محل تبلیغات شما

<--306px-->
گرامیداشت ازپانزدهم شعبان از سوی شورای اقوام درویش علی هلمند بهسود گرامیداشت ازپانزدهم شعبان از سوی شورای اقوام درویش علی هلمند بهسود

گرامیداشت ازپانزدهم شعبان از سوی شورای اقوام درویش علی هلمند بهسود

چهارشنبه 13 جوزای 1394، مصادف بود با زادروز امام مهدی،دوازدهمین امام شیعیان جعفری مذهب. شورای اجتماعی اقوام درویش‌علی هلمند بهسود، با راه اندازی مسابقۀ کتاب‌خوانی و اهدای جوایز برای برندگان، از این روز تجلیل نمود. این برنامه در مدرسه دارالمعارف در شهرک صفای دشت برچی برگزار شده بود.

در محفلی که به همین مناسبت برگزار شده بود، جمعی زیادی از علما، دانش‌جویان، دانش‌آموزان و مردم محل گرد هم آمده بودند. سخنرانان محفل،ضمن مبارکبادی میلاد مهدی، به اهمیت مطالعه و آموزش و برابری اجتماعی تاکید نمودند. خانم کبرا مصطفوی، نماینده مردم در مجلس نمایندگان که در این برنامه سخن می‌گفت، به اهمیت اشتراک زنان در عرصۀ اجتماعی تاکید نمود. او گفت، وقتی زنان و مردان در کنار هم کار نمایند، جامعه می‌تواند زودتر به رفاه برسد. وی مبازرات حق خواهانه زنان صدر اسلام را الگو برای زنان جامعه دانست که اشتراک زنان در امور اجتماعی منافی با باورهای دینی نیست.



حاجی عنایت علی‌زاده، فعال اجتماعی و رییس بنیادخیریۀ آگاه، سخنراندیگر این محفل بود. وی راه اندازی شورای اجتماعی شورای اقوام درویش‌علی هلمند بهسود را یک گام مهم و مثبت براي تغيير سرنوشت بخشي از جامعه دانست.وی گفت، تلاش‌های جمعی برای تحقق آرمان‌های اجتماعی نسبت به تلاش‌های فردی، می‎تواند که زودتر به ثمر بنشیند. وي در بخشي ديگري از سخنانش گفت: امروز مردم و كشوري افغانستان بنابر نبود امنيت ، بيكاري، بي عدالتي، سوي استفاده، فساد اداري و بي كفايتي و خيلي نا بساماني هاي ديگر رنج ميبرند و هزينه مي پردازند. آقای علی‌زاده گفت، هرگاه اكثريت مردم با زيور علم و دانش آراسته مي بودند و با كتاب انس مي داشتند. به حق و حقوق شان اشراف لازم ميداشتند، نا هنجاري هاي موجود در اين كشور بدين حد نمی رسید. علي زاده تاكيد كرد كه وسيله نجات از مشكلات و رسیدن به یک جامعه مرفه و آسوده فقط از طریقمطالعه و آگاهی رخداد پذیر است؛ لذا جامعه باید با سواد شود.

آیت الله واعظ زاده بهسودی، آخرین سخنران این محفل بود. وی دوران 13 سالۀ نظام پساطالبانی را در کشور، یک دورانجهش فکری در جامعه خواند. وی گفت که در این مدت سطح آگاهی و سواد مردم بالا رفت. دانش‌جویان در شرایط دشوار به تحصیلات خویش با شور و اشتیاق ادامه دادند. بنا به گفتۀ او، دانشجویانی هستند که کرایه اتاق، پولجزوه‌های درسی خویش را نداشتند اما به تحصیل خویش ادامه دادند. وی گفت، در میان دانشجویان کسانی هستند که فقط با یک جوره لباستحصیلات خویش را به پایان رساندند؛ آن‌ها شب آن را می شستند و در روزآن را دوباره می‌پوشیدند. آقای واعظ زاده در ادامه سخنان خود از مسئولین حکومتی نیز انتقاد نمود. وی گفت، با وجود اشتیاق گسترده مردم در تحصیل و آموزش، اما شایسته سالاری در نظر گرفته نمی‌شود. به باور او کسانی که از دانشگاه‌ها فارغ می‌شوند، به دلیل فساد، نمی‎توانند که در بازار کار جذب شوند؛ این مسئله یک پیامد منفی اجتماعی را در پی دارد. در این صورت مردم از آموزش و تحصیل دلسرد می‌شوند و مجبور می‌شوند که فرزندان خودرا از آموزش بازدارند و دوباره به کارهای شاقه رو آرند.



در اخیر برنامه، برای آن عده کسانی که در مسابقه کتاب خوانی شرکت نموده بودند و نتیجۀ خوبی گرفته بودند، جایزه و تقدیرنامه اعطا شد. بر اساس گفتۀ محمدضیا محمدی، یکی از برگزار کنندگان مسابقه، در این مسابقه 120 نفر اشتراک نموده بودند. وی نتیجه این مسابقه را بسیار خوب می‌خواند. از این میان فقط به پنج اشتراک کننده که بیشترین نمره را از آن خود کرده بودند، جایزه اهدا شد. عبدالاحمد، روح الله، نوریه، محبوبه و اسدالله، به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم را از آن خود کرده بودند. برای نفر اول یک پایه کمپیوتر لپتاب جایزه داده شد. قالین، بایسکل و ماشین خیاطیجوایز دیگر بودند که برای برندگان اهدا شد. نوریه، دانش آموز صنف نهممکتب شهرک صفا، مقام چهارم را در این مسابقه از آن خود کرده بود. او برندۀ یک عراده بایسکل شناخته شده است. او از این که برندۀ بایسکل شده است بسیار خوشحال است؛ وی می‌گوید، من هم می توانم همانند برادرم بایسکل سواری کنم. براساس عرف جامعه، جامعه دختران نمی‌توانند که بایسکل سواری نمایند. اما در سال‌های اخیر دختران نیز به بایسکل سواری رو آورده اند که برای اولین بار در بامیان دختران این ولایت مسابقۀ بایسکل رانی را به راه انداختند.



در این مسابقه، برای شرکت کنندگان 50 پرسش چهار گزینه‌ای طرح شده بود.

بر اساس گفتۀ محمدضیا محمدی، مسئول کمیته جوانان شورای اجتماعی اقوام درویش‌علی هلمند بهسود، این شورا حدود هفت ماه پیش تشکیل شده است. اکنون در این شورا، 1650 خانه عضویت دارد. این شورا متشکل از سه قوم «دوست، توم و کردی» است. آقای محمدی می‌گوید، راه اندازیمسابقۀ کتابخوانی، اولین کار جمعی ای شورا است که به کمک مردم و نهادهای خیریه موفقانه به پایان رسید.

 

 

 

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)