محل تبلیغات شما

<--306px-->
حامد کرزی: حامد کرزی:

حامد کرزی:" آمریکا علیه افغانستانی‌ها جنگ کرد نه تروریسم."؛

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، روز سه‌شنبه با بیان این‌که مسئولیت فساد در این کشور را برعهده گرفت، گفت که ایالات متحده در آن دست دارد.

 کرزی، که بیش از یک دهه به عنوان رئیس جمهور افغانستان خدمت کرد، با خبرنگار واشنگتن پست در مورد زندگی در کابل در میان رژیم طالبان صحبت کرد و گفت که او مسئولیت کامل این موضوع را به عهده گرفته است.

او در صحبت‌های خود افزود:" ایالات متحده امریکا به فساد و رشوه در ارائه خدمات، فساد در قراردادهای بزرگ به صدها میلیون دالر، دست داشت."

به گزارش واشنگتن پست، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در کابل زندگی می‌کند و طالبان از نزدیک، فعالیت‌های او را زیرنظر دارند و به او اجازه خروج از افغانستان را نمی‌دهند.

 کرزی اولین رئیس‌جمهور افغانستان، پس از سرنگونی دولت طالبان توسط ایالات متحده در سال ۲٠٠۱ در پی عملیات نظامی آنها در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر، است. حمله‌ی ۱۱ سپتامبر مرگبارترین حملات تروریستی در خاک ایالات متحده امریکا بود.

کرزی، آمریکا را مسئول سرنوشت افغانستان دانست و گفت که جنگ در افغانستان،  جنگ ما نبود.

 او گفت: " من شریک ایالات متحده در آن جنگ، علیه روستاها و خانه‌های افغانستان نبودم. از لحظه‌ی که فهمیدم این جنگی که به نام شکست تروریسم انجام می‌شود، در واقع جنگی علیه مردم افغانستان است، تغییر کردم."

 او توضیح داد:" من به همین دلیل طالبان را (برادر) خطاب کردم.


کرزی، در راستای اسکان خود در داخل افغانستان گفت که تصمیم جدی گرفته‌ام و در افغانستان می‌مانم:" پس از به قدرت رسیدن طالبان، من از امنیت خودم مطمئن نبودم اما، افغانستان را ترک نکردم و هرگز ترک نمی‌کنم. این کشور من است."

 واشنگتن پست گزارش داد که طالبان کرزی را دشمن خود می‌دانند، زیرا او" اولین فردی بود که با آمریکایی‌ها برای اشغال افغانستان کار کرد"

کرزی در کابل می ماند؛

واشنگتن پست گزارش داد:" زمانی‌که نیروهای طالبان در ماه اگست ۲٠۲۱ وارد کابل شدند، کرزی از جان خود بیم داشت. او تصمیم گرفت به خانه عبدالله عبدالله، یکی دیگر از سیاست‌مداران ارشد افغانستانی که تصمیم به ماندن داشت، برود. کرزی، در مصاحبه با ما گفت که من کشورم را وقتی که مشکل دارد، ترک نمی‌کنم اما، زمانی که جنگ‌جویان طالبان به آنجا رسیدند، کاخ ریاست جمهوری رها شده بود، زیرا رئیس جمهور اشرف غنی فرار کرده بود. کرزی مدعی شد:" دولت سقوط نمی‌کرد. رفتن غنی، فروپاشی همه چیز بود."

مطالب بیشتری در این بخش