محل تبلیغات شما

<--306px-->
معیارهای استخدام در ادارات تحت کنترل طالبان چیست؟ - مجله‌ی اورال معیارهای استخدام در ادارات تحت کنترل طالبان چیست؟ - مجله‌ی اورال

معیارهای استخدام در ادارات تحت کنترل طالبان چیست؟ - مجله‌ی اورال

طالبان از هنگام تسلط در قدرت پست‌های کلیدی را از همان زمان در پنج‌ماه پیش بین خودشان تقسیم کردند. در این اواخر طالبان جابه‌جایی افراد را در ادارات شدت بخشیده‌اند. آنان با اخراج کارمندان پایین‌ رتبه‌ی پیشین افراد خود را به‌جای آنان انتصاب می‌کنند. چندی قبل مکتوب منفکی تعداد زیادی از افراد از مرکز توزیع‌ تذکره الکترونیکی در کارته چهار کابل مربوط به اداره احصاییه در رسانه‌ها پخش شد. در این مکتوب دیده می‌شد که کارمندان این اداره از اقوام هزاره و تاجک به صورت کتلوی اخراج شده‌اند. یکی از کارمندان فعلی اداره احصاییه که از ذکر نامش خودداری می‌کند، می‌گوید: پس از رسانه‌ای شدن این موضوع و فشار افکار عامه بر طالبان آنان تصمیم گرفته‌اند بعد از این نیز روند اخراج کارمندان پیشین، مخصوصاً از اقوام غیرپشتون را به صورت انفرادی، مخفیانه و بدون صدور مکتب ادامه دهند.

طالبان در تلاش هستند تا حامیان و جنگجویان خود را در بدنه‌ی حکومت نصب کنند. اما اعضای طالبان که بیشتر اوقات خود را در کوه‌ها در سنگرهای جنگ گذرانده‌اند می‌توانند جاگزین خوبی برای کارمندان نظام قبلی باشند. اساساً طالبان چه معیاری برای استخدام افراد در ادارات دارند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت طالبان کدام معیار خاصی علمی و اصولی برای استخدام افراد شان در ادارات دولتی ندارند. در نظام قلبی اداره‌ی مهم با تشکیلات بزرگی به‌نام کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی وجود داشت که بر اساس قانون کارکنان خدمات ملکی امور استخدام کارکنان ملکی ادارات را به پیش می‌برد. اکنون این اداره غیرفعال است. حتا بنابر برخی گزارش‌ها طالبان این اداره را ملغی اعلان کرده‌اند.

یک تن از کارمندان قبلی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در پاسخ به سوال مجله‌ی اورال  گفت: معیارهای که طالبان براساس آن افراد را در ادارات جابجا می‌کنند در چند نکته خلاصه می‌شوند. این افراد عضویت گروه طالبان را داشته باشند. تحصیلات دینی داشته باشند. متعلق به قوم پشتون باشند. از لحاظ ظاهری ریش داشته باشند و دستار ببندند.
حتا داشتن سند تحصیلی معیاری مهمی برای استخدام افراد طالبان در ادارات مهم پنداشته نمی‌شود. ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان در هفته گذشته در یک گردهمایی گفت، افراد طالبان بدون داشتن مدارک تحصیلی باید در ادارات جذب شوند. طالبان استدلال می‌کنند که ما بیست سال برای آزادی کشور مبارزه کرده‌ایم، فرصت تحصیل را نداشتیم. اکنون که قدرت را به دست گرفته‌ایم، حق داریم بدون داشتن اسناد تحصیلی مناصب و پست‌های دولتی را اشغال کنیم.

آنچه تا کنون اتفاق افتاده اینست که طالبان در هر سطحی از پست‌ها که افراد شان را گماشته‌‌اند اکثر آنان تحصیلات لازم و مرتبط با وظیفه‌ی اشغال شده را ندارند. مگر اینکه در ادارات مذهبی و یا مساجد و اماکن دینی و مذهبی افرادی که منتصب شده‌اند تخصص داشته باشند.

طالبان با به تدریج با استقرار حکومت خود تلاش دارند ادارات دولتی را از حضور سایر اقوام تصفیه کرده و افراد خودشان را که عمدتاً پشتون‌هاست نصب کنند. این گونه تعیینات و نصب کارمندان بدون درنظرداشت تحصیل و تخصص به هیچ عنوان به نفع مردم و طالبان نیست. چنین برخوردهای گروهی و قومی از یک سو سبب محرومیت افراد متخصص و تحصیلکرده می‌شود. طرد کردن افراد تحصیلکرده تاثیر منفی مستقیم بر شاگردان مکاتب و دانشگاه‌ها دارند. چون عملا می‌بینند که دانش و تخصص بی‌اهمیت است. از سوی دیگر افراد غیرمسلکی توان پیش بردن امور اداری را ندارند و از عرضه خدمات عامه عاجز اند. در این صورت ادارات عملا فلج می‌شوند و کاری را از پیش برده نمی‌توانند، این خود بر مشکلات مردم می‌افزاید.

مطالب بیشتری در این بخش