محل تبلیغات شما

<--306px-->
ادعای طالبان: ادعای طالبان:

ادعای طالبان:" رسانه‌های افغانستان در خارج از کشور، تحت پی‌گرد قانونی قرار می‌گیرند"؛

یک مقام طالبان مدعی است که رسانه‌های افغانستانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند؛ تحت پی‌گرد قانونی قرار خواهند گرفت.

طالبان با مقصر دانستن رسانه‌های افغانستانی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، قرار است سازمان‌های خبری را به دلیل انتشار "تبلیغات" متهم کنند. به گزارش خامه پرس، عبدالحق حمد، مدير ارزيابي رسانه‌ها در وزارت اطلاعات طالبان اعلام كرد كه دادگاه طالبان قصد دارد در آينده‌ی نزديك، اين رسانه‌ها را تحت تعقيب قرار دهد.

 این مقام طالبان از رسانه‌ها به دلیل "تبلیغات ضد رژیم" انتقاد کرد. از زمانی که طالبان در اگست ۲٠۲۱ افغانستان را تصرف کردند، این کشور شاهد نقض فاحش حقوق بشر بوده است. بار سنگین رژیم اقتدارگرای طالبان نیز با چندین خبرنگار مواجه شد که تلاش می کردند وضعیت کنونی کشور را گزارش کنند.

بر اساس اخبار منتشر شده از مطبوعات خامه پرس، " عبدالحق حمد" با بیان این‌که در خصوص این رسانه‌ها تصمیم‌گیری شده است، انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک، رای دادگاه اعلام شود. رسانه‌های اجرایی از خارج عمل کنند و تبلیغات علیه رژیم را ترویج کنند.

 اظهارات تند این مقام طالبان در سایه‌ی قاطعیت روزافزون رژیم طالبان بر رسانه‌ها بیان می‌شود. به گزارش ANI، کانال‌های خبری فعال در افغانستان، رژیم اقتدارگرا اعلام کرده است که در حال برنامه ریزی برای تدوین "جهت" برای رسانه‌ها است.

سازمان‌های بین المللی رژیم طالبان را صدا می‌زنند؛
خبرنگاران در افغانستان که تلاش می‌کردند خشم اداره گروه طالبان را گزارش کنند، با جنایات شدیدی نیز مواجه شده‌اند. در ماه نوامبر، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام کرد که جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان در حال افزایش است. در گزارش یوناما آمده است که از اگست ۲٠۲۱ بیش از ۲٠٠ خبرنگار با نقض حقوق بشر مواجه شده‌اند.

در ۲ نوامبر، این سازمان در توییتر نوشت:" نقض حقوق بشر بیش از ۲٠٠ خبرنگار در افغانستان، توسط یوناما از ماه اگست ۲٠۲۱ ثبت شده است. تعداد بی‌سابقه‌ی بازداشت خودسرانه، بدرفتاری، تهدید و ارعاب از سوی طالبان عملی شده است. رسانه‌ها در افغانستان در خطر هستند.

 آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نگرانی‌های مشابه‌ی را ابراز کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر کشته شدن ۷٠ روزنامه نگار در سال ۲٠۲۲ در سراسر جهان، خواستار پایان دادن به "فرهنگ مشترک مصئونیت از مجازات" شد. از این رو، اظهارات اخیر دولت طالبان، این پتانسیل را دارد که بسیاری را در مورد آینده نگران کند.

مطالب بیشتری در این بخش