محل تبلیغات شما

<--306px-->
رونمایی طالبان از اولین ابرموتر افغانستان با نام مادا ۹ با موتور تویوتا کرولا ۲٠٠٠؛ رونمایی طالبان از اولین ابرموتر افغانستان با نام مادا ۹ با موتور تویوتا کرولا ۲٠٠٠؛

رونمایی طالبان از اولین ابرموتر افغانستان با نام مادا ۹ با موتور تویوتا کرولا ۲٠٠٠؛

رژیم اسلام‌گرای تندرو طالبان اولین موتر موسوم به "ابر موتر" را که توسط شرکت سازنده مستقر در کابل Entop و انستیتوت فنی حرفه‌ی افغانستان (ATVI) طراحی و ساخته شده است، ستایش کرد.

 این ابرموتر هفته‌ی گذشته رسما به بازار عرضه شد و مادا ۹ با ظاهری شیک است که توسط ۳٠ مهندس افغانستانی طراحی شده است.

طالبان از این کاروان ساخت داخل استقبال کردند و آن را به عنوان اولین نمونه از یک محصول دست ساز نام بردند که حاصل تلاش سخت تولیدکنندگان افغانستانی در طول مدت نزدیک به پنج سال است.

در حالی که شرکت افغانستانی ENTOP هیچ مشخصات یا اطلاعات عمل‌کردی را در مورد این موتر منتشر نکرد، تیم تولیدکنندگان افغانستانی آن را به عنوان رقیب تویوتا کرولا معرفی کردند.

موضوع "شرافت"؛
ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در بیانیه‌ی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که ساخت این موتر برای کل کشور و رژیم "محترم" است. او در حالی که از زحمات تیم تولیدکنندگان افغانستانی قدردانی کرد، تصاویر عرضه‌ی این موتر را روی ‌صفحه‌ی رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

در ویدئویی که سخن‌گوی طالبان منتشر کرده، ابر موتر مادا ۹ در جاده لغزنده و برفی پارک شده و با خروج دود از اگزوزش غوغا می‌کند. این موتر در محاصره تماشاگران هیجان‌زده و جنگ‌جویان طالبان قرار گرفته بود. سازندگان این موتر مادا ۹ را یک گام جلوتر از سایر موترهای نمونه توصیف کردند.

ویدئوهای اواسط ساخت مادا ۹ به طور گسترده در کانال یوتیوب و اینستاگرام Entop منتشر شد.

غلام حیدر شهامت رئیس ATVI به طلوع نیوز گفت که این موتور چهار سیلندر از تویوتا، مشابه موتوری که در زیر کاپوت کرولا یافت می‌شود، تبلیغ می‌شود. در برخی از تصاویر، سیستم تعلیق میله‌ی موتر مشهود است، موتور آن در عقب نصب شده است و بین شاسی، لوله‌ی که توسط مواد کامپوزیت سبک وزن شلوغ شده است، قرار گرفته است.

Entop هیچ ارقام خاصی از قدرت صفر تا ۶٠ مایل در ساعت یا هیچ آمار موتر دیگری که رقیب دیگر ابرموترها باشد منتشر نکرده است. با این حال، محمدرضا احمدی، مدیرعامل این شرکت موترسازی به طلوع گفت که تیمش مشتاق رونمایی از این ابرموتر است، امیدوار است که این موتر "ارزش دانش را به مردم منتقل کند" و همچنین وجهه کشور را در صحنه‌ی جهانی تقویت کند. 

مطالب بیشتری در این بخش