محل تبلیغات شما

<--306px-->
روند محاکمات بین‌المللی مجرمان جنگی در افغانستان باید ادامه پیدا کنند ـ مجله‌ی اورال روند محاکمات بین‌المللی مجرمان جنگی در افغانستان باید ادامه پیدا کنند ـ مجله‌ی اورال

روند محاکمات بین‌المللی مجرمان جنگی در افغانستان باید ادامه پیدا کنند ـ مجله‌ی اورال

محاکمه‌ی یک شهروند افغانستان که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در دهه‌ی هشتاد میلادی در افغانستان است، روز گذشته، در دادگاهی در شهر لاهه‌ی هالند آغاز شده است.

این فرد ۷۶ ساله که دادگاه او را با نام "عبدل آر" معرفی کرده، در سال ۲۰۰۱ در هالند مستقر شد و بعداً تابعیت هالندی گرفت. او در سال ۲۰۱۹ توسط پولیس هالند دستگیر شد.

دادستان‌ها می‌گویند که او از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۰ رئیس زندان پلچرخی در شرق کابل بود، جایی ‌که گفته می‌شود مخالفان رژیم تحت حمایت شوروی سابق بدون محاکمه عادلانه در "شرایط وحشتناک" نگهداری و شکنجه می‌شدند.

متهم این اتهامات را رد کرده و گفته هویتش را اشتباه گرفته‌اند.

این محاکمه در لاهه آخرین مورد از یک سری تلاش‌ها در کشورهای اروپایی است تا افراد دخیل در جنایات جنگی در کشورهای جنگ‌زده، از جمله سوریه و افغانستان را بازخواست کنند.

در طول چهار دهه جنگ در افغانستان جنایت‌های بی‌شماری در این کشور اتفاق افتاده است. صدها هزار نفر در این مدت کشته و معلول شده‌اند؛ میلیون‌ها نفر آواره‌ گردیده‌اند. بدون تردید در این مدت نقض گسترده حقوق بشر نیز صورت گرفته است که از برخی این جنایت‌ها اسناد معتبر نیز وجود دارد.

فاجعه‌ی افشار در کابل در ۲۲ دلو ۱۳۷۱ یکی از بارزترین مصداق جنایت جنگی است که در این رویداد صدها انسان به شمول زنان و کودکان کشته شدند. خانواده‌های زیادی آواره گشتند.

قتل عام وحشتناک هزاره‌ها در مزار شریف در سال ۱۳۷۷ توسط طالبان که در آن بیش از ۱۰ هزار نفر تیر باران و سلاخی شدند نمونه‌ای از جنایات بشری طالبان در تاریخ افغانستان به حساب می‌رود.

در طول بیست سال گذشته انجام عملیات تروریستی توسط جنگجویان طالبان با استفاده از انتحار و انفجار در اماکن پرتجمع در مجموع کشور به خصوص در مناطق هزاره‌‌نشین در مساجد، مکاتب، ورزشگاه‌ها، شفاخانه‌ها و جاده‌ها مورد دیگری از جنایت‌های ضد انسانی طالبان می‌باشد. در این رویدادها که تعداد شان به ده‌ها مورد می‌رسد، هزاران انسان بی‌گناه قربانی شده‌اند.

شهروندان افغانستان به ویژه قربانیان این جنایات بشری مصرّانه از جامعه‌ی جهانی و دادگاه‌های بین‌المللی می‌خواهند محاکمه‌ی عاملین جنایات بشری در افغانستان ادامه پیدا کنند؛ پیش از اینکه دیر شود و جنایت‌پیشگانه بمیرند بر آنان عدالت را تطبیق کنند.

مطالب بیشتری در این بخش