محل تبلیغات شما

<--306px-->
با هنر و ادبیات باید جنگ را نابود کنیم با هنر و ادبیات باید جنگ را نابود کنیم

با هنر و ادبیات باید جنگ را نابود کنیم

تنها سیاست نیاز جامعه نیست. جامعه به هنر، ادبیات و فرهنگ نیز ضرورت دارد. هنر و ادبیات یکی از راههای بر قراری صلح و امنیت در جامعه است.

ادبیات موثرترین راه برای از بین بردن ناامنی، جنگ، خونریزی و دشمنی است. برای بررسی نقش ادبیات در بر قرار صلح و ختم جنگ، همایش هنر و ادبیات ضد جنگ ازسوی نهادهای فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در تالار اجتماعات موسسه تحصیلات عالی ابوریحان به تاریخ 17/7/1394 در کابل برگزارگردید.

آقای محمود جعفری یک تن از شاعران و فرهنگیان کشور سومین همایش هنر و ادبیات ضد جنگ را به معرفی گرفت. او ضمن سپاس گزاری از نهادهای بر گزار کننده سومین همایش شعر و ادبیات ضد جنگ گفت: در جامعه ما به ادبیات و هنر کمتر توجه شده است.

جعفری وجود ادبیات را برای جامعه حیاتی دانست و دراین ارتباط به سخنی یکی از  دانشمند اشاره کرد که می گوید:"جامعه بدون ادبیات محکوم به مدهوشی است". او، افزود هنر و ادبیات ضد جنگ در حالی شکل میگیرد که هیچ صدایی و هیچ دستی به دادخواهی مردم مظلوم بلند نشود. از آنجایی که هنر و ادبیات ضد جنگ یکی از موثرترین راهها در جهت تلطیف روان جامعه و رسیدن به صلح پایدار می باشد لذا لازم و ضروری پنداشته میشود تا خانه و نهادی به همین نام تاسیس و دولت و نهادهای صلح خواه داخلی و بین المللی از آن حمایت نمایند.

یکی دیگر از سخنرانان این همایش آقای حمیدالله ناطق، رییس انستیتوت صلح بود. او در سخنانش توجه ویژه به ادبیات صلح کرده گفت: جنگ هرگز صلح را به وجود نمی آورد ما به صلح مثبت نیاز داریم.

سخنرانان دیگر، این محفل با شکوه ادبی و هنری آقای قنبرعلی تابش شاعر و استاد دانشگاه، داکتر کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ و داکتر زهرا لطفی استاد دانشگاه و مورخ کشور بود و هر کدام بر اهمیت و نقش تاثیر گزار ادبیات در پدید آوردن صلح و محو جنگ تاکید کردند.

برنامه با خوانش شعر توسط شاعران جوان مرتضی برلاس، شازیه اشرفی و رمضان محمودی ادامه یافت. شعرهای این جوانان مضمون قطع جنگ و پدید آمدن صلح را در برداشت و احساس صلح دوستی شان را با نفرت و انزجار از جنگ به طرز جالبی بیان کرده بود و اشتراک کننده های محفل را تحت تاثیر قرار داد و از سوی اشتراک کننده ها مورد استقبال گرم قرار گرفت.

برنامه با اجرای دنبوره زنده توسط شوکت علی صبور یکی از دنبوره نوازان مشهور کشور، پایان یافت.

مسئوولان برگزارکننده ای همایش ادبیات و شعر ضد جنگ می گوید: از سه سال بدین سو، این همایش ها سال یک بار در افغانستان بر گزار می گردد و در آینده تلاش می کنیم تا این برنامه ها را در سطح کلان تر و گسترده برگزار کنیم.

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)