محل تبلیغات شما

<--306px-->

"فراتر از شجاع"؛ یک زن در میان ممنوعیت دانش‌گاه‌ها، روی دیوار نوشته:" آموزش، کار، آزادی."

در حالی که طالبان تسلط ظالمانه‌ی خود را بر زنان تقویت می‌کند، صدای زنان سرکش هم‌چنان در میان آشفتگی در افغانستان شنیده می‌شود

شبنم نسیمی، مشاور پیشین سیاست وزارت مهاجرین و اسکان مجدد افغانستان، اخیراً ویدئویی را به اشتراک گذاشته است که در آن یک زن ناشناس به همراه فرزندش نمایش داده می‌شود که در اقدامی سریع و تند، کلمات نیرومندی را بر روی دیوار می‌نویسند.

زن با حجاب روی دیوار نوشته است: " آموزش، کار، آزادی."

 نسیمی، با اشتراک‌گذاری این کلیپ نوشت:" یک زن شجاع در افغانستان با یک کودک در دست، روی دیواری می‌نویسد "آموزش، کار، آزادی" اکنون زنان از گرافیتی به عنوان نوعی اعتراض استفاده می‌کنند."

او هم‌چنان از زنان دیگر خواست تا صدای زنان افغانستان را که از ادامه‌ی تحصیل در دانش‌گاه منع شده‌اند، تقویت کنند.

او می‌گوید:" ما نباید زنان افغانستان را فراموش کنیم. آن‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری به ما نیاز دارند. صدای آن‌ها باشیم."

 او با نشر این کلیپ نوسته است که این ویدئو که در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، بیش از ۲,٠۶,٠٠٠ بازدید و صدها نظر به دست آورده است. یکی از کاربران در واکنش به آن نوشته است:" زنان شایسته‌ی تحصیل، آزادی و استقلال هستند." کاربر دیگری Beyond Brave را اضافه کرد.

کاربری دیگری در این راستا نوشته است: " زنان که برای خودشان می‌ایستند، بسیار الهام بخش است، من از همه‌ی شما مردم زیبا حمایت می‌کنم."

 در همین حال، زنان افغانستان با یکی از شدیدترین ممنوعیت‌های تحمیل شده توسط طالبان روبرو هستند:" محدودیت کامل برای ادامه‌ی تحصیلات دانش‌گاهی."

ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان افغانستانی؛
پیش‌تر در ۲۱ دسامبر، وزیر تحصیلات عالی طالبان ممنوعیت دانش‌گاه را اعلام کرد. چند روز بعد، NPR گزارش داد که مقامات زن را از کار به عنوان معلم در چندین مؤسسه آموزشی منع کرده‌اند. با این حال، یک سخن‌گوی طالبان به طور مبهم گفت که این ممنوعیت "دائمی" نیست، بلکه صرفاً هدف آن به تعویق انداختن تحصیل تا شرایط اجتماعی بهتر است.

به گزارش جنوب چین، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در اوایل این هفته در بیانیه‌ی گفته است: " مایلم روشن کنم که این ممنوعیت دائمی برای تحصیل زنان نیست، بلکه به تعویق افتاده است تا محیطی مساعد برای تحصیل آن‌ها ایجاد شود."

مطالب بیشتری در این بخش