محل تبلیغات شما

<--306px-->
شمار کشته شدگان بمب گذاری در مسجد صادقیه در کابل از 21 نفر فراتر رفت شمار کشته شدگان بمب گذاری در مسجد صادقیه در کابل از 21 نفر فراتر رفت

شمار کشته شدگان بمب گذاری در مسجد صادقیه در کابل از 21 نفر فراتر رفت

شاهدان عینی و پلیس روز پنجشنبه گفتند که در بمب گذاری در مسجد صادقیه در منطقه سرکوتل خیرخانه در شهر کابل در هنگام نماز عصر، دست کم 21 نفر از جمله یک روحانی برجسته کشته و حداقل 33 نفر زخمی شدند.

هنوز مسئولیت حمله چهارشنبه شب، آخرین حمله به کابل در یک سال از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان، را گروهی بر عهده نگرفته است. در عین حال گزارش شده است که چند کودک در میان مجروحان هستند.

شاخه محلی گروه دولت اسلامی از زمان تسلط شورشیان سابق در ماه اگست گذشته در حالی که نیروهای آمریکایی و ناتو در مراحل پایانی خروج از کشور بودند، حملات خود را برای هدف قرار دادن طالبان و غیرنظامیان افزایش داده است. هفته گذشته، داعش مسئولیت کشتن یک روحانی برجسته طالبان را در مرکز مذهبی وی در کابل بر عهده گرفت.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل، ارقام مربوط به بمب گذاری در  این مسجد اهل سنت را به آسوشیتدپرس داده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز این انفجار را محکوم کرده و قول داده است که "عاملان این جنایات به زودی به دست عدالت سپرده شده و مجازات خواهند شد." بیم آن می رفت که تعداد تلفات بیشتر شود. صبح روز پنج شنبه، یکی از شاهدان انفجار که نام خود را قیام الدین نامیده بود، به AP گفت که معتقد است احتمالاً 25 نفر در این انفجار کشته شده اند.

قیام الدین گفت: «وقت نماز عصر بود و من با دیگران در نماز شرکت می کردم که انفجار رخ داد.

خبرنگاران AP می توانستند این مسجد با سقف آبی آنگرا از دامنه تپه نزدیک ببینند. طالبان موتر های پلیس و سایر موتر ها را در مسجد پارک کردند، در حالی که چند مرد یک تابوت را برای قربانی  این حمله حمل می کردند.

پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحده، تهاجم به رهبری ایالات متحده، دولت قبلی طالبان را که میزبان اسامه بن لادن رهبر القاعده در افغانستان بود، سرنگون کرد.

از زمان به دست آوردن مجدد قدرت، شورشیان سابق با یک بحران اقتصادی فلج کننده مواجه شده اند، زیرا جامعه بین المللی که دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد، کمک های مالی به افغانستان را مسدود کرده است.

در عین حال و در یک رویداد به طور جداگانه، وزارت دفاع طالبان در اعلامیه‌ا‌ی دیروز (چهارشنبه، ۲۶ اسد) از قتل مولوی مهدی مجاهد توسط جنگجویان این گروه خبر داده است. مولوی مهدی یکی از فرماندهان طالبان بود که پس از مدتی به علت نارضایتی، از این گروه جدا شد و کنج عزلت گزید. بعد از آن طالبان لشکری انبوهی را برای سرکوب این فرمانده ناراضی‌اش به بلخاب، زادگاه او فرستاد. باوجودیکه نیروهای مهدی در این رویارویی شکست خورد، اما خود وی جان سالم به در برد و در کوه و بیابان متواری بود. چرا طالبان کسی را که عضویت این گروه را داشته و در راه اهداف این گروه جانفشانی کرده است با اصرار و رغبت به قتل می‌رساند. به نظر نگارنده در کنار سایر عوامل یکی، از عمده‌ترین انگیزه قتل مولوی مهدی اینست که او متعلق به اقوام غیرپشتون و هزاره است. برای این گروه افراطی، تمامیت‌خواهی قومی و تقویت پشتونیزم با استفاده از معامله با استخبارات کشورهای بیگانه یکی از مسایل کلیدی می‌باشد. بارها دیده شده است که فرماندهان پشتون این گروه مرتکب جنایت و قتل شده است، اما آنان به سادگی تبریه شده و هیچگاهی مورد پی‌گرد قرار نگرفته است. اما سایر اعضای غیرپشتون این گروه با وجودیکه در رکاب آن‌ّها مبارزه کرده‌اند، مورد اهانت، مجازات و حتا حذف فزیکی قرار گرفته است. از این دست نمونه‌ها را در بین حامیان اقوام تاجک و ازبیک این گروه نیز به وضوح مشاهده می‌شود. گروه طالبان با داشتن باورهای افراطی دینی که خود را تا سرحد فرشته‌های نجات و ناجیان جامعه می‌پندارند، به شدت گرایش‌های قومی و قبیله‌ای دارند. آنان حتا مفسدان اقوام پشتون را که در دوره جمهوریت از بدنام‌ترین افراد فساد پیشه بودند، برای تحکیم پایه‌های قدرت خود با اکرام و اعزاز تحت نام «کمیسیون تماس» به افغانستان عودت داده‌اند. در استراتژی این گروه جز تمامیت‌خواهی قومی و سرکوب و تضعیف اقوام غیرپشتون، هرگز باور و مسایل ملی و کشوری را نمی‌توان دید. در یک سال گذشته که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، به صورت مکرر مردم افغانستان برخوردهای خشن و حذف‌کننده قومی را در سیاست‌های متحجرانه این گروه شاهد بوده‌اند. در تازه‌ترین مورد هم، گواه توطیه و قتل فرماندهی که طالب بوده اما پشتون نبوده است،‌ هستیم. اکنون دیگر خطاست که اقوام غیرپشتون بیشتر از این فریب شعارهای دروغین این گروه را بخورند به آنان باور کنند. در برابر سیاست‌های تمامیت‌خواهانه، سرکوب و حذف این گروه که تمام شیرازه‌های وحدت ملی را به نابودی کشانده است، راهی جز مقابله و مقاومت برای نجات از سلطه‌ی ظلم و استبداد باقی نمانده‌ است. راهی که رسیدن به رهایی از ظلم طالبانی پر پیچ و خم و دشوار خواهد بود.

مجاهد در سال گذشته پس از مخالفت با تصمیمات رهبران طالبان در کابل، علیه طالبان روی آورده و خواهان حق مشارکت سیاسی برای هزاره ها در قدرت گردیده بود.

امرالله صالح معاون پیشین رییس جمهور قتل مولوی مهدی را  بیدار کننده همه مردم افغانستان خواند .
صالح شب گذشته،۲۶ اسد در فیسبوک خود نوشته است؛ که بر مبنای معلومات گروه طالبان پس از دستگیری او را با بی رحمی و وحشت مغایر با تمام آموزه های دینی ، انسانی و قوانین بشر دوستانه شکنجه و تیرباران کردند.
صالح در ادامه نوشته است،قتل مولوی مهدی به دست طالبان‌ نشان می دهد این گروه وابسته به هیچ قانون و آموزه های دینی نیستند،بلکه بر أساس روایت خود دست به کشتار و اعدام می زنند.
مولوی مجاهد فرمانده ناراض طالبان پس از اختلاف‌بار رهبری این گروه راه خود را از آنان جدا کرد و به بلخاب علیه این گروه جنگید و روز گذشته در هرات پس از دستگیری توسط طالبان  تیرباران شد.


در عین حال امروز دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، با نشر پیامی از افزایش تلفات افراد ملکی در این کشور اظهار نگرانی کرده است.

یوناما امروز، پنج‌شنبه، ۲۷ اسد، با اشاره به حمله روز گذشته در مسجدی در کابل، گفته که در «یک سری بمب‌گذاری‌های نگران‌کننده» در هفته‌های اخیر، بیش از ۲۵۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

به گفته دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد، این تعداد، بالاترین میزان تلفات ماهانه غیرنظامیان، در سال گذشته است.

یوناما از طالبان خواسته است که «با بدتر شدن امنیت»، گام‌های مشخصی را برای جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های تروریستی در افغانستان بردارند.

این سازمان تاکید کرده است که باید از جوامع آسیب‌پذیر، حمایت بیشتری شود و عاملان رویدادهای انفجاری به دست عدالت سپرده شوند.

خطر جنگ گسترده در افغانستان  بیشتر بخوانید
‏http://oralmagazine.org/post?subcat=social&id=01536

مطالب بیشتری در این بخش