محل تبلیغات شما

<--306px-->
دیدار مقام سازمان ملل متحد با معاون نخست وزیر طالبان، در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دول دیدار مقام سازمان ملل متحد با معاون نخست وزیر طالبان، در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دول

دیدار مقام سازمان ملل متحد با معاون نخست وزیر طالبان، در مورد ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دول

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در افغانستان روز یکشنبه ۱ جنوری، با معاون نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد. 

هدف از این دیدار،  بحث و گفتگو در باره‌ی ممنوعیت کار زنان در مؤسسات غیردولتی است که مقامات طالبان، در مجموعه‌ی اقداماتی خود، آن را از زنان گرفته است.

تصمیم دولت طالبان مبنی بر ممنوعیت زنان از کار در نهادها و مؤسسات غیردولتی باعث شده است که آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی، فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کنند.

ممنوعیت زنان از کار، نگرانی‌های زیادی بوجود آورده است. نگرانی از عدم دسترسی به غذا، آموزش، مراقبت‌های صحی و دیگر خدمات، از عمده‌ترین موضوعات است که ذهن شهروندان را درگیر کرده است.

آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که این ممنوعیت عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت و "صدها و هزاران" افغانستانی به دلیل این تصمیم طالبان جان خود را از دست خواهند داد.

پوتزل مارکوس، معاون نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان با مولوی عبدالسلام حنفی، در کابل دیدار کرد تا درباره‌ی این ممنوعیت و سایر اقدامات از جمله ممنوعیت ورود زنان به دانش‌گاه‌ها گفتگو کند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد گفت:" ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی، محروم کردن دختران و زنان از تحصیل و آموزش، به میلیون‌ها نفر در افغانستان آسیب می‌رساند و از رساندن کمک‌های حیاتی به مردان، زنان و کودکان افغانستانی جلوگیری می‌کند."

پوتزل، آخرین مقام سازمان ملل است که در آغاز نگرانی‌های بین المللی در مورد محدود کردن آزادی زنان در افغانستان، با رهبری طالبان دیدار می‌کند.

رامیز الکبروف، سرپرست دفتر نمایندگی سازمان ملل روز دوشنبه هفته‌ی گذشته، با قاری دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان دیدار کرده بود.

حنیف، ممنوعیت سازمان‌های غیر دولتی را در ۲۴ دسامبر صادر کرد، ظاهراً به این دلیل که زنان به درستی روسری یا حجاب اسلامی بر سر نداشتند. وی گفت:" هر سازمانی که از این دستور پیروی نمی‌کند مجوز آن لغو می‌شود."

آژانس‌های کمک‌رسانی، خدمات و حمایت‌های ضروری را در مواجه با بدترین بحران انسانی در افغانستان ارائه کرده اند.

تسلط طالبان در سال ۲٠۲۱، در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از ۲٠ سال جنگ در هفته‌های پایانی خروج از این کشور بودند؛ اقتصاد افغانستان را به رکود کشاند، کشور را متحول کرد و میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی کشاند. پس از خروج نیروهای ایالات متحده،  ناتو و تسلط کامل طالبان در افغانستان، کمک‌های خارجی تقریباً یک شبه متوقف شد.

تحریم‌ها علیه حاکمان طالبان، از جمله توقف نقل و انتقالات بانکی و مسدود کردن میلیاردها دارایی خارجی افغانستان، دسترسی به نهادهای جهانی را محدود کرده است.

قرار است مارتین گریفیث، مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد، برای گفتگو درباره‌ی ممنوعیت زنان از کار در سازمان‌های غیر دولتی، به افغانستان سفر کند.

دیدار پوتزل با حنفی در حالی صورت گرفت که یک نظرسنجی سازمان ملل نشان داد که یک سوم سازمان‌های غیردولتی، تحت رهبری زنان در افغانستان به دلیل ممنوعیت، مجبور به توقف ۷٠ درصد از فعالیت‌های خود شده‌اند و حدود یک سوم تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

دپارتمان زنان سازمان ملل گفت که ۸۶ درصد از ۱۵۱ سازمان، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.  از این مجموعه تعداد زیادی آن‌ها یا متوقف شده‌اند و یا به طور جزئی فعالیت می‌کنند.

این سازمان هم‌چنان گفت که کمبود زنان در توزیع کمک‌ها، تأثیر زیادی بر وضعیت جمعی افغانستان گذاشته است.

مطالب بیشتری در این بخش