محل تبلیغات شما

<--306px-->
صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان تحت حاکمیت طالبان صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان تحت حاکمیت طالبان

صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان تحت حاکمیت طالبان

طالبان از بیست و هشتم ماه اسد به عنوان صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان در وزارت دفاع بزرگ‌داشت به عمل آوردند. برگزاری جشن سالروز استقلال کشور در وزارت دفاع طالبان در حالی انجام شده است که رئیس‌الوزرا و مقامات ارشد طالبان در آن‌جا حضور نداشته‌اند و تنها ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان در این برنامه‌ی کم‌رنگ، حضور داشته است.

ملا یعقوب طی سخنرانی امروزش در وزارت دفاع به مناسبت صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان گفته است:" مردم افغانستان قبل از به قدرت رسیدن امارت اسلامی، هیچ‌گونه استقلالی نداشتند و اکنون با حضور امارت اسلامی، کشور افغانستان به استقلال واقعی دست یافته‌است."

بزرگ‌داشت از صد و سومین سال‌روز استقلال افغانستان در سایه‌ی حکومت طالبان، نسبت به سال‌های پشین به مراتب زیاد کم‌رنگ و بی‌اهمیت شده است. سال‌های قبل در این روز، حضور سران و مقامات ارشد حکومتی به شمول رئیس جمهور کشور، امر ضروری پنداشته می‌شد و هم‌چنان در جریان بزرگ‌داشت از این‌ روز، برنامه‌ها و نماد ملی کشور به اجرا در می‌آمد و اما، امسال طالبان به گونه‌ی از بیست و هشتم اسد بزرگ‌داشت به عمل آورده‌اند که نشان می‌دهد این گروه اهمیت چندان به این روز تاریخی کشور ندارند.

طالبان به نماد‌های ملی کشور از قبیل سرود ملی و پرچم ملی و هم‌چنان برنامه‌های ملی که قبل از این به احترام از کارکرد شاه امان‌الله خان، در بیست و هشتم اسد اجرا می‌شد، اعتقاد ندارند و بدین لحاظ آن‌ها در برگزاری این برنامه، هیچ یک از این نماد‌های ملی را به اجرا در نیاورده‌اند.

از سوی‌‌هم معاون والی پکتیکا، به مناسبت صد و سومین سال‌روز استقلال کشور و آزادی مردم افغانستان از زیرسلطه‌ی کشور بریتانیا توسط امان‌الله خان گفته است: امان الله خان دشمن افغانستان بود."

این در حالی است که طالبان تحت اعلامیه به مناسبت بزرگ‌داشت از سال‌روز استقلال کشور، ضمن تبریکی این روز گفته‌اند که حکومت شان به همه‌ی ارزش‌های تاریخی افغانستانی‌ها احترام دارند و از آن‌ها محافظت می‌کنند.

شهروندان کشور با نگاه به نوعیت بزرگ‌داشت از سال‌روز استقلال افغانستان تحت حاکمیت طالبان، نا امیدانه می‌گویند:" کم‌رنگ جلوه دادن ارزش‌های تاریخی باعث می‌شود که به مرور زمان همه‌ی این ارزش‌ها به یاد فراموشی سپرده شود."

با وجود عدم توجه و بی‌اهمیت جلوه دادن این روز توسط طالبان، شهروندان در نقاط مختلف کشور از این روز بزرگ‌داشت به عمل آورده‌اند ولی مراسم ویژه‌ی که هرسال در این روز اجرا می‌شد، اجرا نتوانسته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها از ولایات:"کنر و ننگرهار" طالبان به کسانی که به مناسبت سال‌روز استقلال کشور، پرچم سه رنگ ملی را بر بام خانه و یا دکان‌های خود نصب کرده‌اند هشدار جدی داده و افراد مسلح تمام این پرچم‌ها را جمع آوری کرده‌اند.
نیروهای طالبان دیروز در ولایات: کنر و ننگرهار با استفاده از لوت‌اسپیکر، سوار برلنجر اعلان کرده‌اند که شهروندان پرچم سه رنگ ملی را از خانه‌های خود دور کنند و در صورت سرپیچی از این فرمان، به جرم هم‌کاری با جبهه‌ی مقاومت ملی دست‌گیر و سخت مجازات خواهند شد.

از ولایت کندز نیز گزارش شده است:"‌ طالبان در این ولایت از سال‌روز استقلال کشور بزرگ‌داشت به عمل آورده‌اند و اما، حذف پرچم سه رنگ ملی و رسم و رواج‌‌های ملی- تاریخی، برنامه را کم‌رنگ کرده و زیبایی این جشن را کاسته است. مردم نا امیدانه به این برنامه شرکت کرده‌اند."

هم‌زمان با این، افغانستانی‌های مقیم در کشور آلمان نیز با به اهتزار درآوردن پرچم سه رنگ کشور از سال‌روز استقلال بزرگ‌داشت به عمل آورده‌اند.

۱۰۳ سال قبل از امروز، در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی مطابق با ۱۹۱۹ میلادی، شاه امان الله خان، استقلال کامل افغانستان را از انگلیس اعلام کرد و با کشورهای جهان رابطه‌ی دوستی برقرار کرد. امان‌الله خان در سال ۱۹۲۳ میلادی، به گونه‌ی رسمی پادشاه افغانستان شد.

ناگفته نماند افغانستان که در طی یک قرن گذشته تا کنون هیچگاهی استقلال واقعی نداشته و ندارد. اما هر حکومت که در قدرت بوده از همین روز مطابق میل و منافع گروهی خویش تجلیل کرده اند. 

همچنین برق سه رنگ افغانستان نیز هیچگاهی نماد ملی مورد قبول تمام مردم و‌ اقوام ساکن در افغانستان نبوده و تنها سلیقه ای قوم پشتون در آن تحمیل شده است. لذاست که در حال حاضر فعالین اغلب اقوام عمده بیرق های قومی خودشانرا رونمایی کرده اند.

مطالب بیشتری در این بخش