محل تبلیغات شما

<--306px-->
خودخواهی رهبران آسیایی در نشست اکو (ECO) و عدم توجه به جنایت گروه طالبان در قبال مردم افغانستان خودخواهی رهبران آسیایی در نشست اکو (ECO) و عدم توجه به جنایت گروه طالبان در قبال مردم افغانستان

خودخواهی رهبران آسیایی در نشست اکو (ECO) و عدم توجه به جنایت گروه طالبان در قبال مردم افغانستان

چند کشور همسایه‌ی افغانستان به شمول روسیه و چین در طی چندمین نشست مشترک و دوجانبه و چند جانبه‌ی شان بارها خواستار کمک به افغانستان در اداره‌ی طالبان شده اند. در همین‌حال هر کدام از این کشورها به اشکال مختلف در حال مسدود کردن و استحکام بخشیدن مرزهای خویش با افغانستان در تسلط طالبان اند.  چین پای‌گاه‌های مرزی جدید در قلعه‌های صعب‌العبور با افغانستان ایجاد کرده و میلیون‌ها دالر در اختیار تاجیکستان گذاشته‌است تا مرزهای خوود را با افغانستان محکم‌تر از گذشته کند. روسیه با کشورهای مختلف در همسایگی افغانستان مانورهای متعددی رزمی برگزار کرده است و ادوات جدید رزمی در اختیار این کشورها گذاشته است. تمام این تحرکات به اضافه‌ی بیانات در مورد افزایش قاچاق مواد مخدر و تحرکات گروهی تروریستی در منطقه همه‌وهمه نشانه‌ی ترس و نفرت  این کشورها از نفوذ و رخنه‌ی افکار و فرهنگ و هم مسلکان گروه طالبان به کشورهای خود اینها است. از سویی این کشورها در تلاش‌اند تا حکومت و سلطه‌ی خود خوانده‌ی طالبان را در افغانستان تقویت کنند.

این دو رنگی این کشورها به معنای چیست؟ این یعنی طالبان که یک گروه وحشی و مخرب اند، این کشورها به هر قیمتی باید مردم و کشورهای خود را از این شر در امان نگهدارند؛ اما مردم افغانستان را منحیث طمعه‌ای در جلوی این لشکر جهالت و شرارت باید به حال خود شان واگذار کنند تا با تکه‌وپاره شدن این مردم، به زعم خود شان از کشور خود شان دفاع کنند. از سویی تا سهمی از تاراج معادن و داشته‌های طبیعی و جغرافیایی افغانستان داشته باشند و با سپردن کشور و مردم افغانستان به این گروه تروریستی و تبه‌کار، افراطیون بومی خودشان‌را نیز در داخل مرز افغانستان کنترل کرده باشند. اما این‌که تا کجا این خیال‌بافی‌ها قابل تحقق است، که حتمن دامن خودشان را نیز می‌گیرند، نیاز به تحریر یک مقاله‌ی جداگانه است.

نشست اکو

رهبران چندین کشور آسیایی خواستار تقویت روابط اقتصادی در بین خود شدند و متعهد شدند که در نشست روز یکشنبه در ترکمنستان به افغانستانِ تحت اداره‌ی گروه طالبان کمک کنند.

این کشورها که بخشی از 10 عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شامل ترکیه، ایران، پاکستان، افغانستان و شش کشور سابق شوروی اند، خواستار رفع موانع تجاری و توسعه‌ی کریدورهای (Corridors) حمل و نقل جدید در سراسر منطقه شدند. آنها هم‌چنین در مورد وضعیت افغانستان پس از تصرف طالبان، ابراز نگرانی کردند و قول دادند که به ثبات این کشور کمک کنند.

عارف علوی، رییس‌جمهوری پاکستان در سخنانی در این اجلاس به خطر سقوط اقتصادی و مالی افغانستان اشاره کرد و گفت که جهان اسلام باید تلاش‌های خود را برای کمک به جلوگیری از «فاجعه‌ای که می‌تواند به هرج و مرج و درگیری دامن بزند» جمع کند. او گفت که کشورهای منطقه باید برای کمک به بازسازی اقتصاد افغانستان، تقویت سیستم‌های مراقبتی صحی و آموزشی کشور و ارایه‌ی کمک‌های بشردوستانه به سرعت حرکت کنند. وی خاطرنشان کرد که ثبات افغانستان امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی از جمله خط لوله‌ی گاز، خطوط آهن و شبکه‌های برق را می‌دهد که از آن طریق، کشورهای منطقه را به هم متصل می‌کند.

قربان‌قلی بردی محمداف، رییس جمهوری ترکمنستان، در این اجلاس، تاکید کرد که این پروژه‌ها به ارایه‌ی «چشم‌انداز همکاری عظیم و کمک به جذب سرمایه‌گذاری خارجی» کمک می‌کند، که به باور او شدت به نفع افغانستان و همسایگان آن است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با اشاره به اهمیت بازسازی اقتصاد افغانستان گفت که فروپاشی این کشور می‌تواند باعث مهاجرت گسترده‌ی پناه‌جویان شود که کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. او گفت که گروه‌های بشردوستانه‌ی ترکیه تلاش‌ها را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان افزایش داده اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز پیشنهاد کمک کرد و گفت که افغانستان به شدت به مواد غذایی، سوخت و کمک‌های مالی نیاز دارد.

امریکا محور نقد

در این نشست و اغلب گردهم‌آیی‌های کشورهای همسایه‌ی افغانستان به اضافه‌ی چین و روسیه، امریکایی‌ها مسوول وضعیت جاری افغانستان قلم داد می‌شود که تا جایی درست نیز است. اما تلاش‌ها برای تطهیر و تقویت گروه طالبان، خطا و خیانت بزرگ این کشورهای فرصت‌طلب در حق مردم افغانستان است.

مطالب بیشتری در این بخش