محل تبلیغات شما

<--306px-->
شباهت های نارضایتی شیعیان عراق و افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شباهت های نارضایتی شیعیان عراق و افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران

شباهت های نارضایتی شیعیان عراق و افغانستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری‌ها  خواستار دور نگه داشتن «حشد الشعبی» از دخالت‌های خارجی ( ایران)  شد. رهبر جریان صدری‌ها همچنین بر ضرورت انحلال همه گروه‌های مسلح در عراق تاکید کرد. او افزود، تشکیل دولت در عراق با وجود سلاح‌ غیرقانونی و گروه‌های شبه‌نظامی امکان‌پذیر نیست.

‏‎ده‌ها هزار عراقی طبق فراخوان مقتدی

‏‎صدر در نماز جمعه شهرک صدر بغداد شرکت کردند. صدر در خطبه نماز جمعه خود خواستار انحلال همه گروه‌های مسلح در عراق و حذف "عناصر بی‌ضابطه" از گروه مورد حمایت ایران منجمله حشدالشعبی شد.

 

شباهت تنش ها بین ایران و عراق با ایران و افغانستان

 

تنش به یک از ویژگی های اصلی روابط ایران و افغانستان و عراق و ایران تبدیل شده است.
 در گیری های مرزی و چالش های آبی و همچنین اختلافات مذهبی با گروه «طالبان» از یک جانب و در عین حال نارضایتی شیعیان و فارسی زبانان از ایران بابت حمایت ایران از طالبان در قبال آنان و همینطور تهدیدات نظامی و کشمکش و اعتراضات  مردم  عراق در قبال سیاست های سلطه طلبانه تهران در عراق، در واقع این امر فشار بیشتری را بر دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران تحمیل می نماید. همچنین تشدید این تنش ها در پرتو ملاحظات متعددی از بابت افزایش مشكلات پناهجویان، تلاش ایران در راستای زیر فشار قرار دادن طالبان از طریق متحدان نیابتی خویش است، علاوه بر اصرار بر تبدیل عراق به میدانی برای تسویه حساب با مخالفان منطقه ای و بین المللی خود، و همچنين تلاش‌ايران برای ارسال پیام‌های تهدیدآمیز به نیروهای سیاسی عراق مخالف با تلاش‌های متحدانش برایی‌های قدرت در بغداداست. لذاست که اطراف سیاسی و مردم در عراق از این ناحیه  با بحران های زیادی مواجه است. چالش های سر راهی توافق هسته به شکلی در میدان بغداد نیز مبدل به رقابت های جریان های طرفدار و مخالف تهران گردیده  است. 

در افغانستان نیز هر از گاهی تنش بین ایران و مرزبانانی طالبان بروز می کند. 

رژیم ایران با میانجیگری گروه القاعده با گروه طالبان در طی بیست سال گذشته مبدل به همپیمانانی سروپا قرصی گردیده و موافقت سازمان استخبارات پاکستان این قرابت را مستحکم تر کرده است. همچنین خرسندی چین از متحدان بین المللی  ایران این نزدیکی را عمق بیشتر بخشیده است تا با استفاده از طالبان و القاعده جنبش های اسلامی مخالف خودش را در خارج مرزها کنترول کنند. همچنین فرصت استفاده بهینه از معادن افغانستان را نیز بدست بیاورند. چنانچه در حال حاضر نیز روشن شد که قاچاق و تاراج سرسام آور زغال سنگ با یک نرخ ناچیز در کنار اسلام آباد، باعث رونق و سوددهی فروان برای شرکت های چینی مستقر در پاکستان بوده است. همینطور سنگ های قیمتی، معادن سنگ های تزینی و ده ها معدن دست نخورده دیگر را چینی ها استخراج و تاراج خواهد کرد. چنان است که چین در حال بررسی امکان گسترش کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به افغانستان هستند. چند روز قبل در پی دیدار سهیل محمود، وزیر امور خارجه پاکستان و یوه شیائوونگ، فرستاده ویژه چین برای افغانستان در روز دوشنبه، وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو طرف در مورد افغانستان، موضوعاتی مختلف را مورد بحث ‌و تبادل نظر قرار داده اند. 

 

در هر حال وضعیت و  میزان قابل توجهی نا مهربانی ” با پناهجویان افغانستانی در ایران درد استخوان سوزی است که جایگاهی رژیم ایران را انظار مردم افغانستان تقلیل بخشیده است. 

همچنین بدنه و جنگجویانی تربیه شده ای افراطی و مخالف مذهب شعیه، همیشه آموخته اند که شیعیان را باید کشت، حالا این سبق های افراطی بلایی بزرگ در بین رابطه ی رژیم تکفیری شعبه در ایران با گروه تکفیر سنی طالبان هر از گاهی سر بلند می کنند. لذاست که  درگیری های مرزی بین مرزبانان دو طرف در ماه های گذشته ایجاد شد و مقامات ایرانی گذرگاه “دوغارون” را بستند. علیرغم تلاش های مقامات ایران و رهبران طالبان برای نزدیکی و تفاهم، درگیری بین جنگجویان طالبان و مرزبانان ایرانی همچنان متصور است. 

 

به موازات چالش های ایران در افغانستان، تنش های بین ایران و عراق  در شهر اربیل در 13 مارچ تشدید شد. علاوه بر تشدید اختلافات بر سر مسائل مربوط به آب‌های مرزی.علیرغم دیدارهای متقابل مقامات طرفين همچنان  تهدیدهایی مشابه به افغانستان، رابطه ی عراق و تهران را تهدید می کنند.
 شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دیدار با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، در 27 آوریل با اشاره به «اقدامات غیرقابل قبول از داخل عراق علیه منافع  ايران با اقتدار پاسخ دریافت خواهد کرد. بنابر تهدیدهای شمخانی، دشواری رابطه بین حکومت ایران و عراق بیشتر آشکار می گردد. در عین حال حضور گسترده طرفداران مقتدی صدر در نماز جمعه و اعلان ناخشنودی از دخالت ایران در مسایل عراق، نشان می‌دهد که مردم و دولت ایران نسبت به مداخلات ایران در عراق به شدت ناراض هستند.

 

شباهت اختلافات ایران با دو کشور همسایه


مشكلات در میزبانی از پناهندگان در حال افزایش افغانستانی که ایران میزبان بزرگترین جمعیت پناهندگان افغانستانی است. رئیسی رئیس جمهور ایران این جمعیت را در حدود پنج میلیون نفر بیان کرده است
در هر صورت، صرف نظر از آمار واقعی، حضور میلیون ها پناهجو و ماهیت ضد خارجی مطبوعات و رسانه و مقامات ایرانی و تبلیغات ناشی از آن منجر به تشديد تفکر منفی در میان مردم ایران گردیده است.  همچنان فشارهای معیشتی به دلیل ادامه بحران اقتصادی و عدم دستیابی به توافق هسته ای باعث بروز نارضایتی و برخورد خشن‌تر اجتماعی با پناهجویان افغانستانی در ایران گردیده است. این بحران در شعارهای ضد مهاجر در اعتراضات جدید به دلیل گرانی مواد غذایی بیشتر هویدا شد. شدت عمل اجتماعی بر علیه مهاجرین افغانستانی در حالی آشکار می گردد که قبلا نیز این مهاجرین حق حضور در خیلی از پارک ها، استخراخ های شنا، مغازه های مواد غذایی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عبور و مرور بین شهرها را نداشتند و خیلی موارد حتی برخی نانوای ها از فروش نان به آنان اجتناب می ورزد. اطفال آن در مدارس حکومتی پذیرفته نمی شود. حق خرید سیم کارت موبایل، ازدواج رسمی و …. صدها مشکلات دیگر را متحمل می شوند. مهاجرین افغانستانی در کنار این خاطرات بد و زشت چهل ساله ای که در ایران تجربه کرده اند. فرستاده شدن اجباری فرزندان شان در جنگ های نیابتی ایران در سوریه و بقیه نقاط باعث ایجاد خاطراتی تلخ تر در ذهن و ضمیر مردم افغانستان نسبت به مقامات ایرانی ترسیم کرده است. در کنار این مسایل، همدستی بیست ساله حکومت ایران با تکفیری های طالبان که اینک آشکار شده است. مردم افغانستان به ویژه شیعیان کشتار فرزندان، زنان و مردان خویشرا در شهرها، مساجد، مکاتب، باشگاه های ورزشی و مسیر راه ها هیچگاهی فراموش نخواهند کرد و اینک می نگرند که تمام این قتل و کشتار شیعیان به ویژه هزاره های افغانستان به دست تکفیری های طالبان در حالی صورت می گرفت که رژیم تکفیری شعیی ایران از این گروهی تکفیری سنی حمایت می کرده/ می کنند و در حال حاضر از سلطه و سرکوب آشکار شیعیان افغانستان توسط گروه طالبان تقدیر و ستایش می کنند. لذاست که می توان تصور کرد که صدمات ایران بر حیات و پیکر نحیف شیعیان و مردم افغانستان برای همیشه در ذهن و ضمیر این مردم باقی خواهند ماند و رفته رفته دل و قلب و رفتار و کردار مردم افغانستان در مخالفت با سیاست های سودجویانه و سلطه طلبانه ای ایران را همگانی و فراگیر خواهد کرد.

همچنین ظهور استاد مزاری منحیث رهبری کاریزماتیک و تاریخی مردم هزاره در دهه هفتاد هجری و خصومت جمهوری اسلامی ایران با وی موضوع است که با گذشت هر روز و روشن شدن ابعاد تازه خصومت و توطیه جمهوری اسلامی ایران برای تخریب و نابودی وی نفرت و انزجار  بیشتری را در میان شیعیان افغانستان بر علیه سیاست های مخرب ایران تحریک می نمایند.

 

همچنین تجربه برخورد بد با مهاجرین عراقی، دخالت های مافیایی در امور داخلی مردم عراق و بدتر از همه تلاش برای ایجاد تنش داخلی بین گروهای شعیی در داخل عراق و همچنان سوی استفاده از شیعیان عراقی در جنگ های نیابتی، اینهمه و همه رفتارهای ناشایستی است که حکومت ایران در عراق با شیعیان مرتکب گردیده که کاملا با رفتار این رژیم در قبال شیعیان در افغانستان مشابه است.

 

لذاست که حضور گسترده شیعیان عراق را در نماز جمعه گذشته را بهتر می توان تفسیر کرد که با فراخوان مقتدی صدر که آشکارا مخالفت خویشرا با دخالت ایران در امور داخلی ایران ابراز می کند. 

 

نتیجه

در حال حاضر شیعیان در عراق و افغانستان نسبت به رفتار و دخالت ایران در امور شان برداشت مشابه دارند و هر دو مردم در هر دو کشور نسبت به سلطه طلبی رژیم ایران بیزار هستند که در آینده این برداشت های مشترک باعث قرابت و تشکیل جبهه واحد و منسجم در منطقه بر علیه سلطه طلبی و دخالت خونین ایران خواهد شد.

 

 

چالش صدریان برای ایران در عراق

http://oralmagazine.org/post?subcat=social&id=01563

مطالب بیشتری در این بخش