله مذاکرات صلح در افغانستان تاثیر بگذارد.

سیک‌ها؛ دشواری زندگی در افغانستان
سیک‌های ساکن افغانستان ممکن است پس از تصرف طالبان بر کشور، مجبور شوند بین گرویدن به اسلام سنی یا فرار از کشور یکی را انتخاب کنند. بر اساس گزارش مجمع بین‌المللی حقوق و امنیت (IFFRAS) سالها خروج و مرگ، به دلیل تبعیض‌های ساختاری و هم افزایش خشونت‌های مذهبی مملو از تعصب در افغانستان برانگیخته شده است، و جامعه را ویران و متلاشی کرده است. بیشتربخوانید:http://oralmagazine.org/post?subcat=reports&id=00669

مطالب بیشتری در این بخش