محل تبلیغات شما

<--306px-->
خانه فرهنگ و هنر بامیان گشایش یافت خانه فرهنگ و هنر بامیان گشایش یافت

خانه فرهنگ و هنر بامیان گشایش یافت

شماری از فرهنگیان و هنرمندان متخصص در هنرهای تجسمی در ولایت مرکزی بامیان، اقدام به ایجاد خانه فرهنگ و هنر در این ولایت کردند.

هدف از ایجاد این خانه فرهنگ و هنر که شامل اتحادیه های مختلفی است، حفظ داشته های فرهنگی-هنری، رشد استعداد های هنری و تحقیق در زمینه پیشینه تاریخی کارهای هنری در بامیان خوانده شده است.

این خانه، در زمینه آموزش هنرهای تجسمی، سینما، تیاتر، موسیقی محلی و تحقیق در مورد آثار هنری گذشته و حال بامیان فعالیت خواهد کرد.

مسئولان این خانه می گویند، با آنکه برخی از آثار تاریخی بامیان از جمله نقاشی های رنگ روغنی در مغاره های بامیان، در زمره شاهکارهای هنری تاریخ بشر به شمار می روند، کار فرهنگی و هنر اما در چند دهه اخیر در این ولایت، رونق چندانی نداشته است.

اسدالله رهنورد مسئول خانه فرهنگ و هنر بامیان به مجله اورال گفت، گرچند در بیشتر از یک دهه گذشته، فعالیت های فرهنگی و هنری مختلفی از سوی فرهنگیان و نهادهای فرهنگی در این ولایت صورت گرفته است، اما این فعالیت ها هماهنگ نبوده است.

او می گوید که یکی از اهداف این خانه، منسجم ساختن این فعالیت ها است.

در چهارده سال گذشته، بیشتر از 30 نهاد فرهنگی و هنری در بامیان آغاز به فعالیت کرده اند.

نبود هماهنگی میان این نهادها همواره به عنوان بزرگترین مشکل این نهاد خوانده شده است.

فرهنگی و هنرمندان بامیان نیز از گشایش خانه فرهنگ و هنر بامیان استقبال کرده اند.

آنان می گویند که رونق و تلفیق کارهای فرهنگی- هنری اقوام ساکن در کشور، از نیازهای اولیه برای ایجاد وحدت میان ساکنان کشور به شمار می رود.

محمد امین ابتحاج حجتی فعال فرهنگی و استاد در دانشگاه بامیان به مجله اورال گفت، بامیان، زمانی مهد هنر و فرهنگ بود و از شگوفایی خاصی برخوردار بود، اما در چند دهه اخیر، جنگ های داخلی، فعالیت های فرهنگی را به طور کامل متوقف کرد.

او ابراز امیدواری کرد که پس از این فعالیت های فرهنگی رونق بیشتری بیابند.

بامیان از امن ترین ولایات در مرکز کشور است که آثار تاریخی و هنری فراوانی را در خود جای داده است.

از مجسمه های بزرگ بودا که شاهکار هنری جهانی به حساب می آیند، تا شهرهای تاریخی مختلف با سبک های معماری متفاوت، نخستین نقاشی ها با رنگ روغنی در سطح جهان در مغاره های این ولایت، آثار با ارزش هنری  اند بامیان را به موزیمی غیر منقول مشابه میسازند.

با این حال مسئولان اداره اطلاعت و فرهنگ بامیان گفته اند که ایجاد خانه فرهنگ و هنر در این ولایت، برای پیشبرد برنامه های فرهنگی جشن سارک نیز مفید واقع خواهد شد.

کبیر دادرس رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان به مجله اورال گفت که با آغاز فعالیت خانه فرهنگ و هنر این ولایت، ظرفیت بوجود آمده است که از آثار هنری هنرمندان این ولایت، برای مهمانان جشن سارک، تحفه های مناسب تهیه شود.

 

مطالب بیشتری در این بخش

کاتب؛ بیهقی قرن 10 (2331 بازدید)