محل تبلیغات شما

<--306px-->
تداوم شدید باران و‌ جاری شدن سیل در افغانستان تا کنون 182 نفر را کشته است تداوم شدید باران و‌ جاری شدن سیل در افغانستان تا کنون 182 نفر را کشته است

تداوم شدید باران و‌ جاری شدن سیل در افغانستان تا کنون 182 نفر را کشته است

منابع محلی می‌گویند که جاری شدن سیلاب  در ولسوالی های مختلف در ولایت دایکندی خسارات هنگفتی بجا گذاشته است. سیلاب در طی یک ماه گذشته صدها  جریب زمین زراعتی را تخریب کرده است. ‎به گفته منابع، سرازیرشدن سیلاب در برخی دره های این ولسوالی، تمام مزارع و کشتزارهای و برخی منازل مردم را از بین برده است.

همچنین سیلاب در اغلب دره های  ولسوالی ترکمن منازل و مزارع بسیار را تخریب کرده است. جاری شدن سیلاب باعث ویرانی زمین های زراعتی و شماری منازل گردیده است. 

 همچنین بنابر گزارش رسانه ها در شماری زیاد  از ساحاتی هزارستان، جاری شدن سیلاب باعث خساراتی عمرانی و مادی فروان گردیده است. 
همینطور در طی ماه  گذشته درولایت های مختلف از جمله زابل، قندهار و ارزگان جان ده ها نفر را گرفته و شماری  هم ناپدید شده‌اند. به گفته منابع، احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

در حالیکه پس از سلطه طالبان فقر گسترده باعث فشار بر مردم افغانستان به ویژه در مناطق هزاره نشین گردیده است که اینک جاری شدن سیلاب منجر به فقر و فشارهای بیشتر خواهد گردید.

‏‎منابع تأکید دارند که سیلاب‌ها در حالی به مردم تلفات مالی و جانی وارد می‌کند که اقتصاد مردم در مناطق هزاره نشین بابت اخاذی های مکرر طالبان در زیر صفر سقوط کرده است. ‎مردم مناطق مرکزی از نهادهای بین‌المللی می‌خواهند تا به کمک های بین المللی در مناطق آنان نیز برسد و عادلانه توزیع گردد.

 

به گفته سازمان ملل در جریان سیل شدید یک ماهه ناشی از باران های فصلی در افغانستان، دست کم 182 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز پنجشنبه گفت که بیش از 250 نفر در نتیجه سیل ناگهانی زخمی شده اند و بیش از 3000 خانه یا ویران یا آسیب دیده اند. مجاهد گفت که حداقل 182 نفر کشته شده اند.

بیشترین تلفات بین 16 اگست تا 21 اگست رخ داد که 63 نفر در سیلاب جان باختند. به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، 30 نفر دیگر مفقود شده اند و بیش از 8200 خانواده در 13 ولایت آسیب دیده است.

اخیراً در ولایت لوگر، روستاییان ولسوالی خوشی گفته اند که این سیلاب در تاریخ این منطقه بی سابقه بوده است. در آنجا سیل حیوانات، خانه ها و زمین های کشاورزی را از بین برده است. مردم از خانه های خود رانده شده اند تا به کوه ها پناه ببرند.

در شمال ولایت پروان، سیلاب ده ها خانه را در سه ولسوالی آسیب دیده با خود برد.

اداره هواشناسی محلی هشدار داده است که در روزهای آینده در بیشتر 34 ولایت افغانستان بارندگی های بیشتری پیش بینی می شود. باران‌های شدید و سیل‌های ناگهانی در سراسر کشور در ماه جولای 40 نفر و یک ماه قبل از آن 19 نفر جان خود را از دست دادند.

مطالب بیشتری در این بخش