محل تبلیغات شما

<--306px-->
بامیان نامزد عضویت در شبکه شهرهای خلاق جهان شد بامیان نامزد عضویت در شبکه شهرهای خلاق جهان شد

بامیان نامزد عضویت در شبکه شهرهای خلاق جهان شد

مقام های محلی در ولایت بامیان می گویند که این ولایت در بخش صنایع دستی، نامزد عضویت در شبکه شهرهای خلاق جهان شده است.

به گفته آنان؛ شاروالی بامیان، پیشنهاد نامزدی این ولایت برای عضویت در این شبکه در بخش صنایع دستی و هنرهای بومی را به موسسه علمی و فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) فرستاده است.

محمدطاهر زهیر والی بامیان با ابراز خرسندی از این موضوع گفت، امیدوار است بخت با بامیان یاری کند و این ولایت بتواند این بار به عنوان یکی از بهترین شهر خلاق جهان معرفی شود.

آقای زهیر می گوید، در صورتی که بامیان بتواند عضویت این شبکه را به دست آورد، تاثیرات مثبت فرهنگی در افغانستان را به دنبال خواهد داشت.

رشد گردشگری

بامیان از ولایت های باستانی در مرکز کشور است که آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده است.

از جمله این آثار باستانی، هشت اثر به عنوان میراث فرهنگی جهانی در معرض خطر، در موسسه یونسکو ثبت شده اند.

وجود همین آثار باعث شد که کشورهای عضو سازمان سارک، بامیان را در سال جاری میلادی، به عنوان نخستین مرکز فرهنگی این سازمان برگزینند.

در کنار این آثار باستانی، باشندگان بامیان تا هنوز صنایع دستی و هنرهای بومی منحصر به فرد خود را حفظ کرده اند.

اینک این صنایع دستی و هنرهای بومی، سبب شده اند که بامیان این بار نامزد عضویت در شبکه بهترین شهرهای خلاق جهان در بخش صنایع دستی شود.

احمدحسین احمدپور آمر اطلاعات اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان می گوید، چنانچه بامیان به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان برگزیده شود، گردشگری در این ولایت رشد بیشتری خواهد یافت.

آقای احمدپور گفت:"انتخاب شدن بامیان به عنوان یکی از بهترین شهرهای خلاق دنیا در بخش صنایع دستی باعث می شود که این ولایت بار دیگر بگونه دقیق و درست برای تمام مردم دنیا معرفی شود".

پیام صلح

شبکه شهرهای خلاق جهان در ماه اکتبر سال 2004 میلادی از سوی هیات اجرایی یونسکو(موسسه علمی و فرهنگی سازمان ملل) ایجاد گردید.

یونسکو از چندی به این سو، شهرهایی از بسیاری کشورهای دنیا را با درنظرداشت معیارهایی چون فرهنگ غنی، صنایع و هنرهای بومی، نامزد عضویت در شبکه بهترین شهرهای خلاق جهان می کند.

این برنامه برای ایجاد تنوع فرهنگی در شهرهای خلاق جهان طرح ریزی شده است.

قرار است شهرهای زیادی در این رقابت شرکت کنند.

انتظار می رود که بامیان بتواند در بخش صنایع دستی و هنرهای بومی، عضویت این شبکه را کسب کند.

مسئولان اتحادیه گردشگری بامیان نامزد شدن بامیان برای عضویت در شبکه بهترین شهرهای خلاق جهان را برای معرفی داشته های فرهنگی این ولایت مفید خوانده اند.

به گفته آنان؛ نامزد شدن بامیان برای کسب عضویت در این شبکه، از یک سو داشته های فرهنگی، طبیعی و صنایع دستی محلی بامیان را برای مردم جهان معرفی و از سوی دیگر پیام صلح را از طرف مردم افغانستان به جهانیان منتقل می کند.

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)