محل تبلیغات شما

<--306px-->
نارضایتی از تصمیم اخیر بایدن؛ چرا در این میان از سیاست‌های پاکستان نفرت وجود دارد؟ - مجله‌ی اورال نارضایتی از تصمیم اخیر بایدن؛ چرا در این میان از سیاست‌های پاکستان نفرت وجود دارد؟ - مجله‌ی اورال

نارضایتی از تصمیم اخیر بایدن؛ چرا در این میان از سیاست‌های پاکستان نفرت وجود دارد؟ - مجله‌ی اورال

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است وضعیت افغانستان در حال بدتر شدن است و این وظیفه جمعی ماست تا در برابر وضعیت پیش آماده ایستادگی کنیم.

وزیر خارجه پاکستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که مردم افغانستان نسبت به تصمیم جدید ایالات متحده آمریکا مبنی بر پرداخت وجوه مالی کشورشان به بازمانده‌گان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر، تردیدهای جدی دارند.

او گفته که شهروندان افغانستان خواستار این هستند که «اجازه استفاده از این مبلغ برای حل مشکلات آن‌ها داده شود.»

این درحالیست که پس از فرمان بایدن در مورد پرداخت غرامت جنگی یازدهم سپتامبر از سوی امریکا موج از انتقادات علیه آمریکا را بر انگیخته است.

اما در حقیقت ادامۀ سياست‌های غلط پاکستان در قبال افغانستان‌، نفرت مردم این کشور عليه حکومت و مقامات پاکستان را افزایش داده است.

اغلب سياسيون، اعضاى شوراى ملى، بزرگان قومى، کارشناسان و اعضاى جامعه مدنى در بیست سال گذشته از سیاست‌های مخرب پاکستان در افغانستان شکایت کرده و هر از گاهی مردم افغانستان در طی کارزار گسترده در شبکه‌های اجتماعی و یا در طی تظاهرات‌های خیابانی نفرت و اعتراض خویش را نسبت به خصومت پاکستان در قبال مردم افغانستان آشکار کرده‌اند.

در گذشته در جریان یک سمینار مشترک آقای رستم شاه مهمند کارشناس سياسى و سفير سابق پاکستان در افغانستان، بر سياست پاکستان در قبال افغانستان انتقادات شديد نموده است.

وى در جریان آن کنفرانس اقرار کرد که استراتيژى تجارت با افغانستان، به درستى به پيش نمى‌رود، وضع کردن محدوديت‌ها بر دروازۀ تورخم و همچنان اجبارى کردن ويزه نيز يک اشتباه بزرگ است. به گفتۀ وى، در حال حاضر؛ هزاران زندانى افغانستانی در زندان‌هاى پاکستان به سر مي‌برند، که بايد آن‌ها به زودى رها گردند.

شاه مهمند از حکومت پاکستان تقاضا کرد، به مريضان افغانستانی، بدون ويزه اجازه دهند تا براى تداوى خود وارد پاکستان شوند. به خاطر همین مشکلات، نفرت افغان‌ها عليه پاکستان افزايش يافته است.

موصوف همچنان افزود: افغانستان، يک کشور مستقل است و به شمول هندوستان، با کشورهاى ديگر مي‌تواند ارتباط برقرار نمايد؛ اين خواست که افغانستان با هندوستان نبايد روابط داشته باشد، دور از منطق است.

رستم شاه مهمند، همچنان از حکومت پاکستان خواست تا راه خود را به روى تجارت ميان افغانستان و هندوستان باز نمايد. البته این سخنان از لسان سفیر پاکستان در افغانستان بود.

اما واقعیت این است که پاکستان در طی چهل سال با برپا کردن آشوب و خشونت‌های خونبار میلیون‌ها انسان افغانستانی را بلعید و تمام زیربناها، عابدات تاریخی از جمله مجسمه های بی نظیر بودا در بامیان را توسط گروه طالبان تخریب کرده و در حال حاضر با حمایت از طالبان تمام مردم افغانستان را دربدر و فقیر ساخته و محتاج یک لقمه نان گدایی نموده است. خلاصه مجموعه خیانت‌های پاکستان در قبال کشور و مردم افغانستان فراموش ناشدنی و غیرقابل بخشش است.

مطالب بیشتری در این بخش