محل تبلیغات شما

<--306px-->
 طالبان:  طالبان:

 طالبان:" ممنوعیت دانش‌گاه‌ها برای زنان افغانستانی، دایمی نیست"؛

پس از محکومیت‌های جهانی، طالبان اعلام کرده‌اند که ممنوعیت دانش‌گاه‌ها برای زنان موقتی است.

سخن‌گوی طالبان، سکوت در مورد ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان را شکست و گفت که این ممنوعیت دایمی نیست و صرفاً به تعویق می‌افتد.

 به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سهیل شاهین، سخن‌گوی طالبان گفت:" مایلم روشن کنم که این ممنوعیت برای تحصیل زنان دایمی نیست، بلکه به تعویق افتاده است تا محیطی مساعد برای تحصیل آن‌ها ایجاد شود."

شاهین گفت:" مقامات به شدت در تلاش هستند تا در اسرع وقت به آن دست یابند، و افزود که رهبران، به خودی خود مخالف آموزش زنان نیستند بلکه؛ آن‌ها فقط از زنان افغانستانی می‌خواهند که در محیطی مطابق با ارزش‌ها و قوانین ما آموزش ببینند."

برخلاف بیانیه نسبتا طولانی، سخن‌گوی طالبان زمان‌بندی دقیقی برای زمان لغو ممنوعیت ارائه نکرد. این بیانیه چند هفته پس از آن صادر می‌شود که وزیر آموزش عالی طالبان در ۲۱ دسامبر ممنوعیت تحصیل زنان در دانش‌گاه‌های افغانستان را اعلام کرد.

این ممنوعیت همراه با محدودیت دیگری برای دختران جوان است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲٠۲۱ از مدارس متوسطه و لیسه محروم شده‌اند. درست یک روز پس از اعلام ممنوعیت دانش‌گاه، NPR در گزارشی گفت که مقامات طالبان نیز این ممنوعیت را اعلام کرده‌اند.

ایالات متحده، ممنوعیت تحصیل زنان در دانش‌گاه توسط طالبان را محکوم کرد؛
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اوایل ماه دسامبر گفت:" این ممنوعیت در سراسر جهان شدیدا محکوم شده و ایالات متحده نسبت به "عواقب" این "تصمیم غیرقابل دفاع" هشدار می‌دهد. ایالات متحده تصمیم غیرقابل دفاع طالبان برای ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها، بسته نگه داشتن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران، و ادامه‌ی اعمال محدودیت‌های دیگر بر توانایی زنان و دختران در افغانستان برای استفاده از حقوق بشر و آزادی های اساسی خود را به شدت محکوم می‌کند."

او افزود که تحصیل یک حق انسانی هر فرد است و برای رشد و ثبات اقتصادی افغانستان ضروری است. طالبان نمی‌توانند انتظار داشته باشند که عضو قانونی جامعه جهانی باشند تا زمانی که حقوق همه در افغانستان را رعایت نکنند. این تصمیم عواقبی برای طالبان خواهد داشت.

مطالب بیشتری در این بخش