محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان با کشتن مولوی مهدی طالبان با کشتن مولوی مهدی

طالبان با کشتن مولوی مهدی"هزاره"، دست به جنایت جنگی زده‌اند

قرار گزارش وزارت دفاع طالبان، مولوی مهدی"هزاره" فرمانده سرشناس هزاره‌ تبار در ۲۶ اسد، توسط نیروهای مرزی این گروه در مرز افغانستان و ایران در ولایت هرات، بازداشت و سپس تیرباران شده است. دست‌گیری، شکنجه‌ی بی‌رحمانه و سرانجام به رگ‌بار بستن مولوی مهدی، به دستور مولوی عبیده، انجام شده است.

سیدحسین فاضل سنچارکی، معین پشین وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد کشته شدن مولوی مهدی، به قول منابع نزدیک به مولوی مهدی در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته است: او روزها تلاش کرد تا کسانی برای خروجش از کشور همرایش کمک کند اما، کسی کمک نکرد. محل اخفای او آشکار شده بود و هر لحظه بیم گرفتاری و مرگش می‌رفت.
 
سنچارکی، به نقل از منابع نزدیک به مولوی مهدی می‌گوید: "او شش روز قبل همراه با سه نفر افرادش از منطقه ناپدید شده بود.
 
او همچنان افزوده است:" برخی از دوستان نزدیک او در میان طالبان، قول شرف داده بودند که به پاس از هم‌کاری‌های گذشته او را از کشور خارج می‌کنند. اما گویا اینکه حیله‌ی در کار بوده و می‌خواسته‌اند مولوی مهدی را در دام انداخته و از بین ببرند.
 
محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان کشته شدن مولوی مهدی توسط طالبان را محکوم کرده و گفته است:" طالبان مولوی مهدی را طی یک محکمه‌ی صحرایی و مظلومانه به شهادت رسانده‌اند. او برای دیدن خانواده‌ی خود عازم کشور ایران شده بود و طالبان زمانی او را کشته‌اند که در سنگر جنگ و مسلح نبوده است بلکه، مسافر و بی‌سلاح بوده است. 
محقق افزوده است:" این چنین کشتن خلاف آموزه‌های دینی و جنایت جنگی به شمار می‌رود و هم‌چنان وی هشدار به طالبان گفته است که با جنایت و کشتار حکومت دوام نمی‌آورد و مقاومت مردم با کشته شدن مولوی مهدی فروکش نکرده، بلکه ریشه‌ی قویتر را به خود می‌گیرد.

امرالله صالح، معاون پشین رئیس جمهور نیز کشته شدن مولوی مهدی رارمحکوم کرده و گفته است:" برمبنای معلومات، گروه طالبان پس از دست‌گیری او را با بی‌رحمی و وحشت مغایر با آموزه‌های دینی، انسانی و قوانین بشری دست‌گیر و سپس کشته‌اند. او افزوده است:" این رویداد نشان می‌دهد که طالبان پای‌بند هیچ قانون و مقرره نیستند بلکه این گروه جنایت پیشه، به اساس روایت و مقررات خودش و با توسل به تبعیض آشکار دست به قتل و اعدام بی‌پرسان می‌زنند.

صالح در ادامه‌ی بیانات خود تأکید کرده است:" کشتن مظلومانه‌ی مهدی مجاهد پیام بیدار کننده به همه مردم افغانستان دارد که گروه طالبان تحمل تنوع ساختاری و رنگارنگی جامعه افغانستان را ندارد و راه اعاده عزت افغانستان و حقوق مردمان کشور ما تنها با سرنگونی این ملیشه‌ی جهل و نیابتی ممکن است. 
کشته شدن مولوی مهدی، احساسات مردم را نیز نسبت به خودکامگی طالبان برانگیخته است. کاربران فیسبوک و دیگر صفحات مجازی، به گونه‌‌های متفاوت روی‌کرد طالبان را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. یکی از شهروندان کابل که از ذکر مشخصاتش خودداری کرده است به مجله اورال می‌گوید: طالبان در واقع تحمل هم‌دیگر پذیری را ندارند. وی در راستای کشته شدن مولوی مهدی می‌افزاید:" مهدی مجاهد، یگانه فرد سرشناس هزاره در گروه طالبان بود. وی بیست سال درکنار این گروه، علیه نظام دولت جمهوری و مردمش جنگید اما، همه‌ی مردم افغانستان می‌بینند که چگونه به حق او خیانت کردند و با فریب و نیرنگ او را کشتند، در حالی‌که اینگونه کشتن جنایت جنگی آشکار است. اگر به آغاز مخالفت‌های مهدی مجاهد و گروه طالبان نظر اندازیم، مهدی مجاهد با قوانین طرح شده از طرف این گروه از جمله"محرومیت‌ دختران از تحصیل" مخالف بود و این تفاوت دیدگاه باعث ایجاد فاصله بین مهدی مجاهد و دیگر گروه طالبان شد. پس از آن نیز، مهدی مجاهد به بلخاب رفت و هیچ‌گونه جبهه‌ گیری به هدف جنگ با طالبان را نداشت. طالبان در بلخاب لشکر کشیدند و آغازکننده‌ی این نبرد بودند.

یکی از شهروندان دیگر که از کاربران فعال صفحات مجازی محسوب می‌شود، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است:" طالبان به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و هیچ‌گاه در چوکات انسانیت، قرار نمی‌گیرند. این گروه متعصب است و غیر از خودشان هیچ قوم و ملتی را دوست ندارند در حکومت شریک بدانند. طالبان یاغی‌های بیست سال قبل هستند و تا اهلی‌شدن شان سال‌ها می‌گذرد. این گروه سرمایه‌ی کشور را به خاک می‌زند، آبادی‌ها را ویران می‌کند، سواد و دانش مردم را به حداقل کاهش می‌دهند.

کشتن مولوی مهدی؛ مبیّن عمق سیاست‌ نفرت‌انگیز قومی طالبان
بیشتر بخوانید:

http://oralmagazine.org/post?subcat=reports&id=01718

مطالب بیشتری در این بخش