محل تبلیغات شما

<--306px-->
آیا طالبان توسط جامعه‌ی جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد؟ ـ مجله‌ی اورال آیا طالبان توسط جامعه‌ی جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد؟ ـ مجله‌ی اورال

آیا طالبان توسط جامعه‌ی جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد؟ ـ مجله‌ی اورال

برخی کشورها به ویژه همسایه‌های جنوبی و غربی افغانستان  مایل‌اند تا گروه طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسند. این رسمیت‌دهی به زودی امکان پذیر نیست اما کشورهای ایران و پاکستان منافع خود را در رسمیت یافتن طالبان می‌دانند. در این میان سازمان‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای دور و نزدیک نیز با طالبان چراغ به‌دست و آنان را در سفر معراجش همراهی می‌کنند.

اما جهان باید آگاه باشد که ریشه‌گرفتن طالبان که فعلا از روی ناچاری با جهان در گفتگو است، دیری نخواهد گذشت تا یک بحران تازه‌ای دیگر در جهان ایجاد کنند. جهان با به رسمیت شناختن گروه طالبان بزرگترین اشتباه قرن ۲۱ را رقم خواهد زد که پس از آن ما شاهد بدترین حکومت مذهبی همرا با یک ایدئولوژی خطرآفرین خواهیم بود. این دولت مذهبی- تکفیری چنانچه فعلا برخورد سخت و سرکوب‌گرایانه با مردم افغانستان دارد، پس از رسمیت یافتن دنیا را به مردم تنگ کرده و جهانیان را به تعجب وا خواهد داشت. الگوهای حکومت‌های دیکتاتوری چون ایران و کوریای شمالی را از یاد جهانیان خواهد برد. حکومت این گروه چنان سرکوب‌گر و خشن خواهد بود که درک آن توسط مردمان دیگر که تا به حال با طالبان آشنایی ندارند دشوار است اما مردم افغانستان همین اکنون در بدترین وضعیت به سر می‌برند.

طالبان با اینکه رسماً از عفو عمومی سخن می‌رانند اما عملاً پیوسته از تعقیب، گرفتاری، شکنجه و قتل آزادی خواهان، فعالان حقوق بشر و زنان و کارمندان نظامی دولت پیشین دست نکشیده بلکه به طور شبانه روزی در تلاش شناسایی آنان‌اند.

استخبارات طالبان شبانه روز در جستجوی فعالین زن، نظامیان پیشین و دیگر افراد سرشناس هستند. آن‌ها در این کارشان حتا از افراد زیر سن کمک می‌گیرند. طالبان در این اواخر اطفال زیادی را منحیث خبررسان و مخبر استخدام کرده‌اند. این اطفال از شاگردان مکاتب گرفته تا اطفال کار را شامل می‌شود و با دریافت پول اندکی حاضر اند مردمان را به چنگ طالبان بدهند و مبلغ ناچیزی را به دست بیاورند.

ویدیوهایی بسیاری در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود که طالبان را در حال شکنجه نمودن مردمان گرفتار در چنگ جنگجویان آنان نشان می‌دهند که به صورت غیر انسانی شکنجه می‌شوند. این ویدیوها حتی تماشایش برای مردمان دنیای مدرن ترسناک است. فکر نکنم در کسی جرأت دیدن همچو ویدیو ها را داشته باشد اما ما در افغانستان همه روزه عملاً شاهد گرفتاری، شکنجه و قتل هم‌نوعان خود به دست طالبان هستیم.

به احتمال زیاد غرب تمام آن شعارهای را که در حمایت از حقوق بشر، آزادی زنان و سایر ارزش‌های مدرن سر می‌دادند را در افغانستان به شیوه‌ی مفید پی‌گیری نکنند. شاید فکر کنند که یک تعامل نیمه‌سیاسی  با طالبان به نفع شان است. زیرا طالبان در حال حاضر قدرت مسلط در افغانستان است و غرب شاید حاضر به رویارویی با آنان نباشد.

اگر غرب این گمانه‌زنی‌ها (چشم‌پوشی از جنایات طالبان) را به واقعیت برساند، مردم افغانستان سخت به یک زندگی دردناک بی‌پایان مبتلا گردیده و سهمی خود را در جهنم این دنیا به سر خواهند نمود.
اگر کشورهای غربی از جنایات طالبان چشم‌پوشی کنند، بدون شک روزگار مردم افغانستان بیشتر از این به سوی سیه‌روزی می‌رود.

تا کنون هیچ کشوری جرأت نکرده است که حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد. زیرا به رسمیت شناختن گروه افراطی طالبان برای هر کشوری پیامدهایی بسیار سنگین هم در داخل همان کشور و هم در وجهه‌ی بین‌المللی آن به دنبال دارد.

با وجودیکه برخی تحرکات برای عادی ساختن روابط طالبان در جهان توسط اروپایی‌ها احتمالاً به اشاره آمریکا آغاز شده است اما هنوز وقت زیادی تا به رسمیت شناختن آنان نیاز است. زیرا این گروه هیچ یک از شرایط و خواست‌های اساسی جهان را برآورده نکرده است. اگر در به رسمیت شناختن گروه طالبان تصمیم عجولانه و ناسنجیده گرفته شود، پیامدهای آن هم مردم افغانستان را متأثر کرده و هم دود آن چشم جهانیان را بدون آسیب نخواهد گذاشت.

مطالب بیشتری در این بخش