محل تبلیغات شما

<--306px-->
شورای امنیت سازمان ملل، ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان افغانستانی را محکوم کرد؛ شورای امنیت سازمان ملل، ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان افغانستانی را محکوم کرد؛

شورای امنیت سازمان ملل، ممنوعیت دانش‌گاه برای زنان افغانستانی را محکوم کرد؛

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه‌ها یا کار برای گروه‌های کمک‌های بشردوستانه در افغانستان توسط طالبان را محکوم کرد.

این شورا، خواستار مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و دختران در جامعه شد.

در بیانیه‌ی که با اجماع موافقت شد، شورای ۱۵ نفره اعلام کرد که ممنوعیت حضور زنان و دختران در مکاتب و دانش‌گاه‌ها در افغانستان، بیان‌گر کاهش فزاینده‌ی احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی است.

ممنوعیت حضور زنان در دانش‌گاه در حالی اعلام شد که هفته گذشته شورای امنیت در نیویورک در مورد افغانستان تشکیل شد.

دختران از ماه مارچ از تحصیل در مکاتب منع شده‌اند.

این شورا گفت که ممنوعیت کارمندان زن از فعالیت در نهادهای بشردوستانه، که روز شنبه اعلام شد، "تاثیرات مهم و فوری بر عملیات بشردوستانه در کشور، از جمله عملیات سازمان ملل، خواهد داشت."
شورای امنیت که حمایت کامل خود را از مأموریت سیاسی سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد، گفت:" این محدودیت‌ها با تعهدات طالبان در قبال مردم افغانستان و انتظارات جامعه بین‌المللی در تضاد است."
چهار گروه بزرگ جهانی کمک‌رسانی که تلاش‌های بشردوستانه آنها به میلیون‌ها افغانستانی رسیده است، گفتند که عملیات‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورند زیرا قادر به اجرای برنامه‌های خود بدون کارمندان زن نیستند.

مارتین گریفیتس، رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد، هفته گذشته به شورای امنیت گفت که ۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و دو سوم مردم برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند.

وی همچنین گفت:" ۲٠ میلیون نفر با گرسنگی حاد و ۱.۱ میلیون دختر نوجوان از تحصیل محروم شده‌اند.

طالبان اسلام‌گرا در ماه اگست سال گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند.

این حزب در دو دهه پیش که آخرین بار در قدرت بود، تحصیل دختران را تا حد زیادی ممنوع کرده بود، اما گفته بود که سیاست‌هایش تغییر کرده است.

دولت تحت رهبری طالبان در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است.

مطالب بیشتری در این بخش