محل تبلیغات شما

<--306px-->
برگزاری همزمان دو جشنواره بزرگ فرهنگی برگزاری همزمان دو جشنواره بزرگ فرهنگی

برگزاری همزمان دو جشنواره بزرگ فرهنگی

 

همزمان با دومین دور از دوره های هشتگانه جشنواره بین المللی سارک، هفتمین جشنواره فرهنگی راه ابریشم با حضور هزاران تن از باشندگان بامیان، گردشگران داخلی،خارجی، نمایندگان کشورهای عضو سازمان سارک و مقامات بلند رتبه دولتی در مرکز این ولایت برگزار شد.

این دو جشنواره بزرگ فرهنگی، پیش از چاشت امروز با شور و شوق جوانان بامیانی و مهمانانی که از سایر ولایات و خارج کشور به بامیان سفر کرده اند آغاز شده و تا هفت روز دیگر با برنامه های متنوع فرهنگی در مرکز این ولایت و پارک ملی بند امیر ادامه می یابند.

این برنامه ها، کنسرت موسیقی محلی سنتی محلی و مدرن، نمایش مجسمه های بودا با نور سه بعدی، نمایشگاه های نقاشی، صنایع دستی، غذاهای محلی، اجرای تیاتر و بازی های محلی، نمایش فیلم های فرهنگی از کشورهای عضو سازمان سارک و گشایش اولین کمپ فرهنگی این سازماندر بامیان را شامل می شوند.


گشایش نخستین کمپ فرهنگی سارک

در نخستین روز دومین دور جشنواره سارک در بامیان، اولین کمپ فرهنگی سازمان سارک که در آن بیشتر از سی نقاش و هنرمند چیره دست از هشت کشور عضو این سازمان گردهم آمده اند تا با الهام گرفتن از جلوه های فرهنگی بی مانند، آثار تاریخی ارزشمند و مناظر طبیعی بی نظیر بامیان، آنها را به تصویر کشیده و معجزه های هنری بیافرینند، گشایش یافت.

سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، ضمن مهم خواندن گشایش این کمپ فرهنگی برای استحکام و بهبود روابط فرهنگی کمرنگ کشورهای جنوب آسیا گفت، آثار فرهنگی و هنری که در این کمپ به نمایش گذاشته می شوند، می توانند گردشگرانی که از سایر کشورها به بامیان سفر می کنند را با فرهنگ کشورهای عضو سازمان سارک آشنا سازند.

مصدق افزود که از این طریق امکان تبادله داشته های فرهنگی میان کشورهای عضو سازمان سارک و سایر کشورهای دنیا افزایش میابد.

کمپ فرهنگی سازمان سارک در کشورهایی ایجاد می شود که به عنوان پایتخت فرهنگی این سازمان انتخاب شوند و از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کم نظیری برخوردار باشند.

افغانستان در سال ۲۰۰۷ عضویت سازمان سارک را بدست آورد. سال گذشته برای اولین بار هیاتی از سوی این سازمان به بامیان سفر کرد و این ولایت را بدلیل داشتن فرهنگ بومی غنی و جذاب، آثار تاریخی با قدامت چندین هزارساله که نمایندگی از چندین تمدن باشکوه می کنند و نیز مناظر زیبای طبیعی و بی مانند در سطح منطقه، به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی این سازمان انتخاب کرد.

درخواست سکرتریت دائمی بامیان در سازمان

درحالیکه بامیان فقط تا چهار ماه دیگر عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک را خواهد داشت، اداره محلی بامیان از کشورهای عضو این سازمان خواسته است تا سکرتریت دائمی این سازمان را به این ولایت واگذار کنند تا از یک سو پیام صلح جویی، مدنیت پروری و دوستی مردم بامیان به کشورهای عضو سازمان منتقل شود و از سوی دیگر فرهنگ غنی و تمدن های با شکوه گذشته بامیان که مربوط به تمام جوامع بشری است، به آنان معرفی گردد. زهیر همچنان از کشورهای عضو سازمان سارک خواسته است که در حفاظت از آثار تاریخی در معرض خطر بامیان که نمادهایی از تمدن های بزرگ تاریخی و شاهکارهای هنری و فرهنگی جوامع بشری به شمار می روند، با دولت افغانستان و اداره محلی این ولایت همکاری کند.

بامیان در مرکز کشور از ولایت هایی است که بدلیل داشتن آثار تاریخی و مناظر طبیعی منحصر به فرد، در گذشته های نه چندان دور، گردشگران زیادی را به سوی خویش جذب می کرد. این روند اما در سالهای اخیر رو به کاهش نهاده است. ازچند سال به این سو، نهادهای فرهنگی بامیان، برنامه های فرهنگی مختلفی را برای احیای فرهنگ بومی و رونق صنعت گردشگری در این ولایت راه اندازی می کنند.

یکی از این برنامه ها جشنواره فرهنگی راه ابریشم است که از چند سال به این سو در بامیان برگزار می شود.در این جشنواره در کنار اجرای آهنگهای محلی که ترکیب جذابی از دوبیتی های عاشقانه هزارگی، غیچک و دمبوره است و نمادی از ارزشهای فرهنگی مردم بامیان به شمار می رود،برنامه های فرهنگی دیگری مانند، بازی های محلی، مسابقه بزکشی، ماچوکسواری، سنگ اندازی و ریسمان کشی نیز به نمایش گذاشته می شود. مقام های محلی گفته اند که اینک در کنار جشنواره راه ابریشم، جشنواره سارک نیز می تواند در رشد گردشگری در بامیان و ایجاد منبع درآمد دیگری برای باشندگان این ولایت از این طریق، موثر واقع شود. به گفته آنان؛برگزاری این جشنواره ها سبب می شود تا صلح، زندگی مسالمت آمیز و روحیه همپذیری نیز در جامعه افغانستان که در حال حاضر بیشتر از هرچیزی به وحدت و یکپارچگی نیاز دارند، تقویت شود.

مخالفت پاکستان

هرچند قرار بود جشنواره معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سارک در اوایل سال جاری میلادی برگزار شود، اولین دور این جشنواره اما پس از ماه ها تاخیر در پنجم ماه جون برگزار شد. با آنکه قرار بود این ولایت، یک سال عنوان پایتخت فرهنگی سازمان سارک را داشته باشد، تاخیر در برگزاری این جشنواره باعث شد تا این مدت به چند ماه کاهش یابد.

درکنار سایر عواملی که مقام های محلی یکی از آنها را شرایط نا مناسب بامیان می خواندند، گفته می شود که مخالفت پاکستان با معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک بوده است.

محمد امین ابتحاج حجتی استاد در دانشگاه بامیان با وجودیکه این موضوع را تایید یا رد نکرد به مجله اورال گفت که ازپاکستان هیچ چیزی بعید نیست، زیرا این کشور هیچگاه در روابطش با کشورهای دیگر بویژه افغانستان صادق نبوده است.

حجتی می گوید:" پاکستان به دلیل اینکه خود پیشینه تاریخی و فرهنگی مطلوبی ندارد، تنها کشوری است که زیربناها بویژه زیربناهای فرهنگی را در افغانستان از بین می برد و از همین رو در زمینه معرفی بامیان به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک، در رفتارش صادق نیست و تلاش می کند با استفاده از هر راه ممکن از هر لحاظی به افغانستان ضربه بزند".

او افزود، از آنجا که پاکستان در تاریخ به عنوان هند بریتانیایی شناخته می شود، تاکنون سیاست ها و بازی های استعمارگرایانه را دنبال می کند و برای دستیابی به منافع خود از هیچگونه مکر، فریب و جفا در قبال هرکشوری دریغ نمی کند.

این استاد دانشگاه، تخریب و از بین بردن زیربناهای اقتصادی، آثار تاریخی، جنگلات و گیاهان دارویی افغانستان در چند سال اخیر را که به گفته او پاکستان بگونه مستقیم در آن دخیل است، دلیلی برای اثبات ادعایش می داند. از دیگر موضوعاتی که دربرگزاری جشنواره سارک در بامیان جنجال آفرین شده، کمبود بودجه برای برگزاری مراحل هشتگانه این جشنواره است.

به باور او؛ هیچ شکی وجود ندارد که پاکستان مهره هایی را در درون منابع بشری حکومت افغانستان دارد که "آب را به آسیاب" این کشور می اندازند. او تاکید کرد که ظاهرا مخالفت پاکستان با افغانستان هیچگاهی پایان نمی یابد و این کشور همواره نيت نامناسب خود را نسبت به مردم افغانستان نشان داده است.

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)