محل تبلیغات شما

<--306px-->
 نگاه طالبان به وضع مالیات بر شهروندان مثل غنایم جنگی است؛  نگاه طالبان به وضع مالیات بر شهروندان مثل غنایم جنگی است؛

نگاه طالبان به وضع مالیات بر شهروندان مثل غنایم جنگی است؛

در حالی که کشور با مشکلات شدید اقتصادی و سیاسی روبروست و شهروندان کشور برای دو وعده غذایی تلاش می‌کنند؛ گروه طالبان در پی وضع افزایش مالیات است و تلاش دارند تا هر چه بیش‌تر از مردم کشور مالیات اخذ کنند.

به طور کل چیزی مهم در جهان مسأله‌ی اخذ مالیات از شهروندان کشور است که یک حکومت با کمک مالیات به حیات و بقای خویش ادامه می‌دهند.

شهروندان مسئول بدون در نظر داشت که چه شغل دارند برای حکومت‌شان مالیه می‌پردازند و یک حکومت پاسخ‌گو و مسئول، مکلف  به ارائه خدمات به شهروندانش در مقابل مالیات آنان است.

مالیات را که شهروندان به حکومت می‌دهند، مشروط به  مشروعیت حکومت، ارائه خدمات، نمایندگان مردم و نهاد مستقل از قوه اجرائیه است و افراد که تثبیت مالیه برای کسبه‌کاران و تجاران می‌کنند باید متخصص اقتصاد باشند.

اما، گروه طالبان فاقد تمام این‌ها هستند، نه مشروعیت داخلی دارند، نه نماینده‌ی مردم‌اند، نه هم متخصص هستند. آنچه مشخص است طالبان با زور تفنگ از شهروندان مالیه می‌گیرند و تثبیت می‌کنند که هم حکم از خودشان است و هم امضا از خودشان است.

شماری از دکان‌داران شهر کابل از تثبیت بلند مالیه توسط گروه طالبان شکایت دارند و می‌گویند طالبان بدون در نظرداشت کار و بار و ضعیت بازار و فروشات با زور تفنگ مالیه چند برابر وضع می‌کنند.

یکی از دکان‌داران مندوی کابل به مجله اورال می‌گوید در دوره جمهوریت مالیه را که به وزارت مالیه پرداخت می‌کردم بیست هزار افغانی بود و یک سال پیش از سقوط جمهوریت تثبیت گردید اما، گروه طالبان آمدند تمام مالیه‌های وضع شده در دوران جمهوریت را مردود و مالیه ای ۶٠ هزاری وضع کرده است.

این دکان‌دار می‌گوید:" کارمندان مالیه با تفنگ‌داران گروه طالبان می‌آیند و هیچ‌گونه منطق را نمی‌شناسند، فقط طرف مال دکان دیده و می‌گوید تو باید این مقدار به دولت مالیه بدهی."

این دکان‌دار می‌گوید:" طالبان گفتند که شما در دوران جمهوریت به کارمندان وزارت مالیه پول پرداختید و مال شما کم تثبیت گردیده است و بنابرین مجبور هستید که مالیه زیاد دهید."

یکی دیگر از شهروندان کشور می‌گوید: " طالبان مالیه ۸ هزار دکانش را که سابق پرداخت می‌کرد؛ اکنون چهل هزار افغانی در سال تثبیت کرده است. "

 او می گوید:" با وجود نبود کار و قیمتی زیاد،  طالبان باید مالیه را کم می‌کردند ولی، آنان بدون توجه به آن مالیه را حتا چهار برابر افزایش داده است."

طالبان پس از گرفتن قدرت همان‌طوری که دیگر منصب‌های دولتی را مثل غنایم جنگی توزیع کردند؛ بست‌های به شدت تخصصی را نیز به جنگ‌جویان‌شان تقسیم کردند که یکی از آن بست‌ها وزارت مالیه است.

کسانی که در تعیین و تثبیت مالیه کار می‌کنند؛ باید فارغ رشته‌ی اقتصاد باشند و بفهمند که بازار و فروشات چگونه است و مالیات که وضع شود باید بر مفاد باشد یا سرمایه اما، گروه طالبان فقط از ظاهر دکان‌های مردم مالیه می‌گیرند و توجه ندارند که فروشات دکان‌داران چگونه است و چگونه باید مالیه را تثبیت کنند.

اکثر کسانی که برای تثبیت مالیه بر دکان‌داران شهر کار می‌کنند یا جنگ‌جویان طالبان است، یا هم از همان قوم و خویش تبارشان که به لطف تحویل دهی کشور به گروه طالبان، اکنون صاحب یک منصب خوب دولتی گردیده است و این‌که با این نوع کارهای‌شان چقدر مردم را بی‌چاره می‌کنند توجه ندارند.

مطالب بیشتری در این بخش