محل تبلیغات شما

<--306px-->

"ISKP" یک تهدید بزرگ برای حکومت طالبان در افغانستان است؛

گروه اسلامی خراسان (داعش) درگیر جنگ قدرت با طالبان در افغانستان است. این گروه، با افزایش شتاب، قدرت طالبان را در دولت شکست خورده‌ی افغانستان، با چالش بزرگی مواجه می‌کند.

شبکه افغان دیاسپورا گزارش داد:" در همین حال، طالبان از قضا به دنبال حمایت بین المللی برای مهار تروریسم و بهبود سابقه‌ی خود در زمینه حقوق بشر است."

بر اساس گزارش‌ها، ISKP قصد دارد تلاش‌های طالبان برای برقراری روابط دیپلماتیک با سازمان‌های بین المللی، مانند سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی مختلف در منطقه را تهدید کند. علاوه بر این، آشکارا تعامل دیپلماتیک فزاینده‌ی دولت طالبان با ایالات متحده و چین را به چالش می‌کشد.

ISKP چین را در خاک افغانستان هدف قرار می‌دهد؛
با توجه به شعله‌ور شدن اخیر فعالیت‌های تروریستی که توسط ISKP در خاک افغانستان انجام می‌شود؛ اداره گروه طالبان نه تنها ممکن است برای حفظ برتری خود تلاش کند، بلکه در حال بهبود سابقه حقوق بشری خود است زیرا؛ تاکنون نتوانسته است ولگردی اخیر را مهار کند.

 حملات تروریستی تحت رهبری ISKP؛ 
برخی از ناظران خاطرنشان کردند که هتل لونگان، مکانی که اغلب اتباع چینی و سایر بازدیدکنندگان خارجی از آن بازدید می‌کنند، اخیراً هدف حمله‌ی گروه داعش قرار گرفت که آغاز مرحله بعدی ناآرامی‌های تروریستی در افغانستان است.

علاوه بر این، ISKP در یک حمله جداگانه، کاردار پاکستان را نیز هدف ترور قرار داد. این اقدام ISKP در محل اقامت عبید الرحمن نظامی، کاردار پاکستان، در داخل سفارت این کشور انجام شد.

 شبکه افغان دیاسپورا به نقل از تحلیل‌گران گفت که این حملات نه تنها تهدیدی برای امنیت ملی افغانستان و امنیت شهروندان آن است، بلکه برای تلاش‌های طالبان برای تقویت تعاملات استراتژیک بین‌المللی نیز تأثیرات منفی دارد.

کشمکش بی‌امان قدرت بین طالبان و دولت اسلامی خراسان نه تنها ظرفیت رژیم طالبان برای محافظت از شرکای جهانی آن‌ها را تضعیف کرده است، بلکه محدودیت‌ها برای حفظ برتری‌شان در کشور را نیز تضعیف کرده است. این تحول به وضوح نشان داده است که طالبان قادر به تأمین امنیت، بدون خطا برای نهادهای دیپلماتیک در منطقه نیست.

در همین حال، ISKP حملات خود را در خاک افغانستان در چند سال اخیر تسریع کرده است و اکنون به دنبال برجسته شدن در مسائل سیاسی کابل است. برای دستیابی به اهداف خود، ISKP فعالانه از حملات تروریستی به عنوان ابزاری مفید برای تقویت حضور و کنترل خود در افغانستان استفاده می‌کند. یکی از اهداف اساسی حملات ISKP که چین را هدف قرار می‌دهد؛ محدود کردن اقدامات دیپلماتیک "پکن" به دولت طالبان از زمان توقف قدرت در اگست ۲٠۲۱ است.

 اختلاف اصلی بین ISKP و طالبان، ناشی از اتهام ISKP است که طالبان ایدئولوژی جهادی را از طریق صلح با طالبان رها کرده‌اند.

علاوه بر این، ISKP از استراتژی حساب شده بسیج حمایت توده‌ی برای آرمان خود، از طریق یک شبکه تبلیغاتی برای به دست آوردن حداکثر تبلیغات و تأثیر استفاده می‌کند.

 در این گزارش آمده است که این گروه تروریستی تلاش می‌کند روسیه، چین و دیگر نفوذگران مسلط در این کشور جنگ‌زده را وادار کند تا استراتژی و تعاملات دیپلماتیک خود را در افغانستان بررسی کنند. علاوه بر این، قدرت‌های بین المللی که با طالبان همدردی می‌کنند نیز در تیررس ISKP هستند. 

مطالب بیشتری در این بخش