محل تبلیغات شما

<--306px-->
اشرف غنی برمی‌گردد تا «خیری به مردم خود برساند» ـ مجله‌ی اورال اشرف غنی برمی‌گردد تا «خیری به مردم خود برساند» ـ مجله‌ی اورال

اشرف غنی برمی‌گردد تا «خیری به مردم خود برساند» ـ مجله‌ی اورال

خبرهایی از بازگشت اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری و متقلب افغانستان به کشور منتشر شده است. آقای غنی در ۱۵ آگست ۲۰۲۱ کشور را به طالبان تحویل داد و خود با عده‌ای از همراهانش از کشور فرار کرد. پس از فرار آقای غنی و افتادن کشور به دست طالبان، شهروندان افغانستان با یک فاجعه‌ی غیرمنتظره انسانی مواجه شدند.

حشمت غنی احمدزی، برادر رئیس جمهوری سابق افغانستان می‌گوید صحبت‌هایی برای بازگشت آقای غنی به افغانستان در جریان است، ولی هیچ تصمیمی هنوز در این باره گرفته نشده‌ است. اما او تاکید کرد که اگر بازگشت اشرف غنی «موثریت داشته باشد، او حاضر به بازگشت است.» حشمت غنی احمدزی که با دویچه‌وله صحبت می‌کرد، گفت، این بازگشت، اگر صورت گیرد، برای فعالیت سیاسی نخواهد بود بلکه رئیس جمهوری سابق می‌خواهد «فعالیت اجتماعی» داشته باشد و «خیری به مردم خود برساند.»

با فرار مفتضحانه‌ی آقای غنی که گفته می‌شود در هنگام فرارش پول‌هایی زیادی را نیز دزیده است، نظام سیاسی کشور ساقط شد. مردم سراسیمه و سردرگم گشته، اکثرا به فکر فرار از کشور شدند. اقتصاد کشور فروپاشید و در یک کلام شهروندان افغانستان به خاک سیاه نشستند. از نظر اکثریت قاطع مردم افغانستان با فرارش از کشور و رها کردن مردم به چنگ گروه افراطی طالبان خیانت ملی را مرتکب شده است. از این رو او در اذهان مردم افغانستان یک خاین ملی است و در جنایاتی که در حق مردم روا داشته شده، شریک است.

اکنون که آقای غنی خیال برگشت به افغانستان را در سر می‌پروراند، به نظر می‌رسد این "خاین ملی" با بازگشت خود به کشور در آخرین سال‌های زندگی زبونانه‌اش، حیثیت برباد رفته‌ی خود را اعاده کند.

در هفته‌ی قبل سلام رحیمی، رئیس دفتر و از نزدیکان آقای غنی وارد کابل شد و با استقبال گرم گروه طالبان و شبکه حقانی قرار گرفت. به نظر سفر آقای رحیمی زمینه‌سازی برای بازگشت آقای غنی و برخی از حامیان او باشد.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره با طالبان در دولت پیشین گفته‌ است سلام رحیمی و شماری دیگر، چهار ماه قبل از سقوط کابل کانال مخفی تماس با طالبان ایجاد کرده بودند. او اضافه می‌کند علاوه بر سلام رحیمی، اکنون بعضی از اعضای هیئت مذاکره کننده دولت پیشین به کابل رفت و آمد دارند. بانو کوفی می‌گوید قبل از سرنگونی حکومت پیشین، رحیمی و شماری دیگر از اعضای هئیت مذاکره کننده، بارها با طالبان در منازل‌شان دیدار و گفتگو کرده بودند.

به گفته خانم کوفی، سلام رحیمی یکی از چهره‌های «مرموز» و در عین حال پرقدرت در حکومت پیشین بود و زمانی که رییس دفتر غنی بود، تقریبا نقش رییس جمهور در سایه را داشت.

از اینکه آقای غنی سرنوشت میلیون‌ها انسان افغانستانی را به بازی گرفت و آنان را در منجلاب از بدبختی و سیه‌روزی رها کرده، جان خودش را نجات داد، شهروندان افغانستان به‌شدت خشمگین‌اند. حالا که سخن از برگشت این فراری زده می‌شود، بر خشم مردم افزوده شده، آنان برگشت او را اهانت به شعور جمعی و نمک پاشیدن بر زخم‌های خود شان می‌دانند.

اشرف غنی پس از فرار از کابل به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی پناه برد و هم‌اکنون با برخی از نزدیکانش در آنجا به سر می‌برد.

مطالب بیشتری در این بخش