محل تبلیغات شما

<--306px-->
طالبان به دختران از صنف ۱ تا ۶ اجازه می‌دهند تا درس بخوانند؛ طالبان به دختران از صنف ۱ تا ۶ اجازه می‌دهند تا درس بخوانند؛

طالبان به دختران از صنف ۱ تا ۶ اجازه می‌دهند تا درس بخوانند؛

اکنون وزارت معارف طالبان به دختراناز صنف اول تا صنف ششم، اجازه می‌دهد تا در مکاتب درس بخوانند.

وزارت معارف طالبان با صدور نامه‌ی از مقامات خواست تا مکاتب و مراکز آموزشی را برای دختران زیر صنف ششم دایر کنند.

این اقدام هفته‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که اداره گروه طالبان در افغانستان، آموزش زنان را سرکوب کرد و وزارت تحصیلات عالی دستور ممنوعیت نامحدود تحصیلات دانش‌گاهی برای زنان در افغانستان را صادر کرد که با محکومیت جامعه جهانی، از جمله کشورهای دارای اکثریت مسلمان، مواجه شد.

برخلاف این‌که طالبان در ابتدا وعده‌ی حکومت معتدل‌تری برای احترام به حقوق زنان و اقلیت ها داده بودند؛ اکنون به طور گسترده تفسیر سخت‌گیرانه خود از قوانین اسلامی را از زمان به دست گرفتن کنترل کشور در اگست ۲٠۲۱ به اجرا درآورده‌اند.

آن‌ها دختران را از تحصیل در مکاتب منع کردند، زنان را از اکثر مشاغل ممنوع کردند و به آن‌ها دستور دادند که در اماکن عمومی، لباس‌های سر تا پا بپوشند. زنان از رفتن به پارک‌ها و سالن‌های ورزشی نیز منع شدند و بدون محرم مرد، اجازه‌ی سفر را ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر این اقدام را "یک تصمیم شرم‌آور" خواند که عدم احترام طالبان به "حقوق اساسی افغانستانی ها" را آشکار می‌کند.

دولت‌های خارجی، از جمله ایالات متحده، گفته‌اند که قبل از به رسمیت شناختن رسمی دولت تحت کنترل طالبان، که تحت تحریم‌های سنگین نیز قرار دارد، به تغییر در سیاست‌های آموزش زنان نیاز است.

وزرای خارجه گروه G7 " کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا " از طالبان خواسته بودند که این ممنوعیت را لغو کنند و هشدار داده بودند که "آزار جنسی ممکن است یک جنایت علیه بشریت" محسوب شود.

 وزرا هشدار داده بودند که «سیاست‌های طالبان که برای حذف زنان از زندگی عمومی طراحی شده‌اند، پیامدهایی بر نحوه تعامل کشورهای ما با طالبان خواهد داشت».

ترکیه، قطر و پاکستان و دیگر کشورهای مسلمان، ناامیدی خود را از ممنوعیت دانش‌گاه ابراز کرده و از مقامات خواستند که تصمیم خود را پس بگیرند یا تجدید نظر کنند. قطر از «دولت مؤقت افغانستان» خواسته بود تا این ممنوعیت را مطابق با آموزه‌های اسلام در مورد آموزش زنان بازنگری کند.

با این حال، ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، از ممنوعیت تحصیل زنان دفاع کرده و گفته بود که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت در دانش‌گاه‌ها است و به اعتقاد او برخی از دروس تدریس شده، خلاف اصول اسلام می‌باشد. 

ندیم گفت که خارجی‌ها باید از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارند. 

مطالب بیشتری در این بخش