محل تبلیغات شما

<--306px-->
خطر سقوط دانش‌گاه‌های خصوصی افغانستان، پس از ممنوعیت حضور زنان؛ خطر سقوط دانش‌گاه‌های خصوصی افغانستان، پس از ممنوعیت حضور زنان؛

خطر سقوط دانش‌گاه‌های خصوصی افغانستان، پس از ممنوعیت حضور زنان؛

سخن‌گوی دانش‌گاه‌های خصوصی افغانستان، روز پنجشنبه گفت که یک چهارم دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به دلیل ممنوعیت تحصیل دانش‌جویان دختر توسط دولت طالبان با خطر سقوط مواجه هستند.

حاکمان افغانستان هفته گذشته، زنان را از حضور در دانش‌گاه‌ها منع کردند و بلافاصله از زمان به دست گرفتن قدرت در کشور در ماه اگست ۲٠۲۱، ضربه دیگری به حقوق و آزادی‌های زنان و دختران وارد کردند. این اقدام همچنین موجب محکومیت بین‌المللی و خشم در داخل شد.

ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، از این ممنوعیت دفاع کرده و گفته است که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیت در دانش‌گاه‌ها ضروری است و به گفته‌ی او، برخی از دروس ارزش‌های اسلامی و افغانستانی را نقض می‌کنند.

برخلاف این‌که در ابتدا وعده حاکمیت معتدل‌تری برای احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها داده بود، طالبان تفسیر خود از قوانین اسلامی یا شریعت را از زمان تسلط بر کشور به طور گسترده اجرا کردند.

آنها دختران را از تحصیل در مکاتب منع کرده‌اند، زنان را از بیش‌تر رشته‌های شغلی منع کرده‌اند و به آنها دستور داده‌اند که لباس‌های سر تا پا در اماکن عمومی بپوشند.

حضور زنان در پارک‌ها و سالن‌های ورزشی نیز ممنوع است.

 جامعه افغانستان، در حالی که عمدتاً سنتی بود، طی دو دهه‌ی گذشته، تحت حمایت ایالات متحده، آموزش دختران و زنان را به طور فزاینده‌ی پذیرفته بود.

محمد کریم نصیری، سخن‌گوی اتحادیه دانش‌گاه‌های خصوصی، گفت که ۳۵ مؤسسه به دلیل این ممنوعیت در خطر بسته شدن هستند. وی افزود که دانش‌آموزان پسر نیز در راستای همبستگی با همتایان زن خود  صنف‌ها و امتحانات را تحریم کرده‌اند.

افغانستان دارای ۱۴٠ پوهنتون خصوصی در ۲۴ ولایت است که در مجموع حدود ۲٠٠٠٠٠ دانش‌جو دارند. از این تعداد، حدود ۶٠٠٠٠ تا ۷٠٠٠٠ زن هستند. دانش‌گاه‌ها حدود ۲۵٠٠٠ کارمند دارند.

نصیری با بیان این‌که تعطیلی دانش‌گاه‌ها (به روی زنان) هم ضربه معنوی و هم مادی است، گفت:" ما با جسارت به مسئولان گفتیم که با این تصمیم ملت به عقب می‌رود و همه نگران هستند."

او افزود: "وضعیت خوب نیست، همه نگران این تصمیم هستند، چه معلمان، دانش آموزان یا کارکنان اداری."

نصیری گفت که به دلیل تمام زیان‌های مالی، صاحبان دانش‌گاه‌های خصوصی به مولوی عبدالکبیر یک مقام ارشد طالبان و اتحادیه گفته‌اند که در صورت عدم تغییر تصمیم، چاره‌ی جز بستن مکاتب و انتقال سرمایه‌های خود به خارج از کشور نخواهند داشت.

او یک چارچوب زمانی برای تعطیلی‌ها مشخص نکرد. اکثر دانشگاه‌ها در حال حاضر در تعطیلات زمستانی هستند.

وزارت آموزش عالی فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود.

ممنوعیت دانش‌گاه، چند روز بعد با حکم حکومتی به زنان افغانستانی دستور داد که از کار در گروه‌های غیردولتی بین‌المللی و داخلی دست بکشند، ظاهراً به این دلیل که زنان به درستی حجاب اسلامی بر سر نداشتند. این ممنوعیت دیگری بود که واکنش شدیدی را در پی داشت. 

مطالب بیشتری در این بخش