محل تبلیغات شما

<--306px-->
تهدید و بازداشت فعالان زن توسط گروه طالبان ادامه دارد ـ مجله‌ی اورال تهدید و بازداشت فعالان زن توسط گروه طالبان ادامه دارد ـ مجله‌ی اورال

تهدید و بازداشت فعالان زن توسط گروه طالبان ادامه دارد ـ مجله‌ی اورال

پس از بازداشت دو فعال زن دیگر در کابل توسط طالبان، روز جمعه ۱۵ دلو یوناما در فیسبوک‌اش نوشته است هر چه عاجل باید این دو فعال زن توسط طالبان آزاد گردد.

گزارش های به نشر رسیده است طالبان به ادامه بازداشت‌های فعالان و معترضان زن زهرا محمدی و مرسل عیار را بازداشت کرده است. در حالی طالبان این دو فعال زن را بازداشت می‌کند که هنوز از سرنوشت پروانه ابراهیم‌خیل، تمنا زریاب و خواهران این زنان معترض اطلاعی دردست نیست.

ظلم و جنایت طالبان به ویژه در قبال زنان و اقوام غیر پشتون آنقدر آشکار و گسترده است که نیاز به توزیع و شرح کامل ندارد.

لذا در جریان هفته جاری پارلمان اروپا نشست و همایش دو روزه را با مشارکت شماری از زنانی فعال در افغانستان دایر کردند.

در  این نشست، روبرتا متزولا رئیس پارلمان اروپا، "تبعیض نظام‌مند جنسیتی علیه زنان افغانستان از طرف طالبان" را محکوم کرد و اعلام کرد که اتحادیه اروپا موضع محکمی در قبال حقوق زنان و دسترسی آن‌ها به آموزش، کار و شمولیت در عرصه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیرنده در افغانستان اختیار کرده است.
او گفت جهان باید نیازهای زنان افغانستان را در اولویت قرار دهد و هر گونه تعامل با رژیم حاکم (طالبان) را بر اساس پیش‌شرط رعایت حقوق زنان مد نظر بگیرد.

براساس یک بیانیه منتشر شده، روزهای اول و دوم فبروری، پارلمان اتحادیه اروپا میزبان مجموعه‌ای از رویدادها برای روشنگری در مورد وضعیت نگران‌کننده زنان در افغانستان پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت است.

در این جلسات زنان افغان فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱، انجلینا جولی، ستاره مشهور، امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، رئیس کمیسیون اروپا و شماری دیگر سخنرانی می‌کنند.

بنابر گزارش خبرنگارانی که برای پوشش این نشست به بروکسل رفته می‌گوید اتحادیه اروپا با برگزاری این نشست دو روزه ویژه تلاش دارد توجه این اتحادیه و در کل جامعه بین‌المللی را به آنچه وضعیت نگران‌کننده زنان افغان خوانده، جلب کند. اتحادیه اروپا در دو دهه گذشته از مهم‌ترین حامیان برنامه‌های مربوط به حقوق زنان در افغانستان بوده و اکنون هم تلاش دارد رهبری طرح‌های حمایت از زنان افعانستان را در سطح جهان به عهده داشته باشد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که در پی روی کار آمدن طالبان مدارس دخترانه به روی دانش‌آموزان بالاتر از کلاس ششم بسته شده، زنان از حق کار منع شده‌اند و شماری از معترضان زن نیز بازداشت شده‌اند و از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، پارلمان اروپا خواستار تخلیه شهروندان اتحادیه اروپا و افغان‌های در معرض خطر و حمایت از حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان در این کشور شد.

اتحادیه اروپا گفته است که متعهد به یافتن راه‌هایی برای کمک به مردم افغانستان در کشورشان و در تبعید است. اتباع افغانستان از سال ۲۰۱۴ در میان بزرگترین گروه‌های پناهجویان و پناهندگانی بوده‌اند که در خاک اروپا میزبانی شده‌اند. حدود ۶۰۰ هزار افغانستانی تنها در داخل این کشور آواره شده‌اند که ۸۰ درصد آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

مطالب بیشتری در این بخش