محل تبلیغات شما

<--306px-->
ادای احترام برای قانون‌گذار زن افغانستانی که کشته شده است؛ ادای احترام برای قانون‌گذار زن افغانستانی که کشته شده است؛

ادای احترام برای قانون‌گذار زن افغانستانی که کشته شده است؛

روز دوشنبه، ادای احترام به یک نماینده زن در پارلمان حکومت سابق افغانستان، که روز گذشته توسط مردان مسلح در خانه‌اش در کابل کشته شد، برگزار شد.

این قتل اولین باری بود که یک قانون‌گذار از دولت قبلی پس از تسلط طالبان در کابل کشته شد.

مرسل نبی زاده از معدود نمایندگان زن پارلمانی بود که پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در اگست ۲٠۲۱ در کابل ماند. پلیس می‌گوید یکی از محافظان وی نیز در حمله روز یکشنبه کشته شد.

کارن دکر، کاردار ایالات متحده در امور افغانستان، در توییتی نوشت:" مجرمین را پاسخ‌گو نگه دارید!؛ خشمگین و دل‌شکسته از قتل مرسل نبی زاده، من به خانواده‌ی او تسلیت می‌گویم و امیدوارم شاهد اجرای عدالت برای این اقدام بی‌معنا باشم."

استفانی ترمبلی، سخن‌گوی سازمان ملل متحد، گفت:"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل از قتل نبی‌زاده و یک محافظ او "شوکه" شده است و خواستار تحقیقات سریع، کامل و شفاف و محاکمه عاملان آن است."

به گفته‌ی خالد زدران، سخن‌گوی قوماندانی امنیه کابل در اداره طالبان، برادر نبی زاده نیز در این حمله زخمی شده است. وی افزود:" تحقیقات پلیس در جریان است."

هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا نیز در توئیتر خود با ابراز تسلیت گفت: "من غمگین و عصبانی هستم و می‌خواهم دنیا بداند! او در تاریکی کشته شد اما، طالبان سیستم آپارتاید جنسیتی خود را در روز کامل می‌سازند."

پیش از این، حمیدالله خالد، رئیس پلیس محلی گفته بود که یکی دیگر از محافظان امنیتی با پول و جواهرات از صحنه متواری شده است.

عبدالله عبدالله، یکی از مقامات ارشد دولت سابق افغانستان که از حمایت غرب برخوردار بود، گفت که از مرگ نبی زاده ناراحت است و امیدوار است که عاملان آن مجازات شوند. او مرسل نبی زاده را "نماینده و خدمت‌گزار مردم" توصیف کرد.

 نبی زاده در سال ۲٠۱۹ به عنوان نماینده کابل انتخاب شد و تا زمان تسلط طالبان در سمت خود باقی ماند. او اصالتاً اهل ولایت ننگرهار بود. او همچنین در یک گروه خصوصی غیردولتی به نام مؤسسه توسعه و تحقیقات منابع انسانی کار می‌کرد.

طالبان پس از تسلط خود در ابتدا اعلام کردند که قوانین سخت‌گیرانه‌ی را که در زمان حکومت قبلی خود در افغانستان، در اواخر دهه ۱۹۹٠ اعمال کردند، بر جامعه اعمال نمی‌کنند.

اما، آن‌ها به تدریج محدودیت‌های بیش‌تری را به خصوص برای زنان اعمال کرده‌اند. آن‌ها زنان و دختران را از تحصیلات بالاتر از صنف ششم منع کرده‌اند، زنان و دختران را از اکثر مشاغل منع کرده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند که هنگام بیرون رفتن صورت خود را بپوشانند.

مطالب بیشتری در این بخش