محل تبلیغات شما

<--306px-->
فراغت 600 کار آموز از آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه فراغت 600 کار آموز از آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه

فراغت 600 کار آموز از آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه

آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه شعبه برچی، دومين دوره آموزشی خویش را موفقانه به پایان رساند. بنیاد آگاه و خانواده‌های کار آموزان، به روز جمعه 23 جوزا با برگزاری یک محفل باشکوه در تالار پذیرایی رسم زندگی در دشت برچی، فراغت کارآموزان این بنیاد را جشن گرفتند.

در محفلی که به همین مناسبت برگزار شده بود، شماری زیادی از تاجران،چهره‌های دانشگاهی، ورزشی و خانواده‌های کار آموزان حضور یافته بودند. محفل با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط زهرا لسانی و پخش سرود ملی کشور آغاز و با سخنرانی و سرود ادامه یافت.

حاجی عنایت علی‌زاده، فعال اجتماعی و مدافع حقوق بشر که مؤسس و رییس عمومی بنیاد خیریه آگاه می‌باشد، در ابتدای برنامه رشته سخن را به دست گرفت. وی در ابتدا حضور مهمانان را خیر مقدم گفته و از استادان مراکز آموزشی بنیاد آگاه در شعبه دشت برچی و کارته سخی قدردانی نمود.آقای علی زاده، هدف اصلی بنیاد آگاه را از راه اندازی مراکز آموزشی، ارتقای ظرفیت و مسلکی سازی افراد جامعه دانست. وی با اشارهبه موجودیت فساد، بی عدالتی و نا برابری در ادارات دولتی و بی توجهی دولت در قبال سرنوشت مردم گفت که «خود ما تلاش نماییم تا سرنوشت خود را تغییر دهیم». وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که مردم ساکن در دشت برچی و مردم هزاره‌جات در تمامی پروژه‌های ملی همانند انتخابات وهمکاری با دولت همیشه فعالانه سهم می‌گیرند که این نمایانگر بیداری شان می‌باشد اما مسئولین در قسمت تامین حق و حقوق شان، تامین عدالت، رفاهو خدمات اجتماعی کوتاهی کرده است. وی افزود در این قسمت تا اندازه‌ایخود مردم را نیز باید مقصر دانست، حق همیشه گرفتنی است و باید در قسمت گرفتن حق خود باید تلاشش کنند و مبارزات عدالت خواهانه را راه اندازی نمایند. آقای علی زاده از ناامنی راه‌های مواصلاتی و گروگان گرفته شدن مردم هزاره، به عنوان یک نگرانی جدی یاد نمود. او گفت تا هنوز از سرنوشت تعدادی از مسافران ربوده شده که در زمستان سال گذشته ربوده شده بودند اطلاعی در دست نیست که از ربوده شدن تعدادی از زن و کودکاز اهالی جاغور غزنی دوباره خبر می‌رسد. این خبر واقعا تکان دهنده است.

خانم خاطره شیرزاد، یک تن از معلمان بنیاد آگاه در کارته سخی،مقالۀ زیبایی را به خوانش گرفت. وی ضمن قدردانی از مسئولین بنیاد خیریهآگاه، آموزش و پرورش را یکی از ضرورت‌های اصلی جامعه دانست و گفت تمامی کودکان جامعه و آن‌هایی که رفاه زندگی ندارند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، حق شان است که تعلیم داده شوند. وی در ادامهگفت، من افتخار می‌کنم که برای کودکان فرودست با همکاری بنیاد آگاه در قسمت آموزش شان خدمت می‌کنم و این کار رسالت و مسئولیت من است.

محمد حسن رضایی و محمد امیری از استادان آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه نیز در ادامه برنامه سخن گفتند. آن‌ها ضمن قدردانی از حمایت بنیادآگاه،رفاه اجتماعی را در آموزش و دانایی دانستند. رضایی گفت، گذشتۀ ماهمه درد و مصیبت است، تمامی زیر بناها ویران شدند اما ما تلاش کنیم با دانش و دانایی این ها را از بین ببریم. آقای امیری در ادامه سخنان خود گفت، ما وارث سر زمینی هستیم که در تمامی لایه‌های آن عقده و حقارت نهفته است؛ اما برای تغییر باید تلاش کنیم و منتظر نمانیم که کسی دیگر بیاید و دست ما را بگیرد و ما را از این ورطه نجات دهد. خود ما باید حرکت کنیم.

در ادامه برنامه، گروه ترانه آگاه فضای مجلس را حال هوای دیگر بخشید.این دختران خُرد سال با زمزمۀ ترانۀ زیبای شان با کف زدن شرکت کننده‌گاناستقبال شد. شرکت کننده‌گان با کف زدن و تکرار ترانه، گروه ترانه آگاه را همراهمی‌ می‌کردند.

مهدی راسخ، یک تن از استادان لیسه عالی کوشان، یکی از کسان دیگر بود که در این محفل سخن گفت. وی ضمن ارائه پیام تبریکی لیسه عالی کوشانبه مناسبت فراغت کارآموزان آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه، با این بنیاد اعلام همکاری نمود. وی گفت تجربه‌های آموزشی خویش را در اختیار آموزشگاه بنیاد آگاه قرار میدهد تا به صورت مشترک و همکاری متقابل در امر آموزش بهتر استفاده شود.

پس از آقای راسخ، محمد حسین حکیمی، فعال اجتماعی و فرهنگی و مدیر آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه در دشت برچی به جایگاه آمدو گزارش مختصری را از فعالیت این دوره مرکز آموزشي آگاه ارائه نمود. وی گفت مركزي آموزشي را كه در اين دوره بنياد آگاه تاسيس نمود و امکانات و سهولتی که مهيا ساخت 600 کار آموز دختر و پسر را در رشته‌های برق کشی ساختمانی، نلدوانی ساختمانی و برنامه‌های کمپیوتر به صورت مسلکی تربیت گرديد. بر اساس گفتۀ آقای حکیمی این مرکز در مدت چهار ماه 350 دختر و پسر را در 9 صنف آموزشی کمپیوتر آموختانده اند. هم‌چنان 8 صنف برق کشی ساختمانی و 3 صنف نلدوانی ساختمانی در این مدت برگزار بود. گفته می‌شود که در این دوره چهار ماهه آموزشی جوانان توانستند که مهارت‌های یاد شده را به صورت مسکلی فراگیرند و اکنون تعداد زیاد آن‌ها توانسته اندوارد بازار کار شوند.

در قسمت اخیر برنامه، مدیریت آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه، آقای علی زاده را در جایگاه خواست و یک چپن را به عنوان تحفه بر شانه‌های وی قرار داد.سپس بنیاد خیریه آگاه برای آن‌هایی که بیشترین فعالیت و افتخار آفرینی را در جامعه داشتند شایستۀ قدردانی دانسته و برای شان لوح تقدیر تقدیم نمود. چهره‌های ورزشی همانند عباس علی زاده مشهور به بروسلی هزاره و ابراهیم پهلوان اولین مدال آور ورزشی افغانستان و هم‌چنان استادان این بنیاد، تقدیرنامه را نصیب شدند. در ادامه تصدیق نامه‌های کار آموزی برای تمامی کار آموزان داده شد و برنامه با صرف عصرانه به پایان رسید.

اقای علی زاده، رییس عمومی بنیاد آگاه می‌گوید که این بنیاد به هدف فقر زدایی، توانمند سازی و مسلکی سازی افراد جامعه راه اندازی شده است.فعالیت رسمی این بنیاد در سال 1388 شروع شده است که پیش از آن فقطخانواده‌های بی‌بضاعت را حمایت مالی مینمود. اما اکنون با راه اندازیآموزشگاه‌های تخنیکی، مسلکی و سواد آموزی ده‌ها خانواده را زیر چترحمایت خود قرار داده است.

این بنیاد کارگاه آموزش حرفۀ خیاطی را از دوسال به این سو در کارته سخیراه اندازی نموده است که تا هنوز تعداد زیادی از خانم‌ها توانسته اند اینهنر را به صورت رایگان بیاموزند و تا اندازه‌ای هزینۀ زندگی خود را از اینمجرا تامین نمایند. علاوه بر آن، برنامه آموزشی زبان انگلیسی و مسایل دینینیز برای کودکانی که هزینۀ آموزش شان را پرداخته نمی‌توانند نیز در این مرکز برگزار است. آموزشگاه تخنیکی بنیاد آگاه در سال 1392 در دشت برچی راه اندازی شد که در ابتدا فقط تخنیک برق تدریس می‌شد اما پس ازیک دور فراغت موفقانه و تقاضای اهالی، کلاس‌های آموزشی تخنیک نلدوانی ساختمانی و برنامه‌های کمپیوتر برای بار دوم راه اندازی شد. رییس بنیاد خیریه آگاه می‌گوید که در آینده‌های نزدیک لیسه مسلکی و تخنیکی را راه اندازی می‌کند.

مطالب بیشتری در این بخش