محل تبلیغات شما

<--306px-->
برای تشویق کودکان  بامیانی به مطالعه؛ نخستین کتابخانه سیار ایجاد شد برای تشویق کودکان  بامیانی به مطالعه؛ نخستین کتابخانه سیار ایجاد شد

برای تشویق کودکان بامیانی به مطالعه؛ نخستین کتابخانه سیار ایجاد شد

یک داستان نویس بامیانی برای نخستین بار اقدام با شعار "کودک کتابخوان، سرزمین بدون جنگ"به ایجاد کتابخانه ای سیار برای کودکان این ولایت کرده است.

صابر حسینی نویسنده بامیانی، روزانه 200 جلد کتاب قصه و نقاشی های کودکانه را در صندوقی که به پشت بایسکلش بسته به پنج قریه مرکز بامیان می برد تا کودکان این قریه ها از این کتاب ها استفاده کنند.

او در گفتگو با خبرنگاران، هدف از ایجاد این کتابخانه سیار را تشویق و ایجاد انگیزه برای مطالعه در کودکان و رشد ذهنی آنان عنوان کرد.

آقای حسینی گفت که این کتابها را با پول شخصی اش خریداری کرده است.

حسینی تصمیم دارد تا فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان بامیانی بیشتر از پیش ترویج یابد و این کودکان به جای پرداختن به بازی های ناسالم از جمله بازی با اسلحه های پلاستیکی که در بسیاری مواقع خطرناک هستند، کتاب بخوانند و چیزهای تازه ای یاد بگیرند.

بامیان در مرکز کشور از ولایت هایی است که با کمبود منابع درسی برای دانش آموزان و دانشجویان مواجه است.

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان این ولایت، همواره از کمبود منابع درسی و معلوماتی شکایت کرده اند.

بتازگی شماری از دانشجویان سال آخر دانشگاه این ولایت در مصاحبه با برخی از رسانه ها گفته اند که مشکل کمبود منابع درسی و معلوماتی در بامیان به حدی جدی است که در تهیه پایان نامه های تحصیلی شان نیز با مشکلات جدی روبرو شده اند.

با این حال شماری از استادان دانشگاه بامیان می گویند که در سالهای گذشته حتی یک جلد کتاب هم برای اطفال در کتابخانه های بامیان وجود نداشت.

روح الله دانشیار استاد رشته زبان و ادبیات در دانشگاه بامیان گفت که در زمینه ادبیات کودکان در افغانستان بسیار کم کار شده و منابع خیلی کمی در اختیار آنان قرار داده شده است.

صابر حسینی نویسنده جوان بامیانی اما می گوید که در صورت همکاری تجار ملی و دولت، تصمیم بر آن دارد که نهادی را تحت نام بنیاد کودک افغان نیز ایجاد کند تا منابع و کتاب های بیشتری در اختیار کودکان قرار گیرد.

باشندگان بامیان نیز از ایجاد نخستین کتابخانه سیار برای کودکان این ولایت استقبال کرده اند.

معصومه مادر دوکودک خردسال که که در یکی از مکاتب مرکز بامیان معلم است به خبرنگاران گفت که همیشه بدنبال کتاب های داستان متناسب با سن پنج فرزندش بوده تا آنان را به مطالعه تشویق کند اما هیچ مکان مناسبی را نیافته است.

بانومعصومه می گوید که این کتابخانه سیار کوچک می تواند کودکان بین سنین دو تا شش سال را توشیق به مطالعه داستان کند.

در همین حال شماری از کودکان بامیانی که توانسته اند از این کتابخانه سیار کتاب بگیرند و مطالعه کنند، از ایجاد این کتابخانه ابراز خرسندی کرده اند.

ذکیه محسنی کودک چهارساله بامیانی که تا کنون دو کتاب از دوصد جلد کتاب این کتابخانه کوچک را مطالعه کرد می گوید که این کتاب ها به کودکان کمک می کند تا آنان خط خوانی را یاد بگیرند و اشتباهات املایی شان در نوشتن نیز برطرف شود.

از سوی دیگر سجاد محسنی سخنگوی شورای علمای بامیان و یکی کسانی که در ایجاد نخستین کتابخانه سیار برای کودکان بامیانی نقش داشته گفته است که کودکان باید قبل از آموختن حروف الفبا، خواندن قرآن شریف را یاد بگیرند که خیلی سخت است و در عین حال کمک می کند تا آنان بتوانند حروف را بخوبی بشناسند.

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)