محل تبلیغات شما

<--306px-->
تداوم مظالم چهل‌ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در قبال هزاره‌های افغانستان (بخش نخست) ـ مجله‌ی اورال تداوم مظالم چهل‌ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در قبال هزاره‌های افغانستان (بخش نخست) ـ مجله‌ی اورال

تداوم مظالم چهل‌ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در قبال هزاره‌های افغانستان (بخش نخست) ـ مجله‌ی اورال

در این اواخر ويديوهایی از بدرفتاری
نیروهای مسلح ايران با مهاجرین افغانستانی دست‌به‌دست می‌شوند. در این کلیپ‌های ویدیویی رفتار غیرانسانی نظامیان ایران با مهاجران افغانستانی دیده می‌شود که به صورت بی‌رحمانه‌ای مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرند.

در طی چهل سال گذشته هیچ حکومت و نهادی از افغانستان منجمله کمیسیون مستقل حقوق بشر در دو دهه گذشته به خاطر حل مشکلات مهاجرین افغانستان مقیم ایران با مقامات آن کشور وارد گفتگوهای جدی نشده است.

در پی تداوم رفتارهای خشن ماموران جمهوری اسلامی ایران در برابر مهاجرین افغانستانی  مقیم آن کشور، در این روزها بار دیگر در شماری از رسانه‌ها و شبکه‌های  اجتماعی تصاویر و ویدیوهای به نشر رسیده است که پولیس و نیروهای مسلح ایران مهاجرین افغانستانی را پس از تعقیب و گریز و یا در هنگام کار و استراحت به گونه وحشيانه مورد لت‌وكوب قرار مي‌دهند، سپس به اردوگاه‌های مختلف منتقل شده و رد مرز می‌کنند.

این وضعیت در طی چهل سال گذشته جریان داشته است، ولی تا کنون هیچ یک از حکومت‌های افغانستان بخاطر حل این مشکلات با مقامات ایران به گونه جدی وارد گفتگو نشده است.
هیچ یک از نهادهای دولتی افغانستان راهکارهای لازم در رابطه به حل مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران و موقف حقوقی آنان استفاده نکرده است که مسوولیت آن به همه حکومت‌های گذشته افغانستان و نماینده‌های شان در ایران بر می‌گردد.

اعدام افغانستانی‌ها در  زندان‌های  ایران، لت‌وکوب، رفتار نادرست و اعزام اجباری افغانستانی‌ها به جنگ های نیابتی منطقه و  سوریه مواردی‌اند که مقامات و پولیس ایران در برابر مهاجرین افغانستانی انجام داده اند.

در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند. از میان این تعداد مهاجرین افغانستانی تنها یک میلیون تن آنان اسناد قانونی اقامت دارند.

آگاهان سیاسی بدین باور اند که حکومت‌های افغانستان هیچ‌گاه در برابر ایران موقف جدی اختیار نکرده‌اند که یکی از دلایل این مساله را داشتن رابطه برخی حلقات در افغانستان با حکومت ایران می‌داند:
"متاسفانه حکومت‌های مختلف در چهل سال گذشته در افغانستان نخواستند و یا نتوانستند که  بر حکومت ایران فشار وارد کند تا از ایجاد این گونه مشکلات خودداری کنند. حکومت‌های افغانستان هیچ‌گاه در برابر ایران یک سیاست مشخص و واضح نداشته‌اند. موجودیت برخی حلقات در حکومت که به نفع ایران کار می‌کردند مانع موقف‌گیری حکومت افغانستان در برابر ایران بوده است."

در حکومت قبلی با آنکه وزارت خارجه افغانستان در رابطه به وادار ساختن جوانان افغانستانی به برقراری رابطه جنسی از سوی پولیس ایران اقرار نکرد. اما گفتند که این گونه مشکلات فقط می‌تواند از طریق راه‌های دیپلوماتیک حل شوند که این تنها در حد سخنانی کوتاه باقی ماند و بس.

شماری از تحلیل‌گران می‌گویند، ایران و پاکستان همواره از مهاجرین افغانستانی به حیث یک وسیله کار گرفته و از این طریق تلاش کرده‌اند تا بالای حکومت و مردم افغانستان فشار وارد کنند. و حتی گاهگاهی در تبانی با حاکمان افغانستان مردمی از قوم خاص را در این کشورها به ویژه در ایران  مورد پی‌گرد و شکنجه سیستماتیک قرار داده‌اند.

تحلیل‌گران بر این باورند تا زمانی که در  افغانستان در طی حاکمیت یک نظام مردمی و شهروند محور و عادل زمینه برگشت مهاجرین را به کشور فراهم نکنند، آنان همواره با این گونه مشکلات روبه‌رو خواهند بود.

مطالب بیشتری در این بخش