محل تبلیغات شما

<--306px-->
 افغانستانی های مقیم هالند خواهان مجازات عاملان قتل فرخنده شدند  افغانستانی های مقیم هالند خواهان مجازات عاملان قتل فرخنده شدند

افغانستانی های مقیم هالند خواهان مجازات عاملان قتل فرخنده شدند

افغانستانی های مقیم هالند، در بیست و نهم ماه مارچ سال روان، در شهر آرنهم این کشور گردهم آمده و ضمن محکوم کردن قتل و سوزاندن فرخنده،خواهان محاکمه عاملان این رویداد شدند.

در این برنامه که از سوی شورای سراسری زنان افغان و اتحادیه انجمن های افغانستانی های هالند برگزار شده بود، شماری از نمایندگان نهادها، انجمن ها، سازمان ها و احزاب سیاسی نیز حضور داشتند.

این برنامه با گرداننده گی مشترک ولی محمد شاهپور رييس اتحاديه انجمنهاي افغان ها در هالند و سهيلا زحمت آغاز و ادامه يافت.

حاجی عنایت علیزده رئیس مرکز فرهنگی فیض محمد کاتب در هالند و یکی از سخنرانان این گردهمایی خطاب به زنان گفت:"فرخنده زیر مشت و لگدهای مردان نامرد کشته شد و من به عنوان یک مرد از شما خواهران و مادران خجالت می کشم".

آقای علیزاده از دولت افغانستان خواست عدالت را تامین کرده و عاملان قتل فرخنده را مجازات کند.

او افزود که تشکیل کمیسیون های نمایشی و مسدود کردن چند دکان تعویذ نویسی مانند پاک کردن صورت مسئله است.

به گفته او، باید اقدامات جدی برای قانونمند ساختن جامعه افغانستان صورت گیرد که در این راستا، نهادهای فرهنگی می توانند در ترویج و تقویت روحیه اجنتاب از خشونت نقش موثری داشته باشند.

فرخنده، یک روز قبل از نوروز در 29 حوت سال گذشته، بدلیل آنچه درآن روز سوزاندن نسخه ای از قرآن کریم خوانده شد، از سوی مردان خشمگین در شاه دو شمشیره کابل مورد لت و کوب قرار گرفته و سپس به آتش کشیده شد.

پسانتر تحقیقات پولیس اما نشان داد که این بانوی جوان نه تنها قرآن را نسوزانده بلکه قربانی توطئه یکی از تعویذنویسان مسجد شاه دوشمشیره شده است.

پولیس کابل، در نخستین روزهای پس از قتل فرخنده، نزدیک به پنجاه تن به شمول 20 پولیس را به اتهام قتل او بازداشت کرد اما علیرغم دادخواهی های صورت گرفته، تا کنون از مجازات عاملان این رویداد، خبری نیست.

قتل فرخنده واکنش های تند مقام های حکومتی، مردم و فعالان مدنی افغانستان را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.

در آخرین مورد، روز گذشته شماری از فعالان مدنی و سینماگران کشور، در محل قتل فرخنده، جایی که اکنون به نام جاده فرخنده نامگذاری شده، صحنه قتل او را بازسازی کردند.

با این حال داکتر حمیرا نکهت دستگیرزاده از دیگر سخنرانان گردهمایی افغانستانی های مقیم هالند گفته است که در افغانستان فرهنگ خشونت جایگزین مسالمت و همزیستی شده است.

او گفت:"در گذشته ها، حتی مادران وپدران نمی توانستند فرزندان شانرا در خیابان ها تهديد کنند، زيرا روحيه جامعه اين بد رفتاری را اجازه نمیداد و عابرين مانع آن می شدند، اما امروز فرخنده را زجر کُش کردند، اين حادثه ياد آور  حادثه به صليب کشيدن حضرت مسيح است. فرخنده مانند عيسی قربانی شد، اما اين مصيبت از ماست که بر ماست".

خانم دستگیرزاده می گوید که با قتل فرخنده، یکبار دیگر کرامت انسانی زیرپا گذاشته شد.

او اما افزود، این رویداد توانست جامعه مدنی را از حالت باالقوه به حالت فعال در آورد که به گفته او، حرکت های دادخواهی برای فرخنده از مصادیق بارز این ادعاست.

در همین حال فرشته خواهر فرخنده نیز خطاب به اشتراک کنندگان گردهمایی گفت:"افتخار می کنم که تنها نیستم و خواهران و برادارانی مانند شما دارم ".

فرشته افزود که آتش دادخواهی برای فرخنده در همه جا شعله ور شده است.

او ضمن قدردانی از ابراز همدردی فعالان مدنی و اتباع افغانستان در داخل و خارج کشور با خانواده اش، از آنان خواست که اعتراضات خود را ادامه داده و برای هر قطره از خون فرخنده، دادخواهی کنند.

افغانستانی های مقیم هالند، در پایان این گردهمایی پیام دادخواهانه ای صادر کردند و خواهان مجازات هرچه زودتر عاملان قتل فرخنده شدند.

این گردهمایی با اهدای کتاب دادخواهی از فرخنده به خواهر او که اشتراک کنندگان در آن امضا کرده بودند پایان یافت.


مطالب بیشتری در این بخش